Žebříčky Přehledy

Mobilní bankovnictví ušlo za šest let kus cesty. Kde se nachází dnes?


18.10.2017  |  Zdeněk Bubák, Veronika Křivská

Společnost Scott & Rose provozující specializovaný finanční portál Finparáda.cz nedávno provedla podrobný průzkum funkčností mobilních bankovnictví jednotlivých bank působících na českém trhu. Od roku 2011, kdy se objevilo první mobilní bankovnictví od Fio banky, počet funkcí jednotlivých aplikací výrazně narostl. Banky od té doby například naučily své aplikace číst QR kódy, abyste nemuseli údaje o platbách vypisovat. Dalšími funkcemi, které se postupně objevovaly, bylo čtení otisku prstu, push notifikace o provedených platbách a mnoho dalších vylepšení. Připravili jsme pro vás přehled aktuálního stavu českého mobilního bankovnictví se zaměřením na jeho důležité a zajímavé funkce.


Mobilní bankovnictví se za posledních více než šest let stalo běžnou součástí životů většiny bankovních klientů. Pomocí mobilního telefonu tak můžeme kdykoliv kontrolovat stav svého účtu, hradit faktury, a to dokonce jen načtením QR kódu - všeobecně známého černobílého čtverce pokrytého rozsypanými malými čtverečky, na který namíříme kameru mobilního telefonu a načteme zakódované informace. Banky začínají plně využívat všech možností mobilních telefonů, jako je čtení otisku prstu pro přihlášení se do aplikace mobilního bankovnictví či pro potvrzování transakcí, využití GPS modulu pro určení polohy klienta a návazné zobrazení nejbližšího bankomatu, pobočky nebo i obchodu nabízejícího nákupní slevy v rámci věrnostního programu.

Pozn.: Pro následující text byla použita analýza, která zkoumala mobilní bankovnictví následujících bank: Česká spořitelna s aplikacemi "Servis 24 Mobilní banka" a "George Go", ČSOB, Komerční banka, UniCredit Bank, Raiffeisenbank, MONETA Money Bank, mBank, Air Bank a Equa bank.



Čtení otisku prstu urychluje přihlašování do aplikace



Využití otisku prstu k přihlašování se do mobilního bankovnictví nebo k potvrzování transakcí je pro klienty stále důležitější. Nedávno doplnila možnost přihlásit se do své mobilní aplikace otiskem prstu Air Bank, v nepříliš vzdálené minulosti zařadila potvrzování transakcí otiskem prstu Komerční banka.

Čtení otisku prstu při přihlášení se do aplikace umožňuje Česká spořitelna (George), ČSOB, Komerční banka, MONETA Money BankAir BankmBank, Equa bankUniCredit Bank. U mBank není tato funkčnost dostupná pro Android, ale brzy bude i pro něj. Funkci z bank zařazených do průzkumu zatím nemá jen Raiffeisenbank, která ale na zařazení této metody při přihlášení se do aplikace pracuje.

Autorizovat platební transakce i ostatní operace v mobilním bankovnictví otiskem prstu zatím mnoho bank nenabízí. Tuto funkčnost najdete u zkoumaných bank jen u Komerční banky, MONETA Money Bank a UniCredit Bank. U Equa bank lze potvrzovat platby otiskem prstu do 10 tisíc Kč.

Zcela novým fenoménem při identifikaci uživatele mobilního telefonu je 3D skenování jeho obličeje, se kterým přišla firma Apple u svého nového smartphonu iPhone X. Jak na novinku skenování obličeje mobilem reagují české banky? Kdy Face ID najdete v mobilním bankovnictví?

U plateb je vyžadováno rychlé načtení údajů platby a rychlé hledání v historii



Nejčastějším úkonem uživatelů mobilního bankovnictví je ověření zůstatku na účtu, či prohlížení historie plateb, což jsou funkce, které umožňují všechny banky. Druhou nejčastější činností je zasílání peněz, neboli platba samotná.

