Žebříčky Přehledy

Vánoce proběhly v duchu krize


5.2.2013  |  Michal Kozub

Konečné statistické součty ukázaly, že letošní vánoční sezona se viditelně nepovedla. Maloobchodní tržby klesly o 5,1 %, po očištění o pracovní dny klesly o 0,4 %. Jen očištění o sezónní vlivy dopomohlo k růstu o 0,4 %, což je takřka neviditelná změna. V prosinci 2012 bylo totiž o 3 pracovní dny méně než v předchozím roce.

Prodeje automobilů zaznamenaly v prosinci dramatický pád

V posledních měsících se přestává dařit prodeji automobilů, které klesly už v listopadu o 2,9 %. Prosinec ale doslova překonal veškerá očekávání a propadl se dramaticky o 10,8 procenta. Přispělo to zhruba více jak polovinou k poklesu celkových maloobchodních tržeb. Trh automobilů se dostává do druhé vlny krize, obzvlášť v západní Evropě, kde výrazně padají prodeje. V celé EU padly registrace nových vozů v prosinci o více jak 16 %. Prozatím ale žádná vláda neuvažuje o znovuzavedení šrotovného, jak to udělalo např. Německo před několika lety.  

I na potravinách se šetřilo

Loňské Vánoce nebyly lepší ani co se týče chutě nakupovat potraviny (-3,3 %). I když se listopad svým výsledkem už blížil stejné hodnotě jako před rokem, tak prosinec opět zklamal. Nechuť utrácet za potraviny není ničím překvapivým a lidé, než aby utratili větší částky, raději šetří na ceně, a tedy i na kvalitě. V letošním roce už nebudou poklesy tržeb potravin tak výrazné, bude to ale jen optický klam v podobě nízké srovnávací základny loňského roku.

Z internetových obchodů se u nás stává významná část maloobchodu


Pozitivní zprávy přišly aspoň z oblasti internetových prodejů, i když očekávání zde byla rozhodně větší. V prosinci prodeje přes internet vzrostly o 6,9 % a jak je vidět, Češi si online nákupy oblíbili. V sousedním Slovensku je o nakupování na internetu výrazně menší zájem. Podle odhadů (APEK) byly loňské tržby internetových obchodů okolo 43 miliard, což je o 6 miliard meziročně více. Lidé stále nakupují hlavně elektroniku, ale do popředí se dostávají i sportovní vybavení, slevové poukázky nebo krmiva pro zvířata. Protože roste objem, který probíhá přes internetové obchody, meziroční růsty v procentech nebudou tak vysoké jako v předchozích letech. Naopak se z internetových obchodů stává významná část maloobchodu.

Celkově tak vánoční sezóna dopadla špatně. Maloobchody budou v některých případech mít šanci na reparát ještě v lednu s výprodeji, ale na úplnou náhradu to stačit nebude.







Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.