Žebříčky Přehledy

Rozhovor o spotřebitelských úvěrech s produktovou manažerkou banky ZUNO


16.11.2012  |  Zdeněk Bubák

Položili jsme několik otázek týkajících se spotřebitelských úvěrů produktové manažerce ZUNO Bank Milotě Novodomcové.

Jak se vlivem krize změnilo chování českých domácností? Naučily se zadlužovat rozumně?

 
Je pravda, že v poslední době pozorujeme u klientů větší opatrnost. Češi se v prvé řadě rozhodují mnohem zodpovědněji, než si peníze půjčí. A také se čím dál častěji obracejí na seriózní poskytovatele půjček. Velká část lidí se už totiž poučila a zjistila, že především v bankovních institucích mají jistotu opravdu férových podmínek. Nejrůznější půjčky „ihned a na ruku“ vypadají sice na první pohled lákavě, ale ve skutečnosti jsou spíš takovou vějičkou na neopatrného zákazníka. Obvykle se totiž kvůli skrytým poplatkům a neúměrným úrokům velmi prodraží. Klienti se postupně učí svěřit se do rukou odborníků, kteří jim s úvěrem pomohou nejen na začátku, ale i v průběhu jeho splácení.
 
Půjčují si lidé méně, nebo více?
 
Půjčují si hlavně rozvážněji. Úvěry si berou spíš na věci s trvalejší hodnotou, než na spotřební zboží. A když už se pro půjčku rozhodnou, chtějí hlavně jednoduchý proces vyřízení. V dnešní rychlé době nemají klienti čas probírat se stohy podmínek, formulářů a obcházet pobočky s žádostmi osobně. Proto čím dál víc preferují online proces, během kterého si půjčku vyřídí kompletně přes internet a hlavně rychle. Tak jako se rychle naučili využívat internetové bankovnictví pro běžné platby, zvykají si i komplikovanější operace vyřizovat online. Takže o půjčky mezi Čechy určitě zájem stále je, ale mění se preference, podle kterých se klienti rozhodují za co, a hlavně u koho se na čas zadlužit.
 
Na co a kdy se půjčuje, na co se naopak už nepůjčuje?

Snažíme se klienty učit, že nejlepší investice je vždy taková, která se postupem času zhodnotí. To platí u půjček dvojnásobně. Lidé v Čechách se už poměrně naučili půjčovat si na vybavení a úpravy domácnosti. Vědí, že taková investice do domu nebo bytu ve výsledku jeho hodnotu navyšuje. Z dlouhodobého hlediska na takové půjčce klienti vždycky vydělají. Samozřejmě stále ještě existuje dost lidí, kteří si berou úvěr na dovolenou, vánoční dárky nebo spotřební zboží. Ale před tím, než takové rozhodnutí udělají, měli by si vždy zhodnotit, jestli danou věc skutečně tak moc potřebují. Existuje ještě třetí skupina půjček, které v Čechách nejsou ještě tolik rozšířené jako v zahraničí – například úvěry na lékařské zákroky či vysokoškolské studium. Do budoucna očekáváme, že tento segment ještě poroste tak, jako je tomu v západních zemích.
 
Jsou poplatky za poskytnutí úvěru a vedení úvěru podle vás oprávněné?
 
Naše půjčka v ZUNO je bez jakýchkoli poplatků za její zřízení i vedení. Což je v podstatě odpověď na vaši otázku. Myslíme si, že platit za to, že se klient u banky zadluží, je nesmyslný příplatek. Od toho mají banky přece úrokovou sazbu. Klienti si začínají absurdnost podobných poplatků čím dál víc uvědomovat. V poslední době se hodně mluví o tom, že máme jedny z nejvyšších bankovních poplatků v Evropě. A lidé přirozeně začínají hledat alternativy. Do této atmosféry vstoupilo v loňském roce několik nových bank, včetně ZUNO. Naším společným cílem je nabízet propracované a přitom jednoduché produkty, které budou za minimální, nebo dokonce žádné poplatky. A myslím, že klienti tohle jednoznačně vítají a preferují.
 
Jak se díváte na stanovení sazby v sazebníku bank formou "od"?
 
Chápu, že narážíte na naši úrokovou sazbu, kterou u půjčky stanovujeme od 6,9 %. Není naším cílem jakkoli klamat nebo lákat klienty. Ale ukazujeme jim, jakých nejvýhodnějších podmínek u nás mohou dosáhnout. A těchto klientů není málo – dosud u nás tuto nejnižší úrokovou sazbu obdrželo 30 procent klientů, kteří si o půjčku zažádali. My klientům nabízíme tu nejlepší možnost. Avšak s jakou úrokovou sazbou budou půjčku nakonec splácet, záleží na konkrétní situaci každého člověka. Naším úkolem je v první řadě chránit klienta a hned na začátku s ním zodpovědně zhodnotit, zda bude mít dostatek financí na pravidelné splácení půjčky. Pokud společně dospějeme k pro něj příliš vysoké částce, nebo mu půjčku dokonce zamítneme, je to signál k zamyšlení. Opravdu se nezadlužuji zbytečně? Mohu si půjčku dovolit? Klienti většinou nakonec pochopí, že tyto kroky jsou pro jejich dobro. Je to ochrana před tím, aby se nedostali do dluhové pasti.

Pozn: Na obrázku je Milota Novodomcová, produktová manažerka ZUNO Bank.







Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.