Žebříčky
Přehledy
Bankovní účty
Spoření
Penze
Půjčky
Pojištění
Investice
Banky a pojišťovny
Pojišťovny v únoru - o úrazech na horách, cestovním pojištění a živlech
10.2.2014 | Zdeněk Bubák
V únoru jsme zaznamenali další informace o tom, jak mohou klienti ušetřit na daních při uplatnění odpočtu za zaplacené pojistné v roce 2013, tentokrát od UNIQA pojišťovny. Další informace se týkají úrazů na horách a toho, jak jim předcházet, případně jak se proti nim pojistit. V rámci kampaně „Únor měsíc pojištění“ se Česká asociace pojišťoven zaměřila na pojištění proti živlům. Také jsme zjistili, že ERV Evropská pojišťovna nepojistila pro letošní rok proti úpadku 35 cestovních kanceláří.
Zobraz diskusi (0)
Během ledna rozeslala UNIQA pojišťovna svým klientům v soukromém životním pojištění více než 162 tisíc daňových potvrzení k uplatnění odpočtu za zaplacené pojistné v roce 2013. Meziročně stoupl počet rozeslaných dokladů o sedm a půl procenta. Daňově uznatelné pojistné zákazníků dosahovalo loni celkem bezmála 750 milionů korun. O odpočtech z daní u dalších pojišťoven jsme psali v minulém měsíci -
zde
.
Zákazník individuálního rezervotvorného životního pojištění UNIQA bude v daňovém přiznání průměrně odečítat ze základu za loňský rok asi 4 600 korun, zatímco loni to bylo ještě 5 100 korun. Pokles průměru o pětistovku je způsoben aktuálně vyšším podílem smluv s převahou rizikového pojištění, které není daňově uznatelné. Snížení rovněž dokládá pokles průměrných pojistných částek připadajících na smlouvu za účelem investice do budoucna.
Potvrzení UNIQA pojišťovny byla rozeslána poštou. Registrovaným zákazníkům jsou k dispozici i v elektronické verzi na klientské aplikaci myUNIQA dostupné on-line 24 hodin denně. Nebude-li mít klient své potvrzení z jakéhokoli důvodu k dispozici, může o něj požádat elektronicky na adrese
zivot@uniqa.cz
.
Předkládá-li klient daňové přiznání finančnímu úřadu sám, odpočet zaplaceného pojistného uplatní při vyplnění daňového přiznání, ke kterému případně přiloží kopii nové pojistné smlouvy nebo pojistky a potvrzení pojišťovny o pojistném zaplaceném na rok 2013. Lhůta pro podání přiznání je do konce března 2014, resp. června 2014, využije-li služeb daňového poradce.
Provádí-li za klienta zúčtování záloh na daň jeho zaměstnavatel, podepisuje zákazník u svého zaměstnavatele prohlášení o dani z příjmů. Pro uplatnění daňových výhod doloží před podpisem prohlášení případně kopii nové pojistné smlouvy nebo pojistky a potvrzení pojišťovny o pojistném zaplaceném na rok 2013. Musí tak učinit do 15. února 2014.
Více než polovina Čechů vyjíždí na hory bez cestovního pojištění
Díky letošnímu počasí postrádajícímu sníh tráví svoji dovolenou na horách pouze 30 % Čechů. Dvě třetiny z nich pak vyjede do tuzemských hor. Cestovní pojištění si však většina neuzavírá. Nedávný průzkum České pojišťovny odhalil, že bez cestovního pojištění vyrazí na hory do Čech či zahraničí 54 % dotázaných. Přitom právě v zimních měsících dochází k nejvážnějším úrazům.
„Málokdo přitom ví, že si může cestovní pojištění sjednat nejen na zahraniční, ale i tuzemskou dovolenou. V Čechách vás lékaři sice ošetří zdarma, ale trvalé následky vám už nikdo neproplatí. Proto je užitečnou součástí tuzemského cestovního pojištění také úrazové pojištění. Důležitou složkou je potom i pojištění zavazadel či pojištění storna cesty, které pomůže v případě, kdy například z důvodu nemoci nemůžete na svou již zaplacenou dovolenou odjet,“ říká Jakub Nožička, ředitel Odboru neživotního pojištění České pojišťovny.
