Žebříčky Přehledy

Evropské výrobce luxusního zboží spasila před krizí poptávka z Asie


20.6.2013  |  Michal Bubák

Akciové trhy v posledních měsících utěšeně vzrostly, ale ve srovnání s dluhopisy jsou pořád ještě levné. Většina investorů však dosud není připravena přijmout riziko prudších výkyvů akciového trhu, kterých jsme čerstvě svědky od konce května.

A právě pro ně jsou určené investice do méně kolísavých oborů luxusního zboží a potravinářského průmyslu. I když se na první pohled zdá, že Evropané šetří a své utrácení omezují, díky poptávce z rozvíjejících se trhů by tyto sektory měly přinášet silný růst výnosů i v nadcházejících letech.  

Výrobci luxusního zboží mají svá privilegia



Luxusní zboží se nachází v jednom z mála sektorů, ve kterém nejsou marže pod tlakem. Výrobci luxusního zboží se totiž mohou těšit z privilegia určování cen. Vstupní práh je velmi vysoko, jelikož silné značky mají oporu v dlouhé tradici a je těžké je sesadit z trůnu.

„Tento segment dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2013 růstu výnosů o 8,75 %, což je mnohem lepší než ukazatel pro širší trh (růst o 2,5 %). V takovém případě není 15% prémie daného sektoru jistě přehnaná,“ říká Aleš Prandstetter, investiční stratég společnosti ČSOB Asset Management, a.s., investiční společnost.

V Číně si za evropský či americký luxus rádi připlatí



Recese v Evropě v současnosti odrazuje evropské spotřebitele od utrácení a nákupu luxusního zboží. Přesto se však samotné výnosy v Evropě drží na překvapivě dobré úrovni. Jasným příkladem je luxusní část automobilového průmyslu.

„Dalo by se říct, že tato sekce v Evropě a USA doslova povstala z popela. K dobrým výsledkům přispívá hlavně poptávka z rozvíjejících se trhů. Například v Číně, navzdory 17% DPH, 25% dani z luxusního zboží a omezení přidělování poznávacích značek dopravním prostředkům pomocí loterie, luxusní německé značky dosahují 50 % svého zisku,“ doplňuje Aleš Prandstetter.


Na rozvíjejících se trzích dále prospívá sektor potravin, nápojů a tabáku



V mnoha případech tyto trhy přináší potravinářským firmám růst zisku pohybující se v rozmezí 50 až 70 %. Je zřejmé, že jsou tyto firmy imunní vůči pomalejšímu hospodářskému růstu, protože výnosy i nadále rostou a i vývoj ziskové marže vypadá příznivě. Navíc klesající ceny potravinářských komodit jsou dobrou zprávou, protože ještě více povzbudí marže firem.

„Podtrženo a sečteno, tento sektor je i nadále sektorem s robustním růstem a nízkým nebezpečím prudkého pádu. Druhou stranou mince je fakt, že mnoho investorů o tom už ví, což znamená, že tato odvětvová skupina je teď velmi drahá,“ uzavírá Aleš Prandstetter.






Související články:




Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.