Žebříčky Přehledy

Kam míří mBank v Polsku a co se z toho dotkne jejích českých klientů?


19.5.2016  |  Zdeněk Bubák

Česká mBank je organizační složkou polské mBank. Sídlo mBank je ve Varšavě a my jsme ho navštívili a setkali se s vedoucími představiteli banky a s odborníky z různých oblastí jejího řízení. V polské Lodži, kde sídlí ředitelství retailové části banky, jsme si navíc mohli prohlédnout nový koncept pobočky mBank, který brzy uvidí i čeští zákazníci. První „light branch“ mBank se chystá v Českých Budějovicích. Další novinkou, kterou banka do Česka přinese, bude nabídka investičních produktů, konkrétně podílových fondů.


V dubnu letošního roku, konkrétně 14. - 15. 4. 2016, jsme se zúčastnili setkání českých a slovenských novinářů s vedením mBank v její centrále v Polsku, a to na dvou místech - ve Varšavě a v Lodži. Ve Varšavě působí vedení celé mBank a také část, která řídí korporátní byznys bývalé BRE Bank, která se v roce 2013 přejmenovala podle své úspěšné retailové obchodní značky na mBank. V Lodži se nachází retailové ředitelství mBank a celé technologické zázemí potřebné pro poskytování služeb běžné klientele, a to nejen v Polsku, ale i v Česku a na Slovensku.

mBank v Česku působí od roku 2007 a jako první z tzv. nových bank přišla s modelem obsluhy klientů převážně přes internetové či telefonní bankovnictví, ke kterým později přibylo i mobilní bankovnictví. Pobočky v tomto modelu slouží spíše jako poradenská centra a místa ke sjednání hypoték. V blízké době bude mít mBank v Česku 600 tisíc klientů.

V červnu 2013 zahájila mBank v Polsku projekt Nová mBank, který spočíval v zavedení výrazně inovovaného internetového bankovnictví, změně firemního loga a ve změně názvu mateřské BRE Bank S.A. na mBank S.A. V Česku touto změnou mBank prošla v únoru 2014.


mBank chce být transakční bankou, co to znamená?



Generální ředitel mBank
Autor: Finparáda.cz. Na snímku druhý zleva Cezary
Stypułkowski, generální ředitel mBank, třetí zleva
Pawel Kucharski, generální ředitel mBank ČR

Ve Varšavě s novináři hovořil mimo jiných odborníků i Cezary Stypułkowski, generální ředitel banky, který představil své vize o dalším rozvoji banky. Podle jeho slov chce být mBank tzv. transakční bankou. To znamená, že by si ji měl vybrat klient, kterému jde o co nejpříjemnější, nejjednodušší a nejrychlejší provedení převodů peněz. S moderními zařízeními, jako je chytrý mobilní telefon, a za využití nových aplikací a systémů je dnes možné platit doslova kdekoliv a s maximálním pohodlím. A v této oblasti chce být mBank nejlepší.

Banka tedy nesází na lákání nových klientů na nízké sazby u úvěrů a vysoké sazby u depozit, což byla strategie některých nových bank při jejich startu v České republice.

Dozvěděli jsme se, že písmeno „m“ v názvu mBank znamená „mobilní“. Je zajímavé, že při vzniku mBank ještě nemohlo být jasné, jakého rozmachu se mobilní telefony dočkají. 


V Lodži sídlí vedení retailové divize mBank. Její ředitel Cezary Kocik informoval o postavení mBank na trhu. Banka má celkově 5 milionů klientů ve třech zemích, a to v Polsku, Česku a na Slovensku. Nejsilnější postavení má samozřejmě v Polsku, kde dnes obsluhuje 4,13 milionů klientů. V Polsku jde o jedinou banku, která se vydala s retailovým byznysem i do zahraničí. V počtu zákazníků internetového a mobilního bankovnictví drží v Polsku 2. pozici.

mBank v Polsku, Česku a na Slovensku v číslech


Počty klientů mBank v jednotlivých zemích a pozice mBank na polském trhu v roce 2015 (Pozn.: SOHO = Small office/Home office)
Autor: mBank
= Pro zvětšení klikněte na obrázek =

Podíl zahraničních poboček banky na celkových depozitech, úvěrech a zisku ukazuje následující graf. Nejsilnější jsou v depozitech.
Příspěvek české a slovenské pobočky mBank na celkových depozitech, úvěrech, příjmech a zisku.
Autor: mBank
= Pro zvětšení klikněte na obrázek =

Výsledky mBank v Polsku



mBank v Polsku od roku 2008 do roku 2015 vyrostla tak, že se např. v celkových příjmech posunula v tomto období z 9. na 4. místo a v zisku dokonce ze 7. na 3. místo.
Vývoj pozice mBank v Polsku od roku 2008 do roku 2015 - celkové příjmy a zisk
Autor: mBank
= Pro zvětšení klikněte na obrázek =

Orientace na přímé bankovnictví mBank přináší ovoce, jako je například nejnižší nákladovost a nejvyšší ziskovost v rámci všech polských bank.
Finanční výsledky mBank v roce 2015 - nákladovost a ziskovost
Autor: mBank
= Pro zvětšení klikněte na obrázek =

Pořadí polských bank podle výše aktiv
Pořadí bank v Polsku podle celkových aktiv v roce 2015
Autor: mBank
= Pro zvětšení klikněte na obrázek =

Co čeká české klienty mBank v nejbližší době?

  • nový koncept poboček
  • nabídka investičních produktů
  • nabídka vkladových bankomatů
  • další vylepšování iternetbankingu a mobilního bankovnictví
S novým konceptem poboček se bude moci veřejnost seznámit podle zástupců české mBank již brzy v Českých Budějovicích. Další takové pobočky by měly následovat.

Co umí a jak vypadá nová pobočka mBank?



Nové pobočky mBank nebudou ani klasické pobočky s přístupem z ulice, kde najdete přepážky či jednací kóje, ale ani kiosky známé v současnosti z obchodních center, které se nacházejí uprostřed pěší zóny centra. Půjde o prostor v obchodním centru, umístěný v prostoru určeném pro obchody, ale s otevřenou dispozicí, tj. bez dveří. Vedle vstupu do pobočky vás uvítá „živý“ panel, který by měl reagovat na kolemjdoucí lidi a zobrazovat nabídku banky. Uvnitř vás čekají další zobrazovací informační panely, poradci, hrací koutek pro děti, ale i nabíjecí stanice pro mobilní telefony nebo uzavřená místnost pro komunikaci s videoporadcem (více ve fotogalerii k článku).
Nový koncept pobočky mBank - interiér
Autor: mBank
= Pro zvětšení klikněte na obrázek =








Související články:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.