Žebříčky Přehledy

Pojišťovny v únoru - pozor na střešní boxy a zimní úrazy. Kdy pomůže asistenční služba?


20.2.2015  |  Zdeněk Bubák, zprávy pojišťoven a ČAP

Podívejte se na únorové aktuality z pojišťoven. Některé se týkají rizik vznikajících právě o jarních prázdninách, které jsou v plném proudu. Jiné jsou obecné a lze se z nich poučit pro jakékoliv období roku. Větší blok článku jsme také věnovali asistenčním službám.



Ohrožení při přepravě lyží ve střešním boxu



Jarní prázdniny jsou v běhu. Hlavně teď motoristé při cestách na hory častěji využívají střešní box na přepravu lyží. Střešní boxy se ale rázem mohou stát nebezpečnými zbraněmi – a na vině zdaleka nemusí být jen špatný výběr typu boxu nebo jeho neodborná instalace. „V boxu by mělo být k dispozici vybavení pro správné zajištění nákladu – vázání nejlépe s kovovými součástkami, které na rozdíl od plastových lépe odolávají zimním teplotám,“ upozorňuje na opomínané zásady Melanie Kreutner z Allianz centra pro technologie (AZT).

Podle expertů z technologického výzkumného ústavu v Ismaningu u Mnichova totiž často za fatálními následky nehod stojí právě špatné zajištění věcí naložených v boxu. Na střechu auta totiž nepatří nic, co nelze uvnitř boxu bezpečně zajistit popruhy – a čím lehčí náklad, tím lépe.

Aby AZT simulovalo co nejpravděpodobnější scénář nehody, crash test provedlo s vozidlem, jehož střešní box byl naložený typickou výbavou do hor – zcela nezajištěnými lyžemi, hůlkami, lyžáky a lahvemi s pitím. Celková váha přepravovaných věcí byla pouhých 34 kg místo maximálních 50 kg, doporučovaných výrobcem boxu.

Na videu, které můžete zhlédnout níže, je vidět, že i při čelní srážce v pouze 50kilometrové rychlosti lyže prorazily stěnu boxu a se zbytkem nákladu vyletěly ven. Řidičům v protijedoucím voze by mohly způsobit smrtelný úraz.

Pozor na střešní boxy a jejich obsah
Autor: Allianz


Zdroj: Zpráva Allianz pojišťovny


6 nejčastějších úrazů v zimě



V období jarních prázdnin prudce stoupá pravděpodobnost vzniku úrazu. ČSOB Pojišťovna sestavila podle svých statistik žebříček šesti nejčastějších úrazů, na něž by si lidé měli dávat obzvlášť pozor.

Více než polovinu „zimních úrazů“ tvoří šest typů poranění, kterým je ve většině případů možné zabránit prevencí.

TOP 6 zimních úrazů

Typ úrazu Podílové zastoupení dospělí / děti
Tržné rány a odřeniny 14 % / 15 %
Pohmoždění končetiny 11 % / 11 %
Pohmožděniny svalů 10 % / 9 %
Podvrtnutý kotník 9 % / 10 %
Podvrtnuté koleno 9 % / 5 %
Podvrtnutí kloubů horní končetiny 8 % / 12 %
Zdroj: ČSOB Pojišťovna
Poznámka: V tabulce jsou uvedeny nejčastější úrazy (vyjádřeno v % a rozděleno na děti a dospělé) dle statistik ČSOB Pojišťovny za roky 2010 – 2014 v období od prosince do března.

„Bohužel velmi častou příčinou vzniku úrazu ať už lehčího či těžšího je přecenění vlastních sil a schopností, včetně toho, že se lidé vydávají mimo vyznačené sjezdové či běžkařské tratě,“ popisuje Sylva Svobodová z ČSOB Pojišťovny.

