Žebříčky Přehledy

Po jakých benefitech volají zákazníci českých bank? Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna 2015 začíná


1.6.2015  |  Zdeněk Bubák, Zpráva Nejbanka

Nejzajímavějším benefitem, který v současnosti některé banky poskytují, je pro klienty vrácení peněz na účet. Vyplývá to z on-line šetření analytické agentury Datank realizovaného v rámci výzkumu Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna 2015. Tento benefit nabízí svým zákazníkům několik bank, u většiny je však spojen s využíváním kreditní karty.


V hlavní otázce týkající se benefitů měli respondenti možnost vybírat z následujících možností: slevy v obchodě, peníze zpět na bankovní účet, nižší poplatky za bankovní služby, výhodnější úrok a možnost sbírání bodů, které je posléze možné proměnit v nejrůznější výhody.


Z nabízených možností forem benefitů by lidé nejvíce uvítali přímé vrácení peněz zpět přímo na účet. Ze stávajících nabídek bank nabízí tuto možnost třeba Sberbank CZ, která klientovi připisuje „dýško“ na spoření. Pokud zaplatí kartou nákup v minimální hodnotě 200 Kč, částka se zaokrouhlí nahoru (na desítky) a rozdíl pošle banka zpět na klientův spořicí účet. Banka může tímto způsobem vložit na účet až 500 Kč ročně.  Varianty vrácení peněz spojené s kreditní kartou nabízí větší množství ze současných bank. Například Raiffeisenbank, která za platby kreditní kartou dokáže klientovi vrátit až 2 % z konkrétní útraty.


„Zákazníci stále více touží po jednodušší obsluze svých finančních služeb, a složité věrnostní programy proto ztrácejí na oblibě. Tento trend vítám jako zákazník, ale je efektivní i z pohledu banky, pro kterou tento model odměny představuje daleko lepší nástroj pro řízení klientského chování, než jakým je třeba poukázka na slevu v obchodě, kam zákazník nikdy nepůjde.“ uvedl Michal Pobuda, Director v oddělení služeb pro bankovnictví, KPMG Česká republika.

Srovnání bankovních účtů najdete zde

Druhou nejlépe hodnocenou formou benefitů bylo snížení poplatků za bankovní produkty a služby. Takovou možnost dnes v různých obdobách nabízí celá řada bank.

Neutrálně se lidé staví k výhodnějšímu úroku. Zde můžeme uvést za příklad Air Bank. Její klient má šanci získat vyšší úrok i na běžném účtu (zhodnotí se však jen zůstatek do 100 tis. Kč) za podmínky, že zaplatí minimálně pětkrát měsíčně platební kartou. Tuto akci nově zavádí i mBank, která k osobnímu účtu nabízí na 6 měsíců 2 % úrok (zhodnotí se však jen zůstatek do 50 tis. Kč).

Srovnání spořicích účtů najdete zde

Spíše negativně se respondenti v rámci on-line průzkumu vyjadřovali ke slevám při nákupu v konkrétních obchodech. Poměrně nezajímavé je pak také sbírání bodů, které je pak možné proměnit za produkt či službu.

Karty, bankomaty a výběry



Doplňující otázky výzkumu směřovaly k používání platební karty u obchodníků a v bankomatech. Doma i v zahraničí. Přibližně tři čtvrtiny dotázaných využívají v České republice platbu kartou u obchodníka vždy, když je to možné. V zahraničí využívá této možnosti více než polovina respondentů.

Nejbližší bankomat nebo pobočku vybrané banky najdete zde

Nejčastěji lidé po bankomatu požadují částku 1 000 až 2 000 korun. Více než třetina dotázaných. Určitým překvapením je ale zjištění, že téměř dvacet procent lidí vybírá z bankomatu více než 5 000 Kč. Mimo Českou republiku se odváží použít bankomat přibližně polovina dotázaných. V rámci České republiky se nejčastěji četnost výběrů pohybuje od jednoho do dvou výběrů z bankomatu měsíčně. Tak aspoň činí více než dvě třetiny dotázaných.

