Žebříčky Přehledy

Do oblasti moderních platebních metod proudí další novinky. Češi to kvitují


7.8.2013  |  Michal Bubák

Z výsledků průzkumu společnosti MasterCard® vyplynulo, že většina Čechů by ráda využívala mobilní telefon podobně jako platební kartu. Důvody vidí MasterCard v tom, že telefon je vždy po ruce, platba přes mobil je rychlá, pohodlná a bezpečná. Na českém trhu má dnes majitel každého mobilního telefonu možnost používat ho k placení. Stupněm bezpečnosti bezkontaktních plateb jsme se zabývali v článku:

Jsou bezkontaktní karty bezpečné?




Různé způsoby využití mobilu při placení



Existují tři základní varianty tohoto typu plateb, které MasterCard nabízí v podobě komerčního řešení široké veřejnosti: bezkontaktní nálepky MasterCard® PayPassTM, aplikaci MasterCard Mobile a NFC. Na trh přichází i dvě novinky – nálepky PayPass od České spořitelny a Over The Air řešení od GE Money Bank.

Češi přijímají moderní platební metody rychle



Výsledky průzkumu  realizovaného pro společnost MasterCard prokázaly, že 62 % Čechů má zájem používat mobilní telefon k placení podobně, jako jsou zvyklí používat platební kartu. „MasterCard přináší platební novinky dostupné všem, kteří o ně mají zájem. Velmi nás těší, jak rychle se Češi adaptují a učí se nové možnosti využívat. V tomto směru jsme jedním z nejrychleji rostoucích trhů v Evropě,“ uvedl Richard Walitza, ředitel pro rozvoj mobilních plateb a inovací MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Bezkontaktní karty se zmenšily - nalepíte je na mobil



PayPass nálepka - autor: MasterCardBezkontaktní karty do České republiky přišly v létě roku 2011. Začal je vydávat MasterCard spolu se Citibank pod názvem MasterCard PayPass. Poté se přidala i Česká spořitelna. Ta za uplynulé dva roky vydala přes milion bezkontaktních karet. Nyní přidává do nabídky pro své klienty i bezkontaktní nálepky MasterCard PayPass. Ty je možné upevnit na libovolný mobilní telefon a používat jej k placení.

Česká spořitelna začíná s vydáváním bezkontaktních nálepek



Česká spořitelna 12. srpna uvede na trh bezkontaktní nálepky s funkcí debetní karty. Nové bezkontaktní nálepky jsou pro každého, kdo rád používá moderní technologie a nerad hledá hotovost. I z obyčejného telefonu si lze přidáním nálepky udělat nejmodernější platební nástroj. S takto upraveným telefonem pak klient může bezkontaktně platit u obchodníka, platit na internetu, nebo si vybrat hotovost prostřednictvím služby Cashback.Mobilní telefon se nabízí jako ideální nosič, neboť jej má většina z nás pořád po ruce, nálepku však lze aplikovat na cokoliv.


Komu banka nálepky nabízí a za kolik?



Bezkontaktní nálepky jsou v nabídce pro všechny klienty s osobním účtem u České spořitelny. Bezkontaktní nálepky jsou opravdu pro každého a jsou ještě pohodlnější než bezkontaktní karty. K novým typům osobních účtů je bezkontaktní nálepka zdarma (v ostatních případech za 6 Kč měsíčně).

Platí se pouhým přiložením k terminálu



Bezkontaktní nálepka nemá žádné dodatečné požadavky na telefon a funguje stejně jako bezkontaktní karta. Bezkontaktní technologie umožňuje klientům platit kartou nákupy do 500 Kč bez nutnosti zadat PIN - tedy pouze přiložením karty do vzdálenosti 5 cm ke čtečce bezkontaktního terminálu. Nad tuto částku je možné bezkontaktně platit také, je ale třeba zadat PIN.

