Žebříčky Přehledy

Další rozhodnutí soudu ohledně poplatku za úvěr. Banky aktuálně zvyšují skóre


12.7.2013  |  Zdeněk Bubák

Ve čtvrtek další soud, tentokrát obvodní soud pro Prahu 1, vynesl rozsudek ve věci vrácení bankovních poplatků za správu úvěru. Soud rozhodl ve prospěch Komerční banky v případu, kdy klient požadoval vrácení poplatků účtovaných za správu hypotečního úvěru. Jde v poslední době o další rozsudek českých soudů v podobných sporech ve prospěch bank. Obvodní soud pro Prahu 5 už v květnu zamítl žalobu na ČSOB o vrácení poplatku za správu úvěru. Ve sporu šlo o vrácení poplatku ve výši 1 100 korun za správu úvěru ke spotřebitelskému úvěru sjednanému v roce 2011.


Martin Křivda z Právního odboru Komerční banky k poslednímu soudnímu rozhodnutí ve prospěch banky uvedl toto: „Jsme nadále přesvědčeni, a příslušný soud nám v tomto dal za pravdu, že poplatky za správu úvěrů jsou klientům účtovány plně v souladu se všemi příslušnými zákony. Poplatky za správu úvěrů, jejichž vrácení se někteří klienti dožadují, byly řádně sjednány ve smlouvě o úvěru, přičemž klienti byli o těchto poplatcích informováni před podpisem smlouvy o úvěru a k uzavření smlouvy o úvěru přistoupili zcela svobodně po zvážení alternativ v podobě nabídek bank na vysoce konkurenčním bankovním trhu v České republice.“

Boj mezi bankami a klienty o vrácení poplatků je u soudů zatím vyrovnaný

 

Předtím však dvakrát soud rozhodl opačně, to znamená ve prospěch klienta banky, a to například, když obvodní soud pro Prahu 5 nařídil Hypoteční bance vrátit klientovi poplatky v celkové výši 4 200 korun a současně, pokud banka nechce riskovat další žalobu, přestat vybírat pravidelný poplatek ve výši 150 korun měsíčně. Hypoteční banka je přitom největší poskytovatel hypoték v Česku.

První signál o možných problémech s poplatkem za vedení úvěrového účtu se objevil v září 2011, kdy německý nejvyšší soud rozhodl, že účtování poplatku za vedení či správu úvěrového účtu je v rozporu s legislativou Evropské unie. Svůj rozsudek opřel o to, že úvěrový účet klient vlastně nepotřebuje a pokud jej banka vede, je to její problém, ale neměla by klienta za jeho vedení zpoplatňovat.

Češi spoléhají na iniciativy



Čeští klienti se o svá práva začali ve velkém počtu hlásit až po vzniku hromadných iniciativ, kde stačí podepsat plnou moc a odevzdat část potenciálně vráceného poplatku prostředníkovi, který jim takto „nezištně“ pomáhá.

Iniciativy směřující k vrácení poplatků za vedení a správu úvěrů zaštítěných servery Poplatkyzpět.cz, Jdeto.de a BankovníPoplatky.com sdružují přes 30 tisíc klientů, kteří jejich prostřednictvím žádají o vrácení poplatku banky. Celkový objem peněz požadovaných klienty nazpět dosahuje stamilionů korun a mohl by vystoupat na miliardy korun.

Sice je nyní počet rozhodnutí ve prospěch klientů a ve prospěch bank zhruba vyrovnaný, ale zdá se, že v poslední době začínají více vyhrávat banky.






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.