Žebříčky Přehledy

Biometrický podpis - další kamínek do mozaiky digitálních technologií


3.11.2014  |  aktualizováno 7.11.2014  |  Zdeněk Bubák

Už jsme si zvykli na výdobytky digitální éry, jako je internet, mobilní telefon, sociální sítě, sdílení fotografií, poslech hudby či sledování filmů kdekoliv a kdykoliv. V oblasti financí nás už nepřekvapí internetbanking, smartbanking, placení kartou na internetu nebo bezkontaktní placení ať už kartou, nebo telefonem. Jedna z posledních technologií, která se dere na světlo každodenní praxe, jsou biometrické podpisy.


Co je to biometrický podpis? Zjednodušeně řečeno jde o podpis, který neprovádíte na papír, ale na elektronickou podložku, která podpis zaznamená a převede jej do digitální podoby. Přitom je schopna zachytit i rychlost tahů perem a sílu tlaku na podložku.

Biometrický podpis

K čemu je biometrický podpis dobrý?



Biometrický podpis je dobrý zejména pro finanční instituce, které mohou ušetřit za tiskopisy (papír), za jejich ukládání a archivaci, případně převoz a další péči o ně.


Stejně doposud některé banky, pojišťovny a další finanční společnosti vyplněné a podepsané papírové tiskopisy a smlouvy následně skenovaly a elektronicky je ukládaly do databáze, aby pro Vás byly k nahlédnutí nejen přes internet, ale i na pobočkách apod.

Biometrický podpis uzavření smlouvy či vyplnění tiskopisu zjednoduší. Nic se nemusí tisknout, vše od začátku do konce zůstává v elektronické podobě a Váš podpis pod dokumentem je také elektronicky uložen. Smlouvu si pak sice neodnesete v tašce domů, ale za to se na ni můžete podívat doma kdykoliv přes internet.

Váš podpisový vzor je tím pádem také elektronicky uložen a banka například při podpisu příkazu k úhradě na pobočce bezpečně pozná, že jste se podepsal(a) právě Vy.

Jaké finanční instituce biometrický podpis už zavedly?



GE Money Bank - Biometrické podpisy ušetřily přes 200 000 listů papíru a budou na všech pobočkách



Již jsme psali o řešení od GE Money Bank (více zde). GE Money Bank představila systém podpisování smluv prostřednictvím specializovaného tabletu letos v lednu a slíbila jej tehdy postupně rozšířit do konce roku 2014 na všechny své pobočky. Nové smlouvy s podpisovými vzory si tak klienti už neodnášejí na papíře, ale jsou archivovány elektronicky a klient se na ně může dívat prostřednictvím svého internetového bankovnictví.

Klienti GE Money Bank tak od ledna 2014 podepsali dynamickými biometrickými podpisy téměř 190 000 dokumentů. To podle banky zatím ušetřilo téměř pět vzrostlých stromů.

Banka moderní Signpady zavedla jako první finanční instituce v Česku a postupně jimi vybavuje všech 252 obchodních míst, hotovo by mělo být do půl roku. 

„Namísto desek plných papírů všechny dokumenty elektronicky a kdykoliv dostupné online – tak by podle nás měla vypadat budoucnost českého bankovnictví,“ říká projektová manažerka GE Money Bank Hana Čuboková. „Signpady již nyní dokazují, že jde o krok správným směrem. Šetří čas nám i klientům a zároveň ještě zvyšují komfort a bezpečnost našich zákazníků. Nyní biometrické podpisy aktivně využívá přes 10 tisíc klientů a jejich počet rychle roste,“ dodává Hana Čuboková.    

V současnosti je touto technologií vybaveno 112 poboček – například v Praze, Brně, Mělníku či Ústí nad Labem. Do března 2015 pak budou Signpady k dispozici na všech pobočkách GE Money Bank v Česku.

Vytvoření biometrického podpisového vzoru je podle banky jednoduché, stačí navštívit pobočku banky vybavenou Signpadem. Pro správné vyhodnocení a uložení potřebných biometrických údajů se na něm klienti šestkrát podepíší. Biometrický podpis zajistí, že banka své zákazníky snadněji identifikuje a zároveň jim zajistí maximální bezpečnost. Napodobit standardní biometrický podpisový vzor je prakticky nemožné.
 