Garance banky pro případ zneužití



Česká spořitelna garantuje vrácení peněz v případě odcizení a prokazatelném zneužití karty či nálepky, dojde-li k němu při bezkontaktní platbě bez zadání PIN. Bezkontaktní nálepky se vydávají s platností na 3 roky a jsou na výběr ve dvou designech. Klient se může rozhodnout i pro přenos PIN ze své základní platební karty a mít jak ke kartě, tak k bezkontaktní nálepce, stejný PIN.

Nazývat placení kartou nalepenou na telefonu jako způsob mobilní platby?



„Bezkontaktní nálepky chápeme jako další vývojový krok směrem k mobilním platbám, které se začínají prosazovat. Slibujeme si od toho, že naučíme klienty velmi jednoduchou formou platit mobilním telefonem. Bezkontaktní platby si naši klienti velmi oblíbili a my jim teď proto spolu s bezkontaktní nálepkou přinášíme nový moderní a pohodlný způsob placení skutečně pro každého,“ doplnila Marie Hešnaurová, ředitelka odboru Rozvoj platebních karet, České spořitelny.

MasterCard si rozvoj bezkontaktních plateb v ČR chválí



„Za pouhé dva roky fungování bezkontaktního placení v ČR už 53 % Čechů ví, jak tyto platby fungují a 62 % držitelů těchto karet je používá několikrát za měsíc. To jsou úžasné výsledky, které potvrzují, že lidi tento způsob plateb baví a vyhovuje jim,“ uvedl Richard Walitza z MasterCard. Dodejme, že Česká republika je nejrychleji se rozvíjející země ohledně zavádění bezkontaktních plateb v Evropě a z hlediska vlastního počtu bezkontaktních plateb je druhá za Polskem.


Platební kartu je možné mít na NFC SIM kartě v mobilu


NFC SIM karta - autor: MasterCard NFC Kartu v mobilu nabídla GE Money Bank spolu s MasterCard všem klientům bez omezení letos v lednu . V současnosti mohou zákazníci využívat k placení již osm modelů mobilních telefonů od výrobců Sony a Samsung.

Platební kartu bude možné nahrát prostřednictvím mobilní sítě



„Rozvoj NFC plateb považujeme za svoji prioritu, cestu k platbám mobilními telefony proto chceme klientům co nejvíce usnadnit,“ říká inovační leader GE Money Bank Ondřej Hájek. Od července mohou klienti GE Money Bank zažádat o NFC Kartu v mobilu prostřednictvím Internet Banky a brzy se dočkají také zásadní inovace v samotné NFC technologii. „Intenzivně pracujeme na průlomovém Over The Air řešení, které umožní nahrát platební kartu na SIM kartu v telefonu na dálku, jen prostřednictvím mobilní sítě,“ dodává Ondřej Hájek.

Operátor podporující NFC nabídne další vychytávky



„Na tento velmi zajímavý projekt navazují další rozvojové aktivity Telefónica, které velmi záhy nabídnou všem našim zákazníkům možnost, jak do mobilní peněženky přidat další karty – dopravní, vstupní, loajalitní. Příjemným a jednoduchým se stane doručování jízdenek, vstupenek, voucherů, jejich uplatňování a práce s nimi bude díky NFC a on-line managementu bezpečnější a snadnější než kdykoli předtím,“ uvedl Jiří Vítek, Head of NFC & Financial Services, Telefónica.

Mobilní platební aplikace se chystá do kamenných obchodů



Mobilní aplikace - autor: MasterCard Platební aplikaci MasterCard Mobile, přivedl na trh MasterCard spolu s ČSOB a Erou v lednu 2013. Aplikace umožňuje vložit všechny platební karty (nezávisle na vydávající bance) do mobilního telefonu a pak jej používat k placení. MasterCard Mobile  umožňuje placení mobilním telefonem na internetu, přímo v mobilních aplikacích, dárcovské platby, ale chystá se také do kamenných obchodů. Aplikace je zdarma ke stažení na Google Play a App Store a je možné s ní platit ve více než 2 000 internetových obchodech.

