Chytrý telefon se podle společnosti MasterCard stal nejoblíbenějším zařízením současnosti, a to nejen v Evropě, ale i v ČR. Postoje k digitálním technologiím odhaluje nová studie společnosti Mastercard o vlivech inovací na lidský život. Mezi výsledky analýzy lze zařadit i skutečnost, že 90 % lidí na celém světě používá svůj chytrý mobilní telefon nejvíce ze všech zařízení, která jsou jim k dispozici.
Přes 90 % spotřebitelů po celém světě používá svůj chytrý telefon více než jakékoli jiné zařízení. To odhalila nová Studie společnosti Mastercard o vlivech inovací. I v Česku dává nejvíce - 84 % uživatelů - přednost chytrým telefonům před dalšími možnostmi, jako jsou stolní počítače (78 %), laptopy (58 %) nebo tablety (53 %).
Většina lidí nechce pro přístup k zařízení zadávat PIN
Spotřebitelé by také celosvětově raději využívali biometrické technologie než kódy PIN, pokud jde o placení, uvádějí, že by dali přednost rozpoznávání otisků prstů. V Česku považuje 57 % oslovených spotřebitelů biometrické ověření plateb za bezpečné, i když je používají pouhá tři procenta z nich.
Mobil využíváme v Česku 4 hodiny denně
Převažující část českých respondentů (86 %) se dále domnívá, že digitální služby budou stále významnější součástí našeho života a budou se týkat ještě větší části populace než nyní. Se současným stavem digitalizace je spokojeno 57 % dotazovaných Čechů. Z průzkumu také vzešlo, že Češi používají své chytré telefony čtyři hodiny denně. Nadpoloviční většina lidí v Česku by dala přednost mobilnímu telefonu v případě, kdy by nemohla používat tradiční plastové platební karty. A 58 % uživatelů v ČR má zkušenosti s mobilním placením.
„Naše studie, zveřejněná v rámci Mastercard spotřebitelského a inovačního fóra v Budapešti, potvrzuje, že spotřebitelé opravdu hodně chtějí používat své chytré telefony. Mnozí jsou vlastně již teď připraveni s tím začít. Po desetiletí byly platební karty jedinou rozumnou alternativou hotovosti, ale spotřebitelé jasně uvádějí, že chtějí digitální inovace ve všech oblastech života,“ říká Ann Cairnsová, prezidentka pro mezinárodní trhy společnosti Mastercard.
„Průzkum ukazuje, že rozvíjející se regiony mají tendenci k většímu optimismu, pokud jde o to, jak jim digitální technologie mohou pomoci zlepšit život. Je to přirozené, protože lidé ve vysoce rozvinutých zemích již mají k nejmodernějším technologiím přístup, a proto si nemusí technologie spojovat se zlepšením života, nebo se již setkali s některými možnými negativními vlivy,“ říká Carsten Sorensen, docent v oboru digitální technologie na Londýnské vysoké škole ekonomie a politických věd.
Lidé na ekonomicky vyspělém Západě jsou více konzervativní
V rámci Studie společnosti Mastercard o vlivech inovací bylo provedeno šetření na vzorku 23 000 spotřebitelů ve 23 různých zemích v Evropě, Africe a na Středním východě zaměřené na jejich postoj k digitálním technologiím. Zjistila, že zatímco v Africe a na Středním východě přes 70 % respondentů uvedlo, že jsou připraveni platit pomocí chytrých telefonů, v západní Evropě mají s pouhými dvěma pětinami (40 %) ještě co dohánět. Na otázku ohledně nových způsobů placení však spotřebitelé ve všech regionech zvolili chytrý telefon jako alternativu platební karty.
O výzkumu Studie společnosti Mastercard o vlivech inovací zkoumala vnímání digitalizace a jejích dopadů na společnost, osobní preference při používání digitálních technologií při placení a ověřování plateb. Rovněž ukázal, jak respondenti odolávají nebo jak jsou ochotni přijímat a aktivně využívat digitální technologie. Průzkum zadala společnost Mastercard a provedla společnost IPSOS Research v létě 2016. V rámci průzkumu byly shromažďovány údaje od internetových uživatelů s bankovními účty ve věku 20–50 let ve 4 světových regionech, v nichž Mastercard působí: západní Evropa (země: Francie, Německo, Itálie, Švédsko a Spojené království); střední a východní Evropa (země: Rakousko, Bulharsko, Česká republika, Chorvatsko, Maďarsko, Izrael, Polsko, Rumunsko, Srbsko a Slovensko); Rusko, Turecko* a Ukrajina* a Střední východ a Afrika (země: Egypt*, Keňa*, Saúdská Arábie, Jihoafrická republika* a Spojené arabské emiráty. V zemích označených * jsou v průzkumu zastoupeni internetoví uživatelé, zatímco ve všech ostatních zemích celá populace. Struktura vzorku: N=1000 respondentů na zemi, reprezentativní vzorek městské populace ve věku 20–50 let používající internet, podle pohlaví, věku a regionu. Metodika: online dotazníky prostřednictvím přístupového panelu IPSOS. Dotazník: 20minutový online dotazník. |
Video: Dopady inovací
Autor: MasterCard