Vysoká rychlost jízdy na lyžích či snowboardu způsobuje ty nejvážnější úrazy včetně trvalých následků. K nejčastějším zimním úrazům na českých a moravských horách patří poranění kloubů, zlomeniny a zhmožděniny končetin. Tuzemské cestovní pojištění neobsahuje pojištění léčebných výloh, neboť toto mají Češi na domácím území hrazeno ze svého zdravotního pojištění.
Jak vybrat to nejvhodnější cestovní pojištění do zahraničí?
Cestovní pojištění by mělo být složeno z pojištění léčebných výloh, úrazového pojištění, pojištění zavazadel a pojištění odpovědnosti za škody.
Při sjednávání pojištění rozlišujte, zda se budete věnovat pouze běžným sportovním aktivitám, nebo zda jedete za extrémními sporty, například za „free ride lyžováním“.
Důležité jsou také správně nastavené limity pojistného plnění. Nároky na náhradu škody poškozených osob snadno mohou, zvláště v případě zdravotní újmy, dosáhnout astronomických částek.
Evropský průkaz zdravotního pojištění (tzv. EHIC) v žádném případě nemůže v zahraničí nahradit plnohodnotné cestovní pojištění. EHIC opravňuje držitele k ošetření pouze ve veřejných, nikoliv v privátních zdravotnických zařízeních. V nich si musí pacient bez cestovního pojištění uhradit zdravotní péči v plné výši ze své kapsy. Držitel průkazu EHIC má stejná práva a povinnosti jako občané daného státu, musí tedy platit za vše, za co platí i domácí. Případnou repatriaci do ČR si také bude muset hradit sám. Další nevýhodou pak je, že s průkazem EHIC nemají turisté nárok na žádné asistenční služby, které jsou naopak běžnou součástí každého kvalitního cestovního pojištění. Asistenční služby pomohou v případě pojistné události kromě jiného s vyhledáním lékaře či s tlumočením.
Šest nejčastějších úrazů v zimě
ČSOB Pojišťovna sestavila podle svých statistik žebříček šesti nejčastějších úrazů, na něž by si lidé měli dávat obzvlášť pozor. Dozvíte se i o základních pravidlech prevence, jak takovým úrazům nejlépe předcházet.
„Celá zima je velmi příhodným obdobím pro úrazy, zejména v souvislosti s náledím na chodnících, ale v období nástupu jarních prázdnin, kdy se skokově zvyšuje koncentrace lidí v našich horských střediscích, jejich počet prudce narůstá,“ uvádí ředitelka odboru služeb klientům životního pojištění ČSOB Pojišťovny Sylva Svobodová.
Více než polovinu „zimních úrazů“ tvoří šest typů poranění, kterým je ve většině případů možné zabránit prevencí. „Bohužel velmi častou příčinou vzniku úrazu, ať už lehčího či těžšího, je přecenění vlastních sil a schopností, včetně toho, že se lidé vydávají mimo vyznačené sjezdové či běžkařské tratě,“ popisuje Sylva Svobodová z ČSOB Pojišťovny.
TOP 6 zimních úrazů
Typ úrazu
Zastoupení
dospělí
děti
Tržné rány, odřeniny
13 %
14 %
Pohmoždění končetiny
10 %
10 %
Pohmožděniny svalů
9 %
8 %
Podvrtnutý kotník
8 %
9 %
Podvrtnuté koleno
8 %
4 %
Podvrtnutí kloubů ruky
7 %
11 %
Zdroj: ČSOB Pojišťovna
Poznámka: V tabulce jsou uvedeny nejčastější úrazy (vyjádřeno v % a rozděleno na děti a dospělé) dle statistik ČSOB Pojišťovny za roky 2010 – 2013 v období od prosince do března.
