Žebříčky Přehledy

Nezapomněli jste přezout auto na zimní pneumatiky?


30.10.2013  |  aktualizováno 1.11.2013  |  Zdeněk Bubák

Přezutí automobilu na zimní pneumatiky nemůže dnes nechat klidným žádného řidiče. Je třeba na zimu přezout? Když nepřezuju, co mě může potkat? Odpovíme Vám na všechny potenciální otázky, které se zimního obutí Vašeho auta týkají.




Zákon o silničním provozu nařizuje od 1. listopadu na silnicích, kde je souvislá vrstva sněhu, nebo i nesouvislá vrstva ledu či námrazy, používat zimní pneumatiky. Takže zimní pneumatiky sice nemusíte mít od 1. listopadu nazuté, ale pokud vyjedete s letním obutím na silnici, kde se objeví sníh, led nebo námraza, máte problém. Hrozí Vám nejen zhoršení sjízdnosti silnice, či pokuta od policie, ale i snížené plnění od pojišťovny, pokud si vůz poškodíte při havárii.

Aktuálně doplňujeme informaci, že zástupkyně Policie ČR ve čtvrtek 31. října 2013 v Událostech České televize prohlásila, že policie bude zákon vykládat tak, že se počasí může změnit rychle a po vyjetí řidiče s vozidlem na silnici od 1. listopadu do 31. března mohou kdykoliv vzniknout podmínky vyžadující zimní výbavu. Při zjištění, že vozidlo má letní pneumatiky, bude policie řidiče pokutovat.
 
Letní pneumatika bude mít brzdnou dráhu na sněhu či ledu delší minimálně o 20 % než zimní se stejnou hloubkou dezénu, což je 8 metrů při rychlosti 50 kilometrů za hodinu.

Navíc nestačí mít obuté jakékoliv zimní pneumatiky. Obutí Vašich kol musí splňovat určité parametry.  

„Je to tak, setkáváme se bohužel ročně s desítkami škod, které kvůli sjetým gumám musíme regresovat. Klienti totiž stále podceňují fakt, že sjeté, nebo nevhodné obutí může zásadně ovlivnit nejen samotný vznik škody, ale i rozsah jejích následků,“ uvedl Libor Beran, metodik likvidace škod z autopojištění Allianz.
 

Jak mají vypadat správné pneumatiky na zimu?



Pokud mají zimní pneumatiky dobře sloužit řidiči a posádce auta, musí mít i své hlavní parametry - u auta do 3,5 tuny dezén na všech kolech aspoň 4 mm, u auta nad 3,5 tuny u kol hnacích aspoň 6 mm. Pneumatiky samozřejmě nesmějí být ani zpuchřelé, či jinak poškozené, na stejné nápravě musí být stejný typ a rozměr musí odpovídat pneumatikám určeným pro daný typ vozidla jeho výrobcem, tedy dle zápisu v technickém průkazu. To vše hraje důležitou roli pro správné ovládání auta – jeho akceleraci, zatáčení, brzdění… nejen na suchém a drsném, ale ještě více na vlhkém a kluzkém povrchu.
 
Životnost pneumatik žádný výrobce neuvádí, záleží totiž na spoustě okolností a vlivů, jako jsou způsob jízdy, zatížení vozidla, správné huštění, povrch vozovky apod. Je však důležité vědět, že i pneumatika, která stále splňuje podmínky pro provoz, stárne, mění se její složení a tím se zhoršují její vlastnosti. V Česku se naštěstí situace v tomto směru změnila dost k lepšímu, a tak případy použití nesprávných pneumatik jsou u osobních aut méně časté.
 
Povinnost mít zimní pneumatiky na silnicích se sněhem, ledem či námrazou trvá ze zákona do 31. března, v některých úsecích ale může být dokonce až do 30. dubna, případně i déle umístěna dopravní značka „Zimní výbava“ s doplňkovou tabulkou, přikazující za jakého stavu a počasí je třeba mít zimní pneumatiky, nebo dokonce řetězy.

Pozor i na náhradní pneumatiku - tzv. rezervu. Ta sice nemusí být zimní, ale pokud v nouzi použijete starou, zpuchřelou pneumatiku s neodpovídajícím dezénem, tak riskujete kromě poškození majetku i zdraví případně život svůj nebo svých blízkých.

Rychlý test zimních pneumatik



Pokud máte v peněžence po dovolené nebo služební cestě jedno zatoulané euro, můžete se s ním podle odborníků z Allianz rychle přesvědčit o tom, zda jsou vaše zimní pneumatiky před nadcházejícími měsíci alespoň minimálně bezpečné. Stačí vložit eurovou minci mezi lamely na pneumatikách a pokud bude její zlatý okraj vidět, pak hloubka vzorku nesplňuje předepsané minimum – 4 milimetry.

Zákon ukládá povinnost mít na motorovém vozidlu kategorie M nebo N obuté zimní pneumatiky pokud:
1. Je mezi 1. listopadem a 31. březnem
... a zároveň ...
2. na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.



Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi Spravovat nastavení cookies
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.