Vyhledávání plateb v historii je stále sofistikovanější



Rychlé hledání platby umožňuje tzv. full-textové vyhledávání. Vyhledáváte tak všechny výskyty vybraného slova nebo jeho části případně čísla (tzv. textového řetězce) v celé historii plateb. Podobně hledáme na Internetu pomocí vyhledávačů (např. Googlu). Je to jednodušší, než zjišťovat třeba variabilní symbol hledaných plateb nebo jiný vyhledávací klíč. Full-textové vyhledávání umí jen aplikace tří bank, a to České spořitelny, mBank a Equa bank.

To neznamená, že v platbách ostatních bank nelze hledat. Jde to, ale musíte vybírat jen podle nabízených kritérií, a to například podle:
  • kalendářního data - umí všechny banky
  • směru platby - umí všechny banky kromě UniCredit Bank
  • částky - umí všechny banky kromě České spořitelny (Servis 24) a Raiffeisenbank
  • variabilního symbolu nebo čísla účtu - umí všechny banky kromě ČSOB, RaiffeisenbankAir Bank a Servisu 24 od České spořitelny.
U některých bank můžete využít hledání podle kategorií plateb, které si buď můžete sami nadefinovat a ručně platby přiřazovat, nebo se do nich transakce zařazují úplně automaticky na základě bankou nastavených kritérií. Pod kategoriemi si představme druhy nákladů jako jsou např. zábava, bydlení nebo doprava. Kategorie plateb najdete u České spořitelny (George), Air BankmBankEqua bank. V mobilním bankovnictví ale dílčí kategorie nenastavíte, to jde jen v internetovém bankovnictví. Na mobilu platbu do kategorie ale můžete přiřadit a zobrazovat si pak platby podle daných kategorií.

Platbu načtete pomocí QR kódů nebo naskenováním faktury či složenky



QR kód je nástroj pro automatizované čtení a sběr dat. Zkratka vychází z anglického „Quick Response“, tedy kód rychlé reakce. QR kód například dokáže zakódovat mnohem větší množství dat, než klasický čárový kód (EAN). QR kódy byly standardizovány v roce 2006.

Všechny zkoumané aplikace mobilního bankovnictví umí vygenerovat a poslat platbu naskenováním QR kódu, ale také vygenerovat QR kód obsahující údaje o platbě na váš účet, typicky pro člověka, po kterém chcete, aby vám zaplatil dlužnou částku (druhou zmíněnou funkčnost nemá mBank). Do mobilních aplikací se čtení QR kódu dostalo na podzim roku 2012, průkopníkem byla Raiffeisenbank a Komerční banka. Některé banky ale čtení QR kódu do aplikace zapojily až v roce 2015 (UniCredit Bank) nebo v roce 2016 (MONETA Money Bank). Čtení QR kódu lze u všech bank provést jeho naskenováním přes kameru mobilního telefonu, to znamená, že kód musí být někde zobrazen (na papíře nebo na jiném displeji). Jen několik bank (ČSOB, Komerční banka, MONETA Money Bank, mBank a Air Bank) umí načíst QR kód ze souboru, tj. došlý do daného mobilu elektronicky, např. jako přílohový obrázek v emailu. MONETA Money Bank nabídne do konce roku platby PDF faktur s QR kodem přímo z emailu, ve kterém vám faktura přišla, platbu autorizujete otiskem nebo PINem.

Skenování složenek či faktur najdete v aplikacích České spořitelny, ČSOB, Air Bank a UniCredit Bank.

Jak funguje volba "Zaplať mi"?



Při využití QR kódu k platbě na váš účet (neboli u funkce Zaplať mi) jen napíšete částku a vygenerujete QR kód, který pošlete vašemu dlužníkovi. On jej načte ve svém mobilním bankovnictví a následně takto vytvořenou platbou pošle peníze na váš účet. Tuto funkci ovládají mobilní aplikace všech bank kromě Equa bank.

