Žebříčky Přehledy

Češi jsou schopní si čas od času přes internet skočit na nákupy do Asie, nebo alespoň do ciziny


28.1.2013  |  Michal Bubák

Proč nakupujeme v zahraničí? Pro Čechy a většinu obyvatel střední a východní Evropy hraje zásadní roli cena a dostupnost požadovaného zboží. Mimo populární značky, jako Adidas či Casio, tak najdeme ve virtuálních nákupních košících i vybrané značky, které na českém trhu nejsou dostupné. Závěry průzkumu společnosti PayPal o dostupnosti značek ve střední a východní Evropě jsou založeny na odpovědích 12 tisíc uživatelů PayPal v České republice, na Slovensku, v Polsku, Rumunsku a Maďarsku.


Zdroj: PayPal

„Dva nejvýraznější závěry výzkumu jsou tyto: stoupající počet zahraničních transakcí za nízké ceny (600 – 1 749 Kč) a zvyšující se role Asie jako populární nákupní destinace,” říká Damien Perillat, regionální ředitel PayPal.

Nízkonákladové transakce byly doposud pro tento region charakteristické. Jejich nárůst ukazuje zvyšující se důvěru nakupujících v online nákupy bez ohledu na místo jejich pobytu. Nákupy v menším množství také ukazují na vyspělost trhu. Znamená to, že uživatelé internetu se cítí dostatečně bezpečně a pohodlně, aby i každodenní nakupování  a koupi digitálních produktů jako hudby, novin či počítačových her, prováděli online. Druhým trendem je vzrůstající důležitost asijského trhu pro online nakupování. Kulturní a geografická vzdálenost mezi oblastí střední a východní Evropy a Asií již nehraje roli. V závislosti na kategorii nakupuje virtuálně v Asii až 25 % Čechů a ostatních obyvatel regionu.

Téměř polovina Čechů (48 %) volí nakupování v zahraničí zejména kvůli nižším cenám. Toto je charakteristické také pro ostatní národy v regionu.  Druhým nejdůležitějším důvodem pro výběr zahraničních online obchodů je to, že produkty, o které zákazníci stojí, nejsou v Čechách k dostání (30 %). Mezi ostatními důvody je touha koupit poslední verzi produktu, který spotřebitelé chtějí a která u nás není dostupná (11 %) a také to, že chtějí koupit specifickou verzi produktu, která lokálně není dostupná (10 %). Z tohoto pohledu si jsou český, slovenský, polský, maďarský a rumunský trh podobné.

Mezi nejpopulárnější značky oblečení, které nakupujeme online patří Adidas, Calvin Klein, Armani, Marc Jacobs a Tommy Hilfiger. Nejčastějšími destinacemi Čechů pro nákup je EU (26 %) a USA (24 %). Čeští nakupující si vybírají také alternativní značky jako Billabong, Ben Sherman, DNKY, Fornarina, Guess, Miss Sixty, Moschino nebo Pepe Jeans.

V kategorii elektroniky Češi nejvíce oceňují Apple, Asus, Canon, HTC, Kingston a Samsung, které většinou kupují lokálně a částečně v zahraničí, z Asie (34 %), EU (29 %) a USA (16 %). V případě, že český zákazník hledá levnější alternativu značkového výrobku, vydá se na asijský trh. Češi, Slováci, Rumuni a Maďaři nakupují více v zahraničí, zejména v EU, zatímco Poláci preferují svůj vlastní trh.  

Co nakupujeme v zahraničí?

Nejpopulárnější kategorií, mimo Ostatní (33 %), je elektronika (24 %). Následují digitální produkty a software (21 %), oblečení (12 %), hodinky a šperky (7 %) a parfémy a kosmetika (méně 5 %).  


Zdroj: PayPal

Ceny, za které nakupujeme

Podle dat průzkumu společnosti PayPal spadá většina dotazovaných do skupiny, která v zahraničí utrácí do 1 749 Kč (19 %), mezi 1 750 - 4 149 Kč (30 %) a nad 5 350 Kč (33 %). Češi v nejvyšší cenové kategorii utratí méně než Rumuni a Slováci, ale více než Maďaři a Poláci.


Zdroj: PayPal

Čím vyšší vzdělanost, tím vyšší pravděpodobnost nákupu v zahraničí

Téměř polovina uživatelů (46 %) má středoškolské vzdělání. Většina respondentů žije ve středně velkých nebo velkých městech. Více než třetina z nich kupuje v zahraničí nejméně dvakrát za kvartál (34 %).  Přibližně 11 % provede mezinárodní transakci alespoň jednou za měsíc a pouze 5 % méně než jednou za rok.

Jak často Češi v zahraničí nakupují?


Zdroj: PayPal







Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.