Propojením bezkontaktních plateb a mobilní aplikace vznikne MasterPass



„MasterCard Mobile již dnes nabízí jednoduché, pohodlné a bezpečné placení. Aplikaci se ale chystáme nadále vylepšovat. Do konce letošního roku by měla umožňovat například dobíjení mobilních operátorů nebo nákupy v kavárnách a restauracích bez platebního terminálu. Mezi další novinky bude patřit placení jízdenek a parkovného. Na četnou žádost zákazníků vytvoříme také verzi aplikace pro Windows Phone 8. MasterCard Mobile ale není cílová stanice. Brzy dojde k propojení bezkontaktního placení PayPass a MasterCard Mobile pod společnou značku MasterPass, kterou již MasterCard představil v některých zemích,“ uvedl Roland Katona, manažer Acquiring a e-commerce, ČSOB a Era.

Mobilní terminály zavedou bezkontaktní platby i k malým podnikatelům



Telefónica Czech Republic, a.s. za podpory MasterCard Europe a dalších partnerů připravují v České republice spuštění pilotního projektu mobilních POS terminálů pod názvem mPO2S. Jedná se o přenosné platební terminály s označením iSMP dodávané společností Ingenico. Ty jsou určeny pro všechny zájemce z řad drobných podnikatelů a živnostníků, kteří doposud z různých důvodů neměli možnost akceptovat bezhotovostní platby. Jsou to první certifikované a schválené mobilní terminály na světě, které dokáží přijímat bezkontaktní platby přes rozhraní NFC např. PayPass.


Zaplatíte po novu i po staru



Nyní tak bude možné platit nejen bezkontaktními platebními kartami, ale i NFC telefony s platebními kartami uloženými na NFC SIM, které O2 nabízí už od loňského roku ve spolupráci se dvěma bankami. Samozřejmě je terminál vybaven i kontaktním rozhraním pro platby kartou s EMV chipem nebo magnetickým proužkem. Zúčtování karetních transakcí, tedy acquiring, bude probíhat prostřednictvím Československé obchodní banky, a.s., která zajistí, aby byly platby kartami provedené na mPO2S připsány na účet obchodníka u jeho stávající banky.

Co bude obchodník k akceptaci bezkontaktních plateb potřebovat?



Mobilní POS terminál vlevo - autor: Finparáda.czProdukt mPO2S  je určen malým firmám, drobným podnikatelům a živnostníkům, kteří v současné době platby kartou nepřijímají. K akceptaci karet jim bude stačit jen malý přenosný terminál a jakýkoliv chytrý telefon nebo tablet s operačním systémem Android (od verze 4.1) nebo iOS (od verze 6) s datovým připojením. Obchodník do svého telefonu či tabletu zdarma stáhne aplikaci, kterou pro Telefónicu vyvinula zlínská společnost Monet+, a.s.

Aplikace nabízí prostředí a funkce běžné pokladny



Pro realizaci platby obchodník jednoduše zadá do aplikace částku za nákup a zákazník ji zaplatí svou platební kartou na mobilním terminálu mPO2S tak, jak je běžně zvyklý. Potvrzení o platbě kartou může obchodník odeslat kupujícímu elektronicky formou SMS nebo mailové zprávy.

Výhodou terminálů je mobilita a univerzálnost



„Na českém trhu je přibližně 320 000 firem, pro které je tento typ terminálu vhodný. Většina těchto firem využívá nějakou službu od O2 a naši obchodníci mají tedy přímý kontakt s potencionálními zájemci o tento produkt. Věřím, že řadu z nich naše nabídka zaujme. Jednou z velkých výhod je, že mobilní terminály jsou kompaktní, lehce přenosné a dají se používat i mimo provozovnu podnikatele. Další předností je, že umí přijímat všechny typy karet,“ uvedl Josef Puczok, Businness Development Manager NFC & Financial Services, který je ve společnosti Telefónica zodpovědný za vývoj produktu mPO2S. Masové rozšíření produktu mobilních terminálů mPO2S očekává Josef Puczok do 3 let. Na základě zkušeností z pilotního projektu zváží Telefónica jeho rozšíření i na Slovensko.