Elektronické smlouvy s biometrickými podpisy jsou uloženy v zabezpečeném archivu. Každý biometricky podepsaný dokument je jedinečný a obsahuje unikátní informace, které znemožňují jeho změnu nebo zneužití. Podpis nelze použít na jiném dokumentu, protože by se neshodovala časová razítka podpisu a dokumentu. Velkou výhodou biometrického podpisu je i to, že má neomezenou dobu platnosti a není třeba jej obnovovat.

Raiffeisen stavební spořitelna rychleji schvaluje žádosti o úvěry díky biometrickému podpisu



Raiffeisen stavební spořitelna začala koncem února 2014 zrychlovat schvalování žádostí o úvěry. Napomohlo tomu také zavedení biometrického podpisu. Do konce února tak novou technologií vybavila více než 200 poradenských míst Raiffeisen stavební spořitelny (více zde).

ČSOB Pojišťovna využívá službu biometrických podpisů zatím jen na 3 pobočkách a 6 obchodních místech



Klient přijde na pobočku ČSOB Pojišťovny a odchází pojištěn bez jediného papíru. Veškeré formality jsou tak vyřízeny elektronicky včetně podpisu. Papír v případě služby ČSOB Pojišťovny nahrazuje obrazovka tabletu.

Biometrický podpis
Autor: ČSOB Pojišťovna

„Zatím jde jen o pilotní využívání této služby na 3 pobočkách banky a 6 obchodních místech pojišťovny, ale už má své první výsledky v podobě více než 350 uzavřených smluv,“ uvedl Tomáš Pochobradský, procesní specialista ČSOB Pojišťovny s tím, že velká výhoda takového způsobu uzavírání smlouvy je i následná efektivita ve zpracování dat. „Vše je elektronické, rychle zpracovatelné a hlavně eliminující stohy papírů, což znamená jednoduchost a kvalitnější péči pro klienta,“ dodal.

AXA: více než polovinu smluv zpracováváme elektronicky



Finanční skupina AXA už od dubna 2013 nabízí svým klientům možnost podepsat smlouvu i biometricky a to prostřednictvím zařízení SignPad. Byla tak první pojišťovnou, která klientům na českém i slovenském trhu tento nový způsob podepisování nabídla.

Takto uzavřená smlouva se okamžitě po podpisu s klientem odesílá elektronicky do AXA a její zpracování tak probíhá průměrně o deset dnů rychleji, než je tomu u papírových smluv. Klient svou kopii dostane následně do vlastní e-mailové schránky a najde ji také na osobním účtu klientského portálu Moje AXA. Pokud by však chtěl dostat kopii smlouvy v papírové podobě, pojišťovna ji na vyžádání vytiskne. Podobně na vyžádání může klient dostat vytištěný i návrh smlouvy před podpisem.

„Už více než polovina z celkového počtu všech smluv je k nám v současné době doručena elektronicky. Více než 60 % smluv z interní sítě je navíc podepsáno biometricky“, uvedl Miroslav Ošmera, manažer vývoje aplikací AXA.

V současné době se už většina smluv v interní prodejní síti AXA uzavírá pomocí dynamického biometrického podpisu. Před několika měsíci byl také spuštěn pilotní projekt, který rozšiřuje možnost biometrického podepisování dokumentů i pro poradce externích sítí.

Zavedení biometrického podpisu má několik zásadních výhod. Především se významně zkrátí celý proces zpracování smlouvy od jejího vzniku až do jejího uložení v systémech společnosti AXA. Navíc se data pořizují pouze jednou, odpadá tím nutnost smlouvy později přepisovat z papírového originálu. Dále se také sníží chybovost celého procesu, protože v elektronicky zpracované smlouvě je až 7x méně překlepů a chybných údajů než ve smlouvě papírové.

Elektronické zpracování smluv s sebou přináší kromě úspor nákladů také mnohem menší zátěž na administrativu. Zatímco ke zpracování 10 000 smluv je potřeba 20 administrativních pracovníků, zvládne stejné množství biometricky podepsaných smluv jen 1 pracovník.

Elektronické zpracování smluv a používání SignPadů představuje nejen významnou úsporu nákladů na tisk a archivaci dokumentů, ale zapadá také do konceptu společenské odpovědnosti AXA, jehož je ochrana životního prostředí nedílnou součástí. V rámci iniciativy Go Green and Digital AXA svým klientům například nabízí nejen možnost přechodu z papírové komunikace na digitální, ale umožňuje jim také komunikovat on-line prostřednictvím klientského portálu www.axa.cz/moje-axa, kde mohou kdykoliv získat přehled o svých smlouvách a financích a u vybraných produktů mají možnost aktivních operací či přesunu finančních prostředků. Dlouhodobé upřednostňování elektronických služeb je nejen projevem ohleduplnosti k životnímu prostředí, ale současně přispívá také ke zvýšení komfortu při komunikaci s klienty.

