Žebříčky Přehledy

Co Češi dělají špatně a ohrožují tak své peníze na účtu v bance?


16.5.2016  |  Zdeněk Bubák, zpráva ČSOB

ČSOB zveřejnila výsledky výzkumu, který zjišťoval, jakými nešvary trpí česká veřejnost při zabezpečení svých peněz na bankovních účtech. Třetina Čechů například někdy půjčila svou platební kartu někomu blízkému a pouze necelá pětina lidí si pro své nákupy vybírá výhradně online obchodníky s 3D Secure zabezpečením. Banka chce poukázat na nebezpečí, která na lidi na internetu číhají, a která ohrožují jejich peníze.


Finanční gramotnost Čechů je v oblasti finanční bezpečnosti podle ČSOB dlouhodobě na špatné úrovni. Jen čtvrtina dotázaných například ví, co je skimming. Nejhůř si vedeme, pokud jde o pohyb v online světě.

ČSOB provedla výzkum mezi českou populací zaměřený na zabezpečení bankovních účtů ze strany jejich majitelů a na dodržování pravidel bezpečnosti na internetu.


„Téměř dvě třetiny dotázaných si myslí, že používání internetového a mobilního bankovnictví je bezpečné při dodržení základních pravidel. Právě v jejich dodržování však máme zásadní mezery. Nejslabším článkem je přitom vždy člověk. Stačí chvilka nepozornosti, aby se stal obětí důmyslných praktik zlodějů,“ popisuje Tomáš Kořínek, člen představenstva ČSOB zodpovědný za řízení rizik.

Průzkum však neodhalil jen nedostatky. „Existují i oblasti, ve kterých si vedeme poměrně dobře. Například e-mail s žádostí o vyplnění citlivých údajů, jako jsou PIN nebo číslo karty, by rovnou smazalo 65 % dotázaných. Data by bez problémů vyplnilo jen necelé procento,“ dodává Kořínek.

Čtěte zde:
Peníze v bance musí být v bezpečí. Dnes je to výzva pro nejmodernější technologie


Jaká nebezpečí podceňujeme nejčastěji?



Kde jsme se ale stále nepoučili? Konkrétně radu nedávat svou platební kartu z ruky jsme si zatím neosvojili. Třetina (32 %) dotázaných totiž přiznala, že někdy půjčila kartu někomu jinému. Tři čtvrtiny lidí kartu nosí v peněžence s ostatními doklady a hotovostí, a v případě krádeže by tak přišli o vše. Polovina (53 %) by navíc na krádež karty přišla až u pokladny, protože přítomnost karty v peněžence kontroluje pouze, když potřebuje zaplatit.

Na štíru jsme i se zabezpečením chytrých mobilních telefonů. ČSOB se v této oblasti rozhodla pomoci aplikací ze své dílny.

ČSOB začíná nabízet aplikaci NaAndroid



Jako praktického pomocníka nyní ČSOB spouští mobilní aplikaci „NaAndroid“, která zkontroluje zabezpečení chytrého telefonu, jako PIN, zámek displeje, instalaci z neznámých zdrojů či rooting a pomůže nainstalovat vhodné bezpečnostní prvky.


„Aplikaci jsme vyvinuli, abychom pomohli klientům zvýšit zabezpečení jejich mobilních zařízení. I když drtivá většina dotázaných používá chytrý telefon, zjistili jsme, že celá třetina z nich si přístup do svého telefonu nijak nechrání – nepoužívá heslo, ani zámek displeje s odůvodněním, že toto opatření zdržuje,“ vysvětluje Petr Vosála, manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB a Ery Poštovní spořitelny. Aplikace „NaAndroid” je ke stažení na Google Play.

Součástí edukační kampaně je i nová microsite zaměřená na bezpečnost elektronického bankovnictví a platebních karet, kde klienti ČSOB i Ery Poštovní spořitelny najdou rady a tipy, upozornění na aktuální hrozby. Celý projekt banka odstartovala videem, které si hraje s motivem nepozornosti uživatelů internetu.

Zábavně naučné video na téma internetové bezpečnosti
Autor: ČSOB


Před časem ČSOB spustila pojištění proti internetovým rizikům, které pokrývá nebezpečí nákupu zboží na internetu, zneužití platební karty a identity na internetu nebo poškození pověsti na internetu. Od představení produktu na začátku letošního roku ČSOB s klienty uzavřela více než tisíc těchto pojistek. 

Čtěte zde:
Pojištění internetových rizik pomůže při zneužití identity či poškození pověsti. Nejvíc zajímá lidi ve věku 35 až 50 let

V loňském roce banka spustila pro klienty ČSOB službu Smart klíč, která je alternativou k dosavadním SMS kódům potvrzujícím platby zadané v internetovém bankovnictví.

Co dalšího odhalil průzkum?


  • heslo do internetového bankovnictví si aktivně mění jen 16 % osob, zbytek si jej nemění nikdy (44 %) nebo pouze, když je vyzve systém (40 %)
  • své heslo do IB používá i pro přístup do jiných aplikací 15,5 % lidí
  • 13 % Čechů přistupuje do IB tak, že si příslušnou stránku najde v prohlížeči
  • limity pro transakce si nikdy nemění 27 % dotázaných, 42 % si je nastavilo pouze jednou.






Související články:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.