6 základních pravidel prevence nejčastějších zimních úrazů:
  • na lyžích či bruslích používejte vždy ochranné pomůcky (přilbu, reflexní vestu, rukavice, chrániče…)
  • neopouštějte značenou sjezdovou či běžkařskou trať
  • délku běžeckých, sjezdových a turistických tras volte přiměřeně svým schopnostem (často za vznikem úrazu stojí únava)
  • při plánování běžecké či turistické trasy berte v potaz zkrácený čas denního světla
  • věnujte pozornost technickému stavu svého zimního vybavení (tupé hrany, neseřízené vázání…)
  • vyvarujte se konzumace alkoholických nápojů během sportovně-rekreačních aktivit (navíc pojistné plnění za úrazy pod vlivem alkoholu pojišťovny buď krátí, nebo vůbec nehradí!)
Zdroj: Zpráva ČSOB Pojišťovny

V 80 % případů potřebují řidiči v zahraničí asistenční službu kvůli poruše svého vozidla



Česká podnikatelská pojišťovna (dále jen „ČPP“) každoročně eviduje nárůst počtu zásahů automobilové asistence v zahraničí. Ze statistik vyplývá, že lidé na svých cestách do zahraničí nejčastěji potřebují pomoc asistenční služby při poruše vozidla. Z celoročních statistik ČPP vyplývá, že téměř polovinu všech zásahů asistenční služba poskytuje mimo republiku v sousedním Německu. Což je vzhledem k tomu, že bývá tranzitní zemí, jak při cestách na zimní, tak i letní dovolenou, celkem logické. Čtvrtina zásahů připadá na Rakousko a sousední Slovensko a ve zbytku je z ostatních zemí nejvíce zastoupena Francie a Itálie.


„Nejčastějším problémem, kvůli kterému řidiči volají asistenční službu, bývá porucha motoru, defekt pneumatiky nebo potíže se spojkou či řazením,“ vypočítává Pavel Strapko, ředitel asistenčních služeb Global Assistance. „Pro ČPP jsme v roce 2014 zajišťovali celkem 1 500 zásahů automobilové asistence v zahraničí. Průměrná výše pojistného plnění dosáhla 15 000 korun,“ doplňuje informaci ředitel Strapko.

Se sjednaným povinným ručením a havarijním pojištěním u ČPP mohou řidiči čerpat asistenční služby v základním rozsahu až do výše 10 000 korun zdarma. „Pokud jedete do zahraničí, vyplatí se vám připlatit si navýšení bezplatného limitu o Asistenci PLUS,“ doporučuje Miloš Velíšek. S rozšířeným rozsahem asistenčních služeb má klient bezplatný limit navýšen až na 30 000 korun.

Počat asistenčních zásahů každoročně narůstá. Global Assistance, která poskytuje asistenci několika českým pojišťovnám, zaznamenává každoročně asi desetiprocentní nárůst zásahů. Nejčastěji vyjíždějí asistenční vozy v letním, dovolenkovém období a v případě zimních kalamit. „Například v loňském roce byl nejhorším měsícem  červenec, kdy jsme zasahovali celkem u 4100 případů,“ říká Pavel Strapko. 

Klientům asistenční služba pomůže nejen u nehody, poruchy, ale také v případě, že například ztratí klíče od vozidla. U pojištění majetku zajistí služby řemeslníků, jako je elektrikář, instalatér, plynař, topenář, sklenář nebo zámečník.

„Naším největším partnerem je Kooperativa pojišťovna. V loňském roce jsme pro jejich klienty realizovali 27 tisíc zásahů. Většinou se jednalo o zásahy u poruch vozidel. V cca 8 tisících případech jsme vyjížděli k nehodám vozidel a v sedmnácti stech případech jsme asistovali klientům v pojištění majetku. Nejčastěji jsme otevírali zabouchnuté dveře,“ doplňuje Pavel Strapko z Global Assistance.

Bohužel, v případě nehody klienti ještě stoprocentně nevyužívají asistenčních služeb své pojišťovny. Často se stává, že se ve stresu po dopravní nehodě nechají přesvědčit od neznámé asistence, která se na místě nehody ocitne. Jejich ceny za odtah a případné uskladnění vozu většinou neodpovídají obecným standardům, proto se může podobná služba klientovi nepříjemně prodražit.

„V případě nehody nebo poruchy klientovi vždy důrazně doporučujeme volat na infolinku své pojišťovny. Ta jim poskytne informace, jak mají postupovat a zajistí jim nutný asistenční zásah. Například v roce 2014 jsme v ČR odtah nepojízdného vozidla zajišťovali pro 22 tisíc klientů“, upozorňuje Milan Káňa, tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa.