Platbu přímo mezi lidmi pomocí NFC technologie umí RaiffeisenbankmBankAir Bank.

Protistranu u mBank nemusíte identifikovat číslem účtu, stačí kontakt z mobilu



Jen u mBank a u aplikace Friends 24 od České spořitelny lze identifikovat příjemce platby přes kontakt ve vašem mobilu (jméno, číslo telefonu, emailová adresa). Friends 24 dokonce stačí jen kontakt ze sociální sítě (více zde).

Úplnou novinkou, kterou představila MONETA Money Bank 5. října 2017, je možnost platit jen ťuknutím na QR kód prstem, např. v emailu. Ihned se objeví okénko s informací o platbě, kterou pak uživatel otiskem prstu nebo PINem potvrdí a odešle, a to vše bez otevírání aplikace mobilního bankovnictví. Zároveň lze vyžádání platby zaslat pomocí služby Zaplať mi i na telefonní číslo rovnou z aplikace iMessage, kde příjemce zprávy rovnou zaplatí, takže ani jeden se nepotřebuje přihlašovat do Smart Banky.

Další možnosti při odesílání peněz z účtu



Zahraniční a SEPA platby pošlete z mobilního bankovnictví Komerční banky a Equa bank. Servis 24 od České spořitelny umí SEPA platby.

Šablony či vzory plateb vám uspoří čas. Časté platby tak můžete jednou nastavit nebo zkopírovat z existující platby a následně už jen vybírat tu správnou šablonu, případně upravit údaje, zkontrolovat a odeslat platbu. Vzory plateb můžete v mobilu vytvářet a prohlížet téměř u každé banky, ale editovat nebo mazat vzory lze jen asi u poloviny bank.

Samostatná kapitola placení: trvalé příkazy, povolení inkasa, SIPO



Správu (vytváření, editaci, zrušení a zobrazení přehledu) trvalých příkazů nabízí Česká spořitelna (George), ČSOB, Komerční banka, MONETA Money Bank, Raiffeisenbank a Air Bank. Povolení k inkasu najdete jen u Komerční banky, MONETA Money Bank a Air Bank. Správu SIPO umí jen Komerční banka a Air Bank.

Když odejdou peníze z mého účtu, chci o tom vědět



Klasickou metodou pro hlášení změn zůstatku na bankovním účtu byly dříve emaily nebo SMS. Za SMS ve většině případů musíte platit (více zde) a emaily nejste často schopni přečíst ihned. Řešením jsou moderní "Push notifikace", které vám na mobilním telefonu vyskočí i na zamčené obrazovce (podle jeho nastavení). Jde o krátkou zprávu, že vám z účtu odešla konkrétní částka s dalšími informacemi o místě nákupu či výběru peněz apod. Informace o platbách jsou přínosné zejména v situaci, kdy účet kromě majitele využívá více lidí, např. partner nebo partnerka, a to třeba prostřednictvím další debetní karty. Push notifikace nabízí Komerční banka, Air Bank a mBank. Česká spořitelna tuto funkčnost che zavést letos. Raiffeisenbank ji zavede v průběhu příštího roku.

Pomocí notifikace v mobilním telefonu lze vygenerovat i autorizační kód pro internetové bankovnictví. Funkci se také jinak říká SW Token a umí jej Air Bank.

Platit můžeme místo karty i mobilem



Další funkčností mobilního bankovnictví může být tzv. karta v mobilu, která má svoje vlastní identifikační číslo a můžete si u ní nastavovat samostatně limity apod. Jen ji banka nevydá fyzicky, ale platíte s ní bezkontaktně prostřednictvím mobilu vybaveného NFC technologií. Tuto funkci nabízí mobilní bankovnictví od Komerční banky (více zde). V aplikaci NaNákupy od ČSOB funguje tak, že klient má v NaNákupy zobrazeny všechny svoje stávající karty (jedná se o všechny karty, které jsou klientovi fyzicky vydány ČSOB) a mezi nimi volí, kterou chce používat bez nutnosti zažádat si o novou extra kartu. Jednotlivé zobrazené karty si pak po zadání PINu klient může aktivovat pro placení mobilem. Aktivované karty pro NFC platby mobilem jsou v NaNákupy následně tokenizovány (šifrovány) a mohou být použity pro platby mobilem. Aktivace ČSOB NaNákupy trvá maximálně 5 minut a poté klient může jít platit do obchodu nebo zaplatit na internetu. NFC placení mobilem chce zavést ještě letos i Air Bank a MONETA Money Bank.

