Žebříčky
Přehledy
Bankovní účty
Spoření
Penze
Půjčky
Pojištění
Investice
Banky a pojišťovny
Jak na neprůhledné praktiky zprostředkovatelů? Pojišťovny si poradí samy
12.12.2014 | Veronika Dusová, zpráva Uniqa pojišťovna
V článku Vám přinášíme pohled finanční ředitelky Uniqa pojišťovny Lucie Urválkové, která se vyjádřila k investičnímu životnímu pojištění v roce 2015. Dočtete se o neprůhledných praktikách zprostředkovatelů, o předsmluvních informacích nebo také o modelaci vývoje pojistného.
Zobraz diskusi (0)
Přinášíme Vám vyjádření finanční ředitelky pojišťovny Uniqa k investičnímu životnímu pojištění v příštím roce.
Pojišťovny udělají konec neprůhledným praktikám zprostředkovatelů
Kvalita a hlavně objektivita finančního zprostředkování byla vždy velmi diskutovaným tématem. Prodej produktů nevýhodných pro klienta, zároveň však s tučnou provizí pro poradce, byl palčivou otázkou. Oblast investičního životního pojištění je pro nekvalitní prodejce silným lákadlem, a to díky vysokým zálohovým provizím. Problému přispívá i nízká angažovanost samotných klientů.
I když 85 % klientů subjektivně uvádí, že je produkt srozumitelný (STEM/MARK, duben 2014), ve skutečnosti o jeho podstatě a účelu vědí jen to, co jim vyprávěl poradce. Když dojde na to, jaká rizika hrozí právě mně a na kolik jsem si je pojistil/a, málokdo dokáže odpovědět. A když nahlédne do své smlouvy, často se zpětně diví, co je tam vlastně podepsáno.
Po letech kritiky a mediální pozornosti se nyní pojišťovny shodly na čtyřech opatřeních, která životní pojištění významně zprůhlední. Tato samoregulace je výsledkem zájmu pojišťoven na tom, aby se zákazník mohl rozhodnout opravdu na základě kvalitních informací.
Předsmluvní informace
Nová dohoda pojišťoven napříč trhem jasně vymezuje zákonem dané náležitosti smlouvy a informovanosti klientů. Smlouva musí obsahovat: rozsah a účel krytí, možné investiční strategie a jejich rizikovost i časový horizont, podkladová aktiva, způsob zhodnocení, stupeň volatility, daňovou uznatelnost a optimalizaci, ale také dokonalý výčet všech nákladů, poplatků, i nákladovosti dodatečných změn.
Pojišťovny budou od nového roku 2015 v rámci předsmluvních informací upozorňovat i na úskalí produktu a jeho výluky. Informace mají být navíc výstižné a srozumitelné. Snahou je formát A4, protože největším strašákem pro klienty je rozsáhlá smluvní dokumentace, kterou není snadné se prokousat.
Modelace vývoje pojistného
Životní pojištění se sjednává na dlouhý časový horizont. Tak je k němu třeba i přistupovat – jako k závažnému rozhodnutí s dlouhodobým dopadem. Zákazník by měl proto vědět, jak se bude jeho smlouva v čase vyvíjet, čemuž pomůže i modelace vývoje pojištění během smluvní doby.
Klient tak ví, kdy má jeho pojištění jakou hodnotu, nakolik investici zhodnotil nebo kolik by tratil nerozumným předčasným zrušením. Modelace přitom bude zahrnovat několik scénářů vývoje – od nulového výnosu až po 7 %. A to vše opět na formátu A4 ve formě tabulky a grafu.
Standardizovaný ukazatel nákladovosti
Významnou novinkou, kterou dohoda pojišťoven zavádí, je Standardizovaný ukazatel nákladovosti (SUN). Díky tomuto ukazateli bude životní pojištění mnohem transparentnější. Graficky člení jednotlivé druhy poplatků, tedy nákladů na pojistnou smlouvu, dále rizikové pojistné a investiční složku.
Žebříčky a přehledy:
Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde
Klient tak zjistí, kolik procent celkového pojistného zaplatí na nákladech a kolik ho stojí celkově krytí rizik. K tomuto ukazateli se bude pro větší přehlednost vždy přikládat standardizovaný koláčový graf zobrazující rozpad pojistného do jednotlivých složek.
Takový přehled umožní snadné a jasné porovnání nabídek pojištění různých pojišťoven mezi sebou, tedy opět jasně deklarovaná snaha pojišťoven o maximální transparentnost.
Rekapitulace stavu pojistné smlouvy
Další samoregulační opatření se týká již uzavřených smluv. Pojišťovny budou dobrovolně a písemně jednou ročně zákazníka informovat o době pojištění, aktuální hodnotě investiční složky pojištění, výši odkupného pro případ, že by chtěl smlouvu vypovědět, o platbách pojistného a dalším – opět přehledně v rámci jedné strany A4.
Pojišťovny se hlásí k odpovědnosti
Díky samoregulaci pojišťoven to budou mít nepoctiví finanční poradci mnohem obtížnější. Je v zájmu pojišťoven samotných, aby jimi nabízený produkt byl transparentní a maximálně pochopitelný pro běžného klienta tak, aby nejasností nemohl zneužít nekvalitní zprostředkovatel.
„Máme tu zkušenost, že samoregulace má často lepší praktický dopad než direktivy nařízené shora. Věříme, že i tento krok zlepší reputaci pojišťovacího sektoru v očích veřejnosti. Ukazuje, že v zájmu dobré věci pro zákazníky se dokážeme shodnout i v dnešním vysoce konkurenčním prostředí. Většinu z těchto opatření jsme u nás v Uniqa zavedli již dávno, jiná nyní pouze přizpůsobíme, aby vyhovovala jednotné formě vykazování. Nyní tak bude mít klient možnost snadného porovnání nabídek různých hráčů na trhu, protože všichni budeme ukazovat stejně definované parametry,“ říká Lucie Urválková, členka představenstva a finanční ředitelka Uniqa pojišťovny.
Fotogalerie
zobrazit fotogalerii
Související články:
Jaké informace přinášejí pojišťovny v době adventu?
Pojišťovna České spořitelny chystá od ledna změny ve FLEXI životním pojištění
Allianz pojišťovna přichází s připojištěním PRO boj s rakovinou
Česká pojišťovna rozšířila spektrum asistenčních služeb u životního pojištění Můj život
Vyplatí se pojištění proti výpadku příjmů? Víme, kdy ano a kdy ne
Zpět
domů
|
zobrazit plnou verzi
Spravovat nastavení cookies
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.