Žebříčky Přehledy

Menší banky tlačí poplatky za účty dolů. Jak to vypadalo ve 2. čtvrtletí?


15.7.2013  |  Zdeněk Bubák

Pravidelně čtvrtletně Vás informujeme o vývoji nákladů na vedení běžného účtu u českých bank. Poplatky se za období posledního roku pohybovaly jak na horské dráze. Po loňském snížení jejich průměrné výše nás banky v letošním prvním čtvrtletí vezly do kopce a zdražovaly, ale v následujícím druhém čtvrtletí jsme jeli naopak dolů, což je dobře (viz graf níže). Na snížení hypotetických nákladů za vedení účtu, které odpovídá chování modelového klienta v bance (viz tabulka chování průměrného klienta níže), se podílely ve 2. čtvrtletí dvě banky - Air Bank a Sberbank. Mírně proti proudu šly naopak GE Money Bank a LBBW Bank.



Vývoj v prvním čtvrtletí roku 2013 jsme komentovali v článku Vedení účtu nás stojí zase více. Banky v 1. čtvrtletí znatelně zdražily.

Průměrný objem poplatků spojených s bankovním běžným účtem ve 2. čtvrtletí 2013 poklesl


Čtvrtletí: v Kč
2 / 2012 3 / 2012 4 / 2012 1 / 2013 2 / 2013
1 599 1 520 1 522 1 560 1 482
Zdroj: Scott & Rose
Částka v korunách odpovídá průměrným ročním nákladům spojených s vedením běžného účtu v bance, přičemž každá banka má ve výpočtu stejnou váhu.


Zdroj: Scott & Rose

Změny v sazebnících bank, které přispěly ke snížení nákladů na běžný účet v 2. čtvrtletí 2013:

Air Bank - banka zrušila poplatek za odchozí korunovou platbu do jiné banky v ČR, včetně trvalých příkazů, inkas a SIPO, u Malého tarifu (dříve 5 korun, nyní zdarma) a snížila poplatek za vedení Velkého tarifu ze 150 korun na 100 korun. Dále zavedla bonusovou úrokovou sazbu u běžného účtu pro zůstatek do 100 tisíc korun, která se rovná sazbě na spořicím účtu.

Sberbank - banka nahradila Osobní konto a Styl konto novým FÉR kontem START a FÉR kontem PLUS, které mají příznivější poplatkové schéma pro klienty než předchozí produkty.

Pokud bychom se zaměřili na klienty, kteří provádějí všechny operace elektronicky a vyhýbají se výběrům z cizího bankomatu a všem operacím na pobočce, dojdeme k tomu, že i pro ně náklady na vedení účtu ve 2. čtvrtletí roku 2013 poklesly (viz tabulka a graf níže).

Klienti využívající maximálně internet



Čtvrtletí: v Kč
2 / 2012 3 / 2012 4 / 2012 1 / 2013 2 / 2013
1 056 986 968 1 000 920
Zdroj: Scott & Rose
Částka v korunách odpovídá průměrným ročním nákladům spojených s vedením běžného účtu v bance, přičemž každá banka má ve výpočtu stejnou váhu.



Zdroj: Scott & Rose

Pro výpočet průměrných nákladů na vedení běžného účtu byl využit následující model chování klientů, tj. objemy peněz na účtu, počty transakcí apod.:

Chování modelového průměrného a internetového klienta při využívání běžného účtu v bance - tabulka.
Zdroj: Scott & Rose


Průměrný součet poplatků spojených s běžným účtem se započtením velikosti bank



Čtvrtletí:
v Kč
2 / 2012 3 / 2012 4 / 2012 1 / 2013 2 / 2013
Bez vah 1 599 1 520 1 522 1 560 1 482
S váhami 1 916 1 896 1 894 1 927 1 909
Zdroj: Scott & Rose
Částka v korunách odpovídá průměrným ročním nákladům spojených s vedením běžného účtu v bance, přičemž každá banka má ve výpočtu váhu podle počtu klientů.


Pokud do výpočtu průměrné výše poplatků spojených s vedením běžného účtu zahrneme i velkost banky, tj. budou-li mít velké banky větší váhu než menší banky, a to podle počtu klientů, dojdeme ke stejnému výsledku - ve 2. čtvrtletí roku 2013 došlo ke snížení cen bankovních služeb v oblasti vedení běžných účtů. Celkové náklady na vedení účtu jsou v případě váženého průměru vyšší než u neváženého průměru, což potvrzuje známý fakt, že velké banky jsou dražší. Přesto aktivita menších bank při snižování poplatků zahýbala celým trhem tak, že i po zahrnutí velikosti bank se celkové náklady na vedení účtu pro klienty ve 2. čtvrtletí roku 2013 snížily.






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.