Žebříčky Přehledy

Nepřipoutaný pes v autě Vás může při nehodě zavalit silou hrocha


31.7.2014  |  Zdeněk Bubák

Pokud vozíte v autě psa, zejména velkého, měli byste vědět, že v případě nárazu auta do překážky se může nepřipoutaný pes nejen zranit sám, ale může ohrozit i celou posádku. Touto problematikou se zabývali odborníci v Allianz centru pro technologie v Mnichově a představili nový psí crash test, který poukazuje na nebezpečí způsobené nepřipoutáním psa ve vozidle.


Při crash testech pro psy odborníci z Allianz prokázali, že i při nehodě v rychlosti 40 km za hodinu vyvine 35kilový německý ovčák sílu rovnající se až 40násobku jeho váhy, tj. odpovídající hrochovi s hmotností až 1 400 kg. Jízda s nezabezpečeným zvířetem tak může mít tragické následky pro všechny cestující. Při nárazu může pes ohrozit vše, na co v kabině narazí, včetně řidiče, který se v krizovém okamžiku snaží předejít nejhorším následkům nehody.

Když dojde k nehodě, moderní ochranné prvky pomáhají cestujícím vyváznout ze srážky s co nejmenšími zraněními. Situace se ale může zdramatizovat, pokud s sebou vzorně připoutaní pasažéři vezou také volně pobíhajícího psa. „Náš experiment ukazuje, že vezete-li na zadních sedadlech nezajištěného středně velkého psa, může při čelním nárazu i v poměrně nízké rychlosti dojít k naprosté devastaci předních sedadel,“ uvádí Carsten Reinkemeyer, odborník na automobilové strojírenství a dopravní bezpečnost z Allianz centra pro technologie.

Co vše způsobil Max při crash testu?



Max, umělý dvojník 35 kg vážícího německého ovčáka, byl během crash testu v Mnichově při čelním nárazu vymrštěn ze zadních sedadel do přední části auta, kde rozbil celou palubní desku, zlomil řadicí páku a ohrozil pasažéry sedící v přední části vozu. Řádné zajištění psa je proto pro bezpečnou jízdu autem naprosto nezbytné.

Carsten Reinkemeyer doporučuje psy do 12 kilogramů zabezpečit speciálním postrojem, jež se připne k bezpečnostnímu pásu. Větší psi by měli cestovat v přepravních boxech či klecích v zavazadlovém prostoru. Kromě minimalizování rizika při samotné nehodě je to vhodné i v okamžicích následujících těsně po ní, kdy vyděšená zvířata často vybíhají z aut a ohrožují už tak narušený provoz.






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.