Správa platebních karet v mobilu



Všechny banky dnes již nabízejí prohlížení debetních platebních karet vydaných k vašemu běžnému účtu, včetně historie transakcí s kartami.

Trvalou blokaci karty však provedete jen u České spořitelny (Servis 24), RaiffeisenbankAir BankmBankEqua bank. Dočasnou blokaci karty ale umí všechny banky kromě Komerční bankyUniCredit Bank a mBank.

Nastavení trvalých limitů karet neumí Air Bank, Equa bank a UniCredit Bank. U Raiffeisenbank funkci najdete jen v aplikaci dostupné pro klienty převedené do nového systému. V tuto chvíli je to však již téměř celé portfolio fyzických osob.

Povolení plateb kartou na internetu neumí jen UniCredit Bank a Česká spořitelna (George), ta ale umí nastavit a měnit limity na internetové platby.

Žádost o náhradní kartu můžete zadat jen u České spořitelny. Přitom jde o relativně důležitou funkci, kterou ostatní banky přehlédly. Nicméně o kartu lze požádat i telefonicky.

vlastní design karty přes mobil zažádáte jen u ČSOB a Komerční banky.

Sjednání dalších produktů a jejich správa



Pokud ještě nemáte u dané banky běžný účet zřízený, tak si sice její mobilní bankovnictví do mobilu stáhnete, ale můžete si prohlížet jen veřejně přístupné funkce (nabídky produktů, bankomaty, pobočky, kurzovní lístek apod.). Maximálně se podívate na demo verzi mobilní aplikace, kterou nabízejí Česká spořitelna (Servis 24), ČSOB, Komerční banka a UniCredit Bank. Dokud si o běžný účet nezažádáte online na internetu nebo na pobočce banky a nezaktivujete si po otevření účtu bankou mobilní bankovnictví v internetbankingu, "dovnitř" mobilní aplikace se nepodíváte.

To ale neplatí u MONETA Money Bank, která umožňuje o běžný účet zažádat přímo z mobilu a také přes váš mobilní telefon si aplikaci zaktivujete (pomocí SMS). Musíte počítat s tím, že budete stejným mobilem skenovat občanský průkaz plus další doklad a následně i platební kartu vydanou jinou bankou, kterou musíte vlastnit, abyste na účet mohli převést nějakou (alespoň minimální) částku. Po všech těchto úkonech je účet otevřený a můžete začít Smartbanking MONETA Money Bank využívat.

Česká spořitelna (Servis 24), MONETA Money Bank a Raiffeisenbank dokáží přes mobilní bankovnictví také úplně online (bez papírů) poskytnout předschválenou půjčku stávajícímu klientovi. Tuto službu nabízí Raiffesenbank od roku 2012, Česká spořitelna od roku 2014 a MONETA Money Bank od letošního října. Raiffeisenbank umí klientům, kteří u ní mají účet a zná jejich historii, kompletně online, bez nutnosti návštěvy pobočky, zajistit spotřebitelský úvěr, povolený debet (kontokorent) a kreditní kartu. To vše do cca 10 minut od schválení podmínek a smlouvy klientem v mobilním bankovnictví. U MONETA Money Bank takto získáte jen spotřebitelský (splátkový) úvěr. Česká spořitelna předschválenou půjčku stávajícímu klientovi poskytne v mobilu dokonce během pěti minut a smlouvu klient na závěr potvrdí bankou zaslaným SMS kódem.