6 základní pravidel prevence nejčastějších zimních úrazů:
na lyžích či bruslích používejte vždy ochranné pomůcky (přilbu, rukavice, chrániče…)
neopouštějte značenou sjezdovou či běžkařskou trať
délku běžeckých, sjezdových a turistických tras volte přiměřeně svým schopnostem (často za vznikem úrazu stojí únava)
při plánování běžecké či turistické trasy berte v potaz zkrácený čas denního světla
věnujte pozornost technickému stavu svého zimního vybavení (tupé hrany, neseřízené vázání…)
vyvarujte se konzumace alkoholických nápojů během sportovně-rekreačních aktivit (navíc pojistné plnění za úrazy pod vlivem alkoholu pojišťovny buď krátí, nebo vůbec nehradí!)
Únorová kampaň ČAP se letos zaměřuje na pojištění proti živlům
Přívaly sněhu doprovázené tuhými mrazy, rozsáhlé povodně, záplavy, sesuvy půdy, bouřky, krupobití či vichřice – to jsou živly, s kterými se každý z nás pravděpodobně setkal. Jaká přírodní síla nás však ohrožuje nejčastěji, kterého z živlů se nejvíce obáváme a jak proti nim chráníme svůj majetek? Na tyto a další otázky odpovídá exkluzivní průzkum veřejnosti, který realizovala Česká asociace pojišťoven v rámci své každoroční informační kampaně „Únor měsíc pojištění“.
„V rámci kampaně jsme zrealizovali průzkum, v němž jsme se pokusili komplexně zmapovat tematiku živelních škod. Zajímaly nás konkrétní obavy obyvatel, jejich teoretická orientace v pojištění těchto rizik, ale i praktické zkušenosti s živelními škodami. Zároveň jsme obdobné otázky položili i členským pojišťovnám ČAP a výsledná zjištění jsme vzájemně porovnali. Po dobu trvání kampaně bychom veřejnosti rádi předali podrobné a ucelené informace, přičemž se zaměříme především na oblasti, ve kterých jsme zjistili největší rezervy ve znalostech Čechů,“ vysvětluje vedoucí oddělení komunikace a vzdělávání ČAP Marcela Kotyrová.
Nejčastěji se obáváme požáru, ale nejvíce nás ohrožuje voda
Z průzkumu vyplývá, že většina Čechů má zprostředkovanou zkušenost (79 %) s pojistnou událostí způsobenou přírodními živly, bezprostředně pak utrpělo škodu způsobenou živlem 14 %. „Největší strach mají z požáru (72 %), téměř polovina lidí se obává škod způsobených úderem blesku a vichřicí (44 %) a třetí nejobávanější škodou je krupobití (41 %). Paradoxně nejčastěji však dotazovaní v reálném životě řešili škody způsobené povodní,“ popisuje Marcela Kotyrová. Skutečnost, že povodně a záplavy jsou nejčastější pojistnou událostí, potvrdila i anketa mezi pojišťovnami. Průměrná výše takové škody představuje 167 tis. Kč. Druhým nejrozšířenějším živlem je vichřice, kde výše škody představuje bezmála 30 tis. Kč. Na třetí pozici je pak krupobití, které páchá škodu v průměrné výši 47 tis. Kč. Požár je z pohledu četnosti výskytu na posledním místě, průměrná škoda z jedné takové události ale činí bezmála 500 tis. Kč, což je logickým důvodem toho, proč patří mezi nejobávanější.
Pojistná gramotnost Čechů, zejména v teoretické oblasti, je tristní
V celkové pojistné gramotnosti, jež byla testována v rámci průzkumu, obstáli Češi na jedničku nebo dvojku jen ve 41 %. Více než třetina z dotazovaných nevnímá rozdíly mezi některými riziky, a dokonce nezná ani základní termíny, jakými jsou například „Pojistná částka“, „Časová cena“ nebo „Indexace“. Neznalost těchto termínů ve svém důsledku znamená, že lidé mají sjednané pojištění na nízké pojistné částky a jejich navýšení nepřikládají důležitost (jsou podpojištěni). Tato nevědomost navíc způsobuje, že neaktualizují smlouvy, a nemají tak dostatečně pokryta všechna rizika.