Jiné je to v zahraničí. Zde se klienti okamžitě snaží kontaktovat svoji pojišťovnu. Výhodou je, že se domluví v rodném jazyce, asistenci jim pak zajistí pojišťovna pomocí svých zahraničních partnerů.

„Pro Kooperativu jsme v roce 2014 v zahraničí zajišťovali celkem 1600 odtahů, z toho v 500 případech jsme poškozené vozidlo odvezli zpět do ČR. V případě klientů České podnikatelské pojišťovny jsme v zahraničí odtahovali nepojízdné vozy pro 1000 klientů, z toho 400 vozidel jsme převáželi do ČR,“ doplňuje Pavel Strapko.

Asistenční služby k cestovnímu pojištění



Asistenční služby jsou poskytovány i k cestovnímu pojištění. Pomáhají v zahraničí najít správné lékařské zařízení. Klienti se tak mohou vyhnout situaci, kdy jsou kvůli neznalosti místních poměrů ošetřeni v zařízení s nedostatečným odborným, personálním i technickým vybavením. Potvrzují to zkušenosti AXA pojišťovny, u které si během loňského roku uzavřelo cestovní pojištění více než 22 tisíc klientů.

„Naše asistenční linka přijala loni přes 5 tisíc hovorů, pomoc v zahraničí tedy potřeboval téměř každý čtvrtý klient,“ říká Karel Žyla, manažer PR a interní komunikace finanční skupiny AXA.

Operátor na lince klientovi poradí, jak v dané situaci nejlépe postupovat. V případě, že klient potřebuje ošetření, zajistí mu asistenční služba převoz do spolehlivého a prověřeného lékařského zařízení. Právě na tuto funkci asistenční služby by klienti neměli zapomínat. Vždy by měli s operátorem konzultovat, v jaké nemocnici či klinice se nechají ošetřit. Pomůže to správně vyřešit pojistnou událost, ale hlavně se tak klient může vyhnout zdravotním komplikacím způsobeným nekvalitním lékařským zákrokem.

Ostatní zprávy z trhu



UNIQA loni prokázala pojistné podvody za 55 milionů korun



Loni bylo v UNIQA pojišťovně řešeno celkem 549 případů s důvodným podezřením z pokusu o pojistný podvod, tedy přibližně o třináct procent více než v roce 2013. Celkem zabránili loni vyšetřovatelé UNIQA pojišťovny ztrátě 55 milionů korun. Nejvýraznější nárůst v počtu podvodů připadl tentokrát na segment pojištění osob, největší část prokázané hodnoty ale připadá na pojištění majetku. Prokázaná hodnota podvodů vzrostla meziročně o 130 %. Nejvíce přibylo podvodů s majetkovými škodami. Roste podíl podvodů z pojištění osob. Klienti nejvíce zneužívají denní dávky za dobu pracovní neschopnosti a denní odškodné za dobu léčení úrazu. Dotyční čerpají pojistné plnění, ale současně chodí do práce. Až třetí místo co do doložené hodnoty podvodů náleželo loni pojištění vozidel. Po delší době počet takových případů výrazněji klesl (- 27 %).

Zdroj: zpráva UNIQA Pojišťovny

On-line lze pořídit už i životní pojištění. ING ProAktiv si můžete sami poskládat



Od 15. ledna si mohou klienti on-line sestavit rizikové životní pojištění ProAktiv libovolně dle svých potřeb. ProAktiv je flexibilní rizikové životní pojištění pro aktivní lidi mezi 18 a 60 lety. V rámci smlouvy lze připojistit až 5 dětí. ProAktiv nabízí celkem 14 připojištění, a to i pro děti. U připojištění denní dávky při pracovní neschopnosti následkem úrazu a denních dávek za dobu nezbytného léčení úrazu dospělého a dítěte navíc klienti získají 10% bonus za bezeškodní průběh. ProAktiv lze sjednat již za 149 korun měsíčně. Při minimální hodnotě 350 Kč pojistného měsíčně a ke Stříbrnému či Zlatému balíčku se navíc klienti mohou těšit na dárek. U pojištění ProAktiv vzrostl počet sjednaných smluv za poslední rok o 30 %.