Nabídku na založení běžného účtu najdete i u ČSOB, ale ta vás jen přesměruje na klasické internetové stránky, kde lze účet založit. U Raiffeisenbank si můžete objednat zavolání bankéře na vaše telefonní číslo a na založení účtu se domluvit.

Jaké pojištění si přes mobil kde sjednáte?


  • cestovní - ČSOB, Komerční banka, MONETA Money Bank, mBank a Air Bank (v její aplikaci je dostupná kartička pojištěnce v době pojištění i následně)
  • povinné ručené - ČSOB
  • pojištění ke kartě - Raiffeisenbank a mBank

Hypotéky jsou na sjednávání přes mobil složité


 
Pokud se mobilní bankovnictví k hypotékám přiblíží, tak jen v podobě informace o čerpaném hypotečním úvěru nebo nabídkou kalkulačky hypotéky u dané banky, které najdete u Komerční banky, MONETA Money Bank a Air Bank. Zaslat požadavek o hypotéku můžete u Komerční banky a UniCredit Bank.

Spotřebitelské úvěry



Půjčky (spotřebitelské úvěry) se s mobilním bankovnictvím kamarádí více. Najdete zde většinou informace o poskytnutých úvěrech, nabídky předschválených (ale zatím nečerpaných úvěrů), které byste mohli ihned čerpat. Kalkulačky nabízí Česká spořitelna, Komerční banka a MONETA Money Bank. Z mobilního bankovnictví většinou můžete o půjčku přímo zažádat. Ale nedostanete ji úplně online s výjimkou České spořitelny, MONETA Money Bank, Raiffeisenbank (vše proběhne přes mobilní bankovnictví) a Komerční banky (zde zažádáte přes mobil a smlouvu podepíšete v internetovém bankovnictví). Jak již bylo uvedeno, jde o půjčky stávajícím klientům s předschváleným úvěrovým limitem. 

Investice jsou v samotném mobilním bankovnictví spíše Popelkou



Přehled investičního portfolia najdete u České spořitelny (jen aplikace Můj stav), Komerční banky, MONETA Money Bank a Raiffeisenbank. Nákup podílových fondů lze provádět u Komerční banky a Raiffeisenbank. Posledně jmenovaná banka umožňuje i prodej podílových listů. ČSOB má pro tuto oblast speciální aplikaci ČSOB Finanční trhy a Česká spořitelna aplikaci Investiční centrum.

Hledání bankomatů nebo poboček není problém



Zobrazení nejbližších bankomatů vlastní banky umí všechny aplikace (většinou na mapě, některé banky i v podobě seznamu). Cizí bankomaty najdete jen u ČSOB, Raiffeisenbank, mBank, Air Bank a Equa bank. U Air Bank můžete bankomaty hledat dokonce pomocí tzv. rozšířené reality (mBank a Equa bank nemají vlastní bankomaty - pozn. redakce).

Zajímavosti aneb co jste možná nevěděli



I když kurzovní lístek s měnami mají všechny banky jen Komerční banka, mBank a Equa bank mají historii jednotlivých kurzů.

Nahrávání dokumentů (účtenek, faktur apod.) do aplikace nabízí Air Bank a Česká spořitelna (George). U Air Bank je pak možné nahrané dokumenty spárovat s platbami nebo z nich přímo zaplatit vyčtením údajů pomocí technologie OCR.

Partnery věrnostního programu dohledáte pomocí aplikace České spořitelny (iBod), Komerční banky (Sphere), MONETA Money Bank (bene+) a Equa bank (Carte).

Widgety, tj. miniaplikace na plochu zobrazující např. zůstatek na účtu, nejbližší bankomat, využijete jen u České spořitelny (Můj stav), MONETA Money Bank a u Komerční banky.

Verzi mobilního bankovnictví pro Apple Watch nebo Android Wear najdete jen u ČSOB, Komerční banky a MONETA Money Bank.

