Žebříčky Přehledy

Seznamte se s bezpečnostním desaterem pro přístup na účet přes internet


7.3.2014  |  Zdeněk Bubák

Seznamte se s desaterem bezpečnosti pro přístup na Váš bankovní účet přes internet nebo mobilní telefon. Desatero připravila Česká bankovní asociace a seznámila s ním tento týden zástupce tisku a médií. Jaká jsou tedy ta nejdůležitější pravidla pro používání internetu při ovládání Vašeho účtu?


Česká bankovní asociace ve svém desateru shrnuje nejdůležitější zásady pro bezpečné chování v online prostředí:

Desatero bezpečnosti České bankovní asociace
  1. Pravidelně aktualizujte ochranné mechanismy svého počítače (antivirus, antiphishing atd.)
  2. Obdobně jako počítač chraňte i svůj chytrý telefon
  3. Programy a aplikace instalujte pouze z důvěryhodných a ověřených zdrojů
  4. Přihlašovací a osobní údaje zadávejte jen na ověřených serverech, v důvěryhodném prostředí a nikomu je nesdělujte
  5. Pečlivě si chraňte svůj PIN kód
  6. Pravidelně si měňte svá hesla a vyhněte se užívání stejných hesel pro různé služby
  7. Neotvírejte e-maily a přílohy od neznámých a podezřelých odesílatelů
  8. Nakupujte pouze u prověřených a důvěryhodných online prodejců
  9. Věnujte dostatek pozornosti upozorněním Vašeho počítače a na webu banky
  10. Pokud si nejste jistí a máte podezření, že se děje něco špatného, vždy kontaktujte banku

Největší slabiny českých bankovních klientů: nemění si hesla a nezabezpečují chytrý mobil



Podle průzkumu České bankovní asociace, který realizovala ve spolupráci se společností SC&C v lednu 2014, mají čeští bankovní klienti největší nedostatky v používání hesel. I přes doporučení odborníků svá hesla vůbec nemění či je mění pouze výjimečně, a to 60 % z nich.

Velkým rizikovým faktorem současnosti jsou chytré telefony. V jejich zabezpečení se neorientuje více než polovina uživatelů.

Obezřetní jsou klienti naopak při otevírání příloh e-mailů od neznámých odesílatelů – podle průzkumu by je nikdy neotevřely dvě třetiny uživatelů.

Internetové bankovnictví používá 84 % Čechů



Internetové bankovnictví využívá podle průzkumu v současnosti 84 % bankovních klientů. České banky mají svá data zabezpečena dobře, ale jejich klienti mají v přístupu k bezpečnosti značné rezervy.

„Zabezpečení bankovních systémů odpovídá mezinárodním standardům a díky tomu jsou rizika na straně bank minimální. Rezervy jsou naopak v otázce bezpečného chování na straně klientů,“ říká Jan Matoušek, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace.

„Útočníci se snaží získávat zajímavá data uživatelů – hesla, osobní informace či citlivé údaje pro jejich následné využití při útocích na konkrétní služby včetně internetového bankovnictví. Hlavním cílem útoků jsou osobní počítače a chytré telefony uživatelů – proto je potřeba, aby péči o ně uživatelé nezanedbávali. Tento základní krok v oblasti bezpečnosti banka za uživatele nevyřeší,“ doplňuje Andrea Kropáčová, členka bezpečnostního týmu CSIRT.CZ sdružení CZ.NIC.

V případě chytrých mobilních telefonů, které jsou pro mobilní bankovnictví využívány stále častěji, je situace při jejich zabezpečení špatná – jejich ochraně nerozumí více než polovina uživatelů. „Mobilní bankovnictví dnes využívá asi čtvrtina bankovních klientů. Otázka zabezpečení mobilu je zásadní také při užívání internetového bankovnictví při tzv. dvoufaktorové autentizaci, kdy klient při platbě zadává unikátní kód odeslaný na své mobilní zařízení,“ vysvětluje Jan Matoušek.

Měňte si pravidelně svá hesla, zejména u tzv. kritických aplikací



Jen třetina Čechů si pravidelně mění svá hesla. Dobrou zprávou je, že začíná převažovat trend hesel složitějších – využívá je až šest z deseti uživatelů. Andrea Kropáčová z týmu CSIRT.CZ ale vidí problém i jinde: „Lidé často používají stejná hesla jak pro méně kritické služby, třeba v e-shopech, tak pro ty kritické, jako je internetové bankovnictví. Heslo je poslední prvek chránící přístup ke službě a pro útočníky jedna z nejcennějších informací. Proto je při práci s hesly třeba mít na paměti základní pravidla, chovat se zodpovědně a znát rizikové situace.“

V otázkách bezpečnosti více než kde jinde platí pravidlo, že není dobré ignorovat jakákoli upozornění a varování. „Uživatelé nevěnují dostatek pozornosti zprávám a varováním od vlastních počítačů ani na internetu, navštěvují podezřelé stránky a vypínají či ignorují ochranné mechanismy,“ říká Andrea Kropáčová. Jan Matoušek ji doplňuje: „Upozornění na webu banky čtou asi jen dvě třetiny klientů. Nezájmem ale ohrožují pouze sami sebe.“

O průzkumu České bankovní asociace

Průzkum Chování českých bankovních klientů ve vztahu k bezpečnosti v online prostředí společnosti SC&C pro Českou bankovní asociaci probíhal v lednu 2014 pomocí metody CAPRI. Průzkumu se zúčastnilo 1 224 respondentů starších 18 let v rámci celé ČR.







Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.