Mimo jiné, zasláním 500 000 elektronických výpisů namísto papírových můžeme ušetřit přibližně 2 000 000 listů kancelářského papíru, na jejichž výrobu je zapotřebí až 300 dospělých stromů.

Home Credit na to šel trochu jinak - potvrzení totožnosti přes SMS



Společnost Home Credit koncem září 2014 spustila funkci elektronického podpisu, který prý u ní urychlí a zjednoduší celý proces uzavírání smluv. Pro uzavření smlouvy už nebude potřeba chodit na poštu či zasílat dopisy. Vše lze vyřídit elektronicky, stačí se připojit k internetu. Služba se vztahuje na kreditní karty, hotovostní půjčky i na spotřebitelské úvěry při nákupech v e-shopech. Služba je dostupná klientům registrovaným v aplikaci Správce financí (www.spravcefinanci.cz).

„V současnosti je jasný trend jít zákazníkům vstříc v jednoduchosti a co nejvíce oprostit celý proces od byrokracie. Jde napříč všemi odvětvími a v Home Creditu nezůstáváme pozadu,“ představila důvody pro zavedení nové služby Monika Richterová z Oddělení produktů, zodpovědná za elektronický podpis i aplikaci Správce financí. „Inovace nabídne výhodu především klientům, kteří chtějí mít peníze na svém účtu do 24 hodin, nebo okamžitě zakoupit zboží online,“ doplňuje Richterová. Elektronický podpis totiž navazuje na již dříve spuštěnou službu, která umožňuje vyplacení hotovostního úvěru do 24 hodin. Jde o jednu z deseti klíčových zásad společnosti, v tomto případě Zásadu rychlých financí.

„Vycházíme z toho, že čím dál více Čechů zcela běžně nejen komunikuje, ale i nakupuje přes internet. Právě těmto lidem chceme nabídnout větší pohodlí a uživatelsky příjemnější řešení půjček,“ vysvětlila Richterová. Jedinou podmínkou elektronického podpisu je registrace uživatele v aplikaci Správce financí. V této aplikaci, kde klient může běžně spravovat své úvěry, uvidí svou smlouvu připravenou k  podpisu. Stačí ji jen projít, potvrdit, a elektronicky podepsat. Operace celkově zabere několik minut. Navíc nemusí smlouvu nikde tisknout nebo ji odesílat poštou. Vše probíhá online.

Elektronický podpis se vztahuje na služby, jako je kreditní karta Premia nebo Clubcard kreditní karta Premium sjednávané přes call centrum, hotovostní úvěry, online půjčky a na spotřebitelský úvěr při nákupech v e-shopech. Klientům možnost elektronického podpisu Home Credit nabízí již při schvalování smlouvy, největší výhodou je právě velmi rychlý převod peněz na účet zákazníka a méně papírování.

Home Credit zároveň službu nabízí jako platební možnost pro e-shopy. „Možnost financovat vybrané zboží na splátky s využitím elektronického podpisu je velkou novinkou. Klientům e-shopů, s nimiž Home Credit spolupracuje, se tato možnost ukáže ve chvíli výběru platební metody,“ říká Richterová. Stačí jen vybrat při nákupu způsob platby přes elektronický podpis a řídit se instrukcemi.

V případě nákupu online na e-shopu stačí vybrat zboží a při platbě vybrat tento způsob platby. Poté se stačí jen přihlásit (případně registrovat) do aplikace Správce financí, kde již bude připravená úvěrová smlouva. Ta se postupně zobrazí v několika krocích. Klient postupně odsouhlasí, že s podmínkami souhlasí, až následně se dostane do fáze samotného podpisu. Přes potvrzovací SMS kód smlouvu podepíše.

Pak zbývá nahrát potřebné doklady. Jde o občanský průkaz a druhý doklad. Stačí je vyfotit z obou stran fotoaparátem, mobilem nebo oscanovat a přiložit k žádosti. Pak je již celá úvěrová smlouva připravená k odeslání na zpracování. Podepsáním se ale smlouva neztrácí. Zůstává k dispozici v archivu smluv ve Správci financí a je k dispozici kdykoli.









Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.