Mobilní bankovnictví pod Windows běží u České spořitelny (Servis 24), ČSOB, Komerční banky, Air Bank, mBank a UniCredit Bank. Verzi pro Android a iOS nabízejí všechny banky.

Aplikace jsou optimalizovány pro tablety u všech bank. Komerční banka a mBank jako jediné nabízejí využití 3D Touch funkci (využití různé síly stisku prstem na displej).

Nastavení aplikace v podobě přidání fotky uživatele, nastavení barev produktů či nastavení názvů umí nejlépe Česká spořitelna u aplikace George a Equa bank.

Kontakty v mobilu využívá ve své aplikaci Komerční banka a mBank.

ČSOB nabízí kromě klasického mobilního bankovnictví i tyto mobilní aplikace: ČSOB NaNákupy, NaAndroid, ČSOB Smart klíč, COOL karta a ČSOB Finanční trhy.

Česká spořitelna nabízí kromě mobilních bankovnictví Servis 24 (staré) a George (nové) i další aplikace: Můj Stav, Friends 24, Lístkomat, Melinda a Investiční centrum.

Platbu mezi vlastními účty Air Bank umí realizovat přetažením prstem mezi účty, tj. pomocí funkce „drag and drop“.

Dobití kreditu mobilního telefonu najdete u České spořitelny, MONETA Money Bank, ČSOB, Komerční banky a UniCredit Bank. Zdá se, že u dalších bank nejde o prioritu. Počet lidí využívajících předplacené karty zřejmě už neroste.

U žádné banky nejde přímo založit v mobilu spořicí účet, což je překvapivé. Lze s ním ale většinou pracovat (provádět mezi ním a běžným účtem přesuny) a u ČSOB jej lze přes mobil i zrušit.

U Air Bank lze vytvářet různé obálky na spoření podle předmětu spoření. U této banky je také možné vygenerovat unikátní kód a díky němu vybrat hotovost na vybraných terminálech Sazky. Pokud nutně potřebujete hotovost a nemáte ani peněženku, ani platební kartu, ale jen mobil, může být taková možnost výhodná.

Co ještě mobilní bankovnictví neumí?



V mobilním bankovnictví ještě nenajdete tyto funkčnosti:
  • osobní správce financí, money management
  • správa kategorií plateb (jen zobrazení u platby a přiřazení)
  • chat s bankéřem, videobankéřem
  • přihlašování přes skenování obličeje, i když tato funkčnost asi na pořad dne brzy přijde, až se na trhu objeví větší množství uživatelů iPhone X
  • využití kalendáře a poznámek z mobilního telefonu
  • možnost ukládání letenek, vstupenek, potvrzení o pojištění apod.

Mobilní bankovnictví začaly české banky postupně nabízet v těchto termínech



Banka Termíny zprovoznění variant
Fio banka* 5/2011 - iPhone, 8/2011 - Android, 10/2013 - Windows Phone
mBank 10/2011 - iPhone, 3/2012 - aktivní transakce, 12/2012 - tablety iPad
Equa bank 10/2011 - iPhone, Android
UniCredit Bank 10/2011 - iPhone, Android, Symbian, Black Berry, 4/2012 - Windows Phone
ČSOB, Poštovní spořitelna 1/2012 - iPhone, Android, 3/2013 - Windows 8
Česká spořitelna 2/2012 - iPhone, 7/2012 - Android, 12/2014 - Windows Phone
Komerční banka 11/2012 - iPhone, Android, 11/2013 - Windows 8
Raiffeisenbank 11/2012 - iPhone, Android
Air Bank 4/2013 - iPhone, 7/2013 - Adroid, 3/2015 - Windows Phone
MONETA Money Bank (dříve GE Money Bank) 6/2016 - Smart Banka - iPhone, Android
(12/2011 - Mobilní bankovnictví GE Money Bank - iPhone, Android)
Zdroj: Finparáda.cz
* Fio banka nebyla do výzkumu funkčností mobilních bankovnictví, jehož výsledky se článek zabývá, zařazena






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.