Zdroj: Zpráva ING Životní pojišťovny

Provoz domácnosti není bez rizika. Pojištění odpovědnosti vám kryje záda



Každý občan odpovídá za následky své neopatrnosti a svých chyb, a ze zákona je pak povinen poškozenému způsobené škody nahradit. Před finančními dopady se může chránit pojištěním odpovědnosti v občanském životě. Podle České asociace pojišťoven (ČAP) vznikají odpovědnostní škody nejčastěji v každodenním provozu domácnosti a jejich výše se pohybuje v rozsahu 5–50 tisíc Kč. Jen za uplynulý rok se objem škod spojených s tímto druhem pojištění vyšplhal téměř k 300 milionům korun. Mezi nejklasičtější události, na které se pojištění odpovědnosti vztahuje, patří vytopení. Obvykle se škody na majetku v těchto případech pohybují kolem 4 500 korun. Jde především o poškozenou výmalbu, zničené lustry, koberce či podlahy. Přesto má pojištění sjednané jen necelá třetina obyvatel České republiky. Průzkum veřejnosti ukázal, že oblast škod vznikajících v domácnosti Češi podceňují. Zatímco možnost, že způsobím škodu v rámci svých volnočasových aktivit, připouští 68 % dotazovaných, domácích škod se obává pouze 35 % respondentů.

Zdroj: Zpráva České asociace pojišťoven

Škody způsobené dětmi a domácími mazlíčky mohou vyjít draho



S faktem, že děti a čtyřnozí přátelé jsou v našich domácnostech velmi početně zastoupení, souvisí i skutečnost, že tyto dvě skupiny způsobí přibližně 25 % ze všech odpovědnostních škod. U tzv. dětských škod na majetku, jde nejčastěji o pády a rozbití předmětů následkem divokých her, rozbitá okna a dveřní výplně či požáry. Většinou se výše takových škod pohybuje v řádech tisíců korun. Při hrách a sportech však dochází i ke škodám na zdraví, a to zejména na dětských hřištích, koupalištích a v plaveckých bazénech. Zde se jedná o mnohem vyšší škody, a ty se podle závažnosti mohou vyšplhat do statisíců, v případě způsobení trvalých následků nebo invalidity i milionů korun. Za škodu, kterou způsobí zvíře, je vždy plně odpovědný majitel. Ne každý ví, že s novým občanským zákoníkem přibyla povinnost náhrady nákladů na léčení v případě, že zvíře způsobí škodu jinému zvířeti. Typické škody na majetku, které po našich domácích mazlíčcích zůstávají, jsou například rozkousané, podrápané nebo zničené předměty, poškozené ploty a zahradní architektura nebo dopravní nehody způsobené vniknutím psa na veřejnou komunikaci. Ty mohou být navíc spojeny i se škodou na zdraví. Mezi nejčastější zvířecí škodu patří pokousání psem.

Zdroj: Zpráva České asociace pojišťoven

Štěstí přeje připraveným. Víte, za co jste odpovědní?



Slavia pojišťovna zaznamenává vzrůstající zájem o pojištění odpovědnosti. Nový občanský zákoník výrazně posiluje možnosti poškozených při náhradě škody a také zvyšuje částky, které je možné na viníkovi vysoudit. „Zejména náhrady škody za újmy na zdraví nyní mohou být hrazeny v mnohem vyšší míře než dříve. Při škodě je nově výrazněji přihlíženo k individuálním důsledkům, které vznikly konkrétnímu poškozenému,“ vysvětluje Lucie Ponertová ze Slavia pojišťovny. To znamená, že pokud při sportu porazíte člověka a ten si zlomí ruku, může se výše náhrady škody podstatně lišit např. u prodavačky a chirurga. „Musíme si uvědomit, že pokud někomu způsobíme škodu na zdraví, je nutné uhradit nejen vzniklou škodu, ale také např. ušlou mzdu za období, kdy byl poškozený v pracovní neschopnosti a další související náklady,“ uvádí Lucie Ponertová. Pojištění odpovědnosti přitom pomůže všechny uvedené nepříjemnosti za pár stovek korun ročně spolehlivě ošetřit. Například Slavia pojišťovna nabízí pojištění odpovědnosti od 315 Kč za rok. Odpovědnost všech členů rodiny je možné ošetřit také v rámci pojištění domácnosti s odpovědností.