O něco lépe pak dopadla praktická část testu gramotnosti. S nahlášením škody si vědělo rady 98 % pojištěných Čechů a spokojeno s rychlostí jejího vyřízení bylo 85 % z nich. Přesto ale 51 % neuchovává pořizovací doklady k cenným předmětům, 35 % neaktualizuje smlouvy při rozšíření vybavení bytu, 30 % necítí potřebu aktualizovat smlouvu při úmrtí pojistníka a 12 % nepovažuje za nutné vzniklou škodu zdokumentovat.
Anketa mezi pojišťovnami tyto zkušenosti potvrdila. Klienti například často neumí popsat příčinu škody, uplatňují ji z jiného pojištění a dodávají irelevantní doklady. „Ze zkušeností pojišťoven vyplývá, že největší problém mají klienti s dodáním dokladů důležitých pro vyřízení pojistné události, jako jsou faktury, pořizovací doklady k poškozeným věcem nebo dostatečná fotodokumentace. Výjimkou nejsou ani ty případy, kdy vyplní špatně hlášení o škodě, například uvedou nesprávná čísla smluv, špatné bankovní spojení a dokonce i chybné osobní údaje. Právě to jsou příčiny, které mohou vést k nespokojenosti s rychlostí vyřízení škody,“ pokračuje Marcela Kotyrová.
Převažujícím důvodem pro sjednání pojištění je podle průzkumu překvapivě zvyk. Jen necelých 20 % lidí motivovaly skutečné obavy o majetek. Početnější skupina se bohužel při výběru orientuje především na co nejnižší cenu a dostatečně nevnímá všechna potenciálně hrozící rizika. Tímto způsobem sjednané pojištění však ve většině případů nemá v případě škody odpovídající efekt.
ERV Evropská nepojistila proti úpadku 35 cestovních kanceláří
ERV Evropská pojišťovna pojistila pro letošní rok proti případnému krachu 126 cestovních kanceláří. 35 jich ale pojistit odmítla. Čtyřem cestovkám neprodloužila ERV Evropská smlouvu a 31 zájemců nepojistila. Z toho bylo 20 subjektů zcela nových a 11 již existujících cestovních kanceláří.
„U nás vždy platilo, že k tomuto typu rizika přistupujeme velmi obezřetně a pečlivě prověřujeme všechny dostupné informace o cestovní kanceláři. Vedle samotné finanční stability CK posuzujeme zevrubně i celou řadu dalších faktorů, jako je způsob najímání dopravy a ubytovacích kapacit, výše a splatnost záloh při prodeji zájezdů, průběh cash-flow či reálnost podnikatelského záměru,“ říká manažer obchodu ERV Evropské pojišťovny Štěpán Landík.
Portfolio ERV Evropské tvoří zejména střední a větší cestovní kanceláře, se kterými pojišťovna spolupracuje již řadu let; nejznámějšími jsou CK Fischer, Blue Style, Alexandria, ESO Travel, Canaria Travel, ITS Billa.
„Obecně lze říct, že zejména menší subjekty se pojišťují na vyšší limity pojistného plnění, než tomu bylo v minulosti. U větších a středních cestovních kanceláři jsou tyto limity srovnatelné s minulým rokem,“ doplňuje Štěpán Landík.
V Česku v současné době působí více než 1000 cestovních kanceláří.
Fotogalerie
zobrazit fotogalerii
Související články:
Podle jakých kritérií si vybíráme autopojištění?
V říjnu ceny povinného ručení vzrostly
Počet dětských úrazů v ČR stoupá. MetLife přichází s pojištěním Kamarád
Pojišťovny v lednu - klienti šetří na dani, ošetření v Alpách, dlužné pojistné
Co nového přinese nový občanský zákoník do oblasti odpovědnosti za škodu
Žebříčky a přehledy:
Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde
Zpět
domů
|
zobrazit plnou verzi
Spravovat nastavení cookies
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.