Není jistě velkým překvapením, že lidé často hledají pro výběr bankomat své vlastní banky. Těch, kteří ale bankomaty nerozlišují, přibývá. Mezi dotazovanými jich byla celá jedna třetina. Důvodem je i to, že banky stále častěji nabízí výběry z bankomatů jiných bank zcela zdarma.

On-line průzkum byl zrealizován prostřednictvím serveru bankovnipoplatky.com.

Startuje nový ročník výzkumu Nejlepší banka 2015



210 telefonátů, 210 zaslaných mailů, 84 návštěv pobočky - to jsou mystery testování, která společně s 367 hodnocenými položkami z pohledu klienta a 27 ekonomickými kritérii každoročně ukazují, které ze 44 hodnocených finančních institucí ponesou titul Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna. Hlavní roli ve výzkumu Hospodářských novin hrají čísla. Celkem organizátoři výzkumu zpracují 7593 dat. Kdo uspěje letos? Výzkum Nejlepší banka 2015 a Nejlepší pojišťovna 2015 právě začíná.

Žebříček běžných účtů - nabídka nejlepších

Agentura Datank od ledna shromažďuje a vyhodnocuje data, na jejichž základě se 8. září dozvíme, která banka bude tou nejlepší. V konečném součtu bude hodnoceno 21 bank. 

Rozdělení hlavních oblastí kritérií zůstává pro banky stejné jako v předchozím roce. Výzkum sleduje cenovou politiku v podobě bankovních poplatků, úrokové sazby, nabídku produktů a služeb, míru dostupnosti i úroveň komunikace finančních institucí.

Bankovní inovátor 2015



Jednoduchost a flexibilita využívaných služeb přinášející finanční a i časovou úsporu. To je hlavní motto bank, kterému jsou přizpůsobeny také novinky uváděné na trh. Mezi bankovními inovacemi i v letošním roce převažují moderní technologie, s nimiž přicházejí větší hráči, nebo zvýhodněné podmínky úvěrových sazeb u hypoték, což charakterizuje naopak ty „menší“.

Srovnání hypoték najdete zde

Od 5. do 25. května bylo na stránce www.nejbanka.cz možné hlasovat pro nejlepší bankovní novinku. Letos se o titul Bankovního inovátora ucházelo celkem 17 institucí.

Na moderní technologie se zaměřila například společnost GE Money bank, se svým novým produktem SignPad, který umožňuje zaznamenání fyzického podpisu a jeho převedení do elektronické podoby. Česká spořitelna uvedla aplikaci usnadňující přístup na účet svým klientům. Raiffeisenbank nabízí kompletní správu investic do podílových fondů v mobilní aplikaci a mBank představila novou verzi aplikace pro uživatele mobilního bankovnictví. Zajímavou novinkou přispěla také Air Bank, která umožňuje svým klientům splácení hypoték i během doby fixace.

Nejrozsáhlejší databázi podílových fondů v ČR najdete zde

Bankovní inovátor je samostatnou kategorií výzkumu Nejlepší banka. Cílem této kategorie je představit široké veřejnosti zajímavé novinky v nabídce bankovních domů. Veřejnost poté sama prostřednictvím online hlasování vybere produkt/službu nebo přístup banky, kterou považuje za inovativní, nejvíce zajímavou a užitečnou.

Kulatý stůl Hospodářských novin: Budoucnost univerzálního bankovnictví



V rámci zahájení výzkumu Nejlepší banka 2015 proběhl také kulatý stůl Hospodářských novin na téma Budoucnost univerzálního bankovnictví.

Za účasti partnerů IBM Česká republika a KPMG Česká republika a vybraných představitelů hodnocených bank se diskutovala specializace na zákaznické segmenty, schopnost bank odlišit a oslovit jednotlivé segmenty a také udržitelnost současného rozsahu služeb pod tlakem nebankovních institucí.

Informace o bankách a dalších institucích najdete zde
 
Kulatého stolu HN se zúčastnili Jakub Pavel z Equa bank, Daniel Šturm z Home Creditu, Vladimír Jeřábek z Komerční banky, Roman Mentlík z IBM ČR, Michal Pobuda z KPMG ČR, Vladimír Kreidl z Raiffeisenbank a Martin Jašminský z Hospodářských novin.






Související články:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.