Žebříčky Přehledy

Růst cen povinného ručení je na spadnutí. Nejen v Česku


27.3.2013  |  Michal Bubák

Češi se mezi zeměmi střední a východní Evropy řadí z hlediska frekvence působení nehod k nejlepším řidičům. Nahlášené procento pojistných událostí z povinného ručení se totiž pohybuje kolem 3,5 procenta ročně. Naopak nejhorší situace ze všech zemí regionu je v Rumunsku, kde četnost pojistných událostí výrazně přesahuje 6 %. V sousedním Polsku je četnost pojistných škod kolem 4,8 %, na Slovensku pak 5,3 %. Na druhou stranu však Češi způsobují oproti svým sousedům vyšší škody. Průměrná škoda způsobená českým řidičem je například v porovnání s řidiči polskými více než dvojnásobná. Vyplývá to z průzkumu Generali PPF Holding mezi jeho pojišťovnami v 9 zemích střední a východní Evropy.

Za poslední roky pojistné nároky citelně vzrostly



Všechny země v regionu ale v poslední době trápí stále se zvyšující pojistné nároky řidičů. Ty způsobují především vysoké náklady pojišťoven na plnění škod na zdraví. „Nárůst plnění za vysoko ohodnocené škody na zdraví reálně pozorujeme ve všech zemích střední a východní Evropy. Pojišťovny budou muset bezpochyby přikročit ke zvyšování cen pojištění, aby pokryly související nárůst nákladů,“ říká Zdeněk Jankovský, manažer Kompetenčního centra pro cenotvorbu Generali PPF Holding. Potvrzují to i aktuální čísla. Na Slovensku vzrostla průměrná výše plnění o celých 10 %, v Rumunsku od roku 2010 dokonce o 40 %.

Rizikové chování řidičů odvisí od případných postihů



„Rozdíly mezi jednotlivými zeměmi v tom, jak často řidiči bourají, souvisejí především s tím, jak moc tvrdý systém právních dopadů za způsobené nehody je v té které zemi zaveden. Po zavedení bodových systémů a zvýšení finančních postihů za závažné dopravní přestupky se jednoznačně zlepšilo rizikové chování řidičů,“ dodává Jankovský.

Nejvíce riskují mladí a firemní řidiči



Navzdory rozdílům mezi jednotlivými zeměmi, pokud jde o četnost hlášených pojistných událostí, lze mezi zeměmi najít i řadu společných jmenovatelů. Společným problémem jsou především řidiči mladší 23 let. Ti riskují mnohonásobně víc než průměrní řidiči. Kvůli svému přístupu k riziku a malým řidičským zkušenostem pak havarují až dvojnásobně častěji. Dalším společným jmenovatelem je jízda firemními vozidly. Jejich řidiči způsobují pojistné události o polovinu častěji, než je tržní průměr. Průměrný pojistný nárok způsobený firemním vozidlem je však výrazně nižší než v případě aut v osobním vlastnictví. „Firemní auta totiž způsobují velké množství malých škod v malé rychlosti ve městech během každodenního používání,“ vysvětluje Jankovský.







Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.