Zdroj: Zpráva Slavia pojišťovny

Kooperativa díky revoluční technologii šestinásobně zrychlí zpracování smluv



Kooperativa nedávno spustila ostrý provoz projektu vlastnoručního digitálního podpisu smluv (podpis s biometrickými vlastnostmi). Je tak jednou z prvních pojišťoven na českém trhu, které tuto technologii nabídly klientům. Vlastnoruční digitální podpis by měl v ideálním případě úplně nahradit standardní papírové smlouvy a procesy s ním spojené. „Zásadní výhoda je v tom, že nevzniká „papírová“ smlouva. V dnešní digitální době se, kromě samotného aktu podpisu papírové smlouvy, vše děje elektronicky. Dokument na papíře musíme zkontrolovat, uložit a poté jej převést do elektronické podoby. Přijetí smlouvy do systému nám tak dnes trvá 9 dní, smlouvy podepsané elektronicky jsou zpracovány do 1,5 dne. Zároveň ročně ušetříme až 5 miliónů listů papíru,“ vypočítává významné úspory Jindřich Skrip, vedoucí projektu biometrického podpisu v Kooperativě. Odpadá i případná chybovost při zadávání dat z papírových smluv do informačního systému pojišťovny. Na zabezpečeném klientském portále si pak originál pojistné smlouvy může otevřít a uložit včetně všech doprovodných dokumentů. Samozřejmě, pokud bude mít zájem, může si smlouvu vytisknout a uschovat v papírové podobě. „Kromě výše uvedených výhod díky elektronickému podpisu získáme jednoznačnou časovou identifikaci sjednání smlouvy. Nebude tedy možné antidatovat smlouvu, což byla velká nevýhoda sjednání smlouvy v papírové podobě. Bohužel i s těmito případy se v naší praxi setkáváme,“ doplňuje Jindřich Skrip. O novince jsme již psali v samostatném článku zde.

Neživotní pojištění posiluje



Předepsané pojistné v roce 2014 meziročně vzrostlo o 1,1 % na celkových 115,2 miliard korun. Výsledky členů  České asociace pojišťoven (ČAP) ovlivnil v loňském roce především pozitivní vývoj neživotního pojištění. Životní pojištění, které několik let drželo pojistný trh v kladných číslech, v loňském roce naopak pokleslo o 0,7 %. 

Neživotní pojištění meziročně vzrostlo o 2,3 %, a to zejména díky situaci v pojištění motorových vozidel. „Povinné ručení překonalo po dvouleté pauze úroveň ročního předepsaného pojistného 20 mld. Kč a posílilo o 4,6 %,“ komentuje výsledek výkonný ředitel ČAP Tomáš Síkora. Předepsané pojistné v havarijním pojištění zrychlilo tempo růstu v posledním čtvrtletí o dvě desetiny procenta, za celý rok 2014 však navýšení představuje pouhé 1 %, což neznamená příliš velký posun pro zlepšení technického výsledku produktu. Po zpomalování dynamiky podnikatelských pojištění v předchozím sledovaném období došlo v závěru roku k jeho opětovnému posílení na 1,6 %.

V oblasti životního pojištění se předepsané pojistné snížilo ze 46,4 mld. Kč v roce 2013 na 46,1 mld. Kč v roce 2014, což představuje rozdíl 0,3 mld. Kč. K poklesu přispívají téměř srovnatelným dílem produkty s jednorázově placeným pojistným (-0,8 %) a produkty s běžně placeným pojistným (-0,7 %), jejichž pokles je pro další vývoj trhu mnohem významnější, neboť jednorázově placené produkty v sobě nezahrnují významné krytí pojistných rizik. Nová obchodní produkce v životním pojištění poklesla o 7,6 % a z celkového pojistného kmene meziročně ubylo 200 tisíc smluv (pokles o 3,3 %).

Zdroj: Zpráva České asociace pojišťoven






Související články:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.