Průběh platby:
1. Zákazník si vybere zboží
2. Obchodník namarkuje zboží do aplikace v chytrém telefonu nebo tabletu (obchodník buď zadá celkovou částku za nákup, nebo vybere položky nákupu z předem definovaného seznamu)
3. Chytrý telefon/tablet se přes Bluetooth spojí s mobilním platebním terminálem mPO2S a vyzve zákazníka k platbě
4. Zákazník použije na mobilním terminálu mPO2S svou platební kartu tak, jak je zvyklý (přiloží pro bezkontaktní platbu, vloží pro EMV chip nebo protáhne při použití magnetického proužku) a v případě potřeby zadá na terminálu svůj PIN
5. Během pár vteřin proběhne ověření transakce
6. Na chytrém telefonu/tabletu i mobilním terminálu se objeví potvrzení o platbě, které je možné zaslat zákazníkovi přímo z aplikace prostřednictvím SMS nebo emailem

Výhody pro podnikatele a živnostníky



Je prokázáno, že když nakupující není omezen jen hotovostí, kterou má zrovna u sebe, a může zaplatit i kartou, zvyšuje se průměrná částka nákupu. Díky mobilním terminálům může akceptovat platební karty každý drobný živnostník či podnikatel. Platby kartou se najednou dostávají například ke stánkařům, řemeslníkům nebo malým poskytovatelům služeb.

Mezi další výhody patří:



- nové a dodatečné tržby díky akceptaci platebních karet, spontánní nákupy
- rozšíření klientské báze o klienty s vyššími příjmy, kteří jsou zvyklí platit bezhotovostně
- nové prodeje díky možnosti okamžitého uzavření a zaplacení (např. pojistné smlouvy, servisní zásahy apod.)
- zvýšení pohodlí pro zákazníky a konkurenční výhoda

Kartu nebo telefon máte většinou u sebe, dostatek hotovosti může být problém



„Informační linka 1188 se svou nonstop havarijní službou pro domácnosti i firmy - Řemeslníci 1188 - velmi oceňuje nový způsob úhrady služeb platební kartou přímo z domova zákazníka a jsme velmi rádi, že jsme do tohoto projektu zapojeni od samého začátku. Našim výjezdovým skupinám, řemeslníkům, opravářům, instalatérům, zámečníkům, topenářům, sklenářům, se velmi často stává, že zákazník nemá v danou chvíli potřebnou hotovost na úhradu provedené opravy. Celá řada zásahů navíc probíhá v nočních hodinách. Jednoduchá možnost úhrady platební kartou je pak velmi vítaným pomocníkem a zvyšuje komfort služby Řemeslníci 1188. Jistě to ocení řemeslníci, ale zejména pak naši zákazníci, kteří nemusí shánět peníze po sousedech, nebo chodit do bankomatu, který je často daleko," David Potužník, produkční manažer Informační linky 1188.

Telefónica může čerpat ze zkušeností se zahraničními projekty



Pro Telefónicu se nejedná o první projekt, kdy poskytuje a spravuje platební terminály. Má již bohaté zkušenosti z Latinské Ameriky a ze Španělska, kde spravuje přibližně 300 000 POS terminálů, na kterých je uskutečněno přes 600 milionů transakcí platebními kartami ročně.

Podnikatelé a živnostníci, kteří mají zájem zapojit se do pilotního projektu mobilních terminálů, mohou již nyní kontaktovat Josefa Puczoka z Telefónicy. Mobilní terminál mPO2S bude do pilotního provozu poskytnut zájemcům zdarma.

„Podíleli jsme se na vývoji aplikace, která umožní drobným obchodníkům akceptovat platební karty nebo mobilní telefon jako platební nástroj kdekoliv prostřednictvím platebního terminálu s aktivním využitím služeb poskytovaných mobilním operátorem,“ doplnil Jiří Beneš, obchodní ředitel MONET+, a.s.

Autorem ilustračních obrázků je MasterCard a Finparáda.cz






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.