Přehled produktů


Češi čím dál častěji využívají smartbanking. Pobočky bank navštěvují stále méně


5.2.2019  |  Zdeněk Bubák, zpráva EY



Třetina Čechů je nakloněna mobilním platbám, v současnosti je ale využívá jen 12 % populace. Každý třetí klient využívá smartbanking a jeho obliba stále roste. Banky optimalizují počet poboček a zavádějí samoobslužné terminály. Na pobočky chodí klienti čím dál méně a klesá i četnost kontaktování callcentra banky, ukázal EY Consumer Banking Survey 2018.


Sedm z deseti Čechů používá chytrý telefon



7 z 10 Čechů využívá chytrý telefon, což je více než notebook nebo PC. Smartphony používají téměř všichni mladí (18-34 let) napříč zkoumanými zeměmi (Česká republika, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko a Srbsko).

Graf č. 1: Užívání digitálních technologií
Graf č. 1: Užívání digitálních technologií
Autor: EY
= Kliknutím na obrázek jej zvětšíte =
 
„Ve chvíli, kdy je více než polovina populace mnohem otevřenější ryze online bankovnictví než v minulosti, vidíme obrovský prostor pro zdokonalení smartbankingu. Tři čtvrtiny populace mají smartphony, ale stále jen 41 % z nich využívá smartbanking. Potenciál vidíme zejména v rozšíření nabídky služeb aplikací pro mobilní bankovnictví, jakož i zavádění fintechových služeb pod hlavičkami bank,“ uvádí Pavel Riegger, vedoucí partner oddělení poradenství pro finanční instituce ve společnosti EY.  


Žebříčky a přehledy:


Smartbanking má potenciál růst



I přesto, že smartbanking používá jen 41 % majitelů chytrých telefonů, mobilní bankovnictví má velký prostor pro růst. V posledních 12 měsících je jeho využívání na vzestupu, stále více jej používá pětina z nás. Oproti tomu na pobočky chodíme čím dál méně a podobný klesající trend nastává i při kontaktu s pracovníky bankovních callcenter. „Přichází období, kdy klienti ztrácejí důvod chodit na pobočku. Banky optimalizují jejich počet a zavádějí samoobslužné terminály.

S postupným rozmachem technologií a osvojováním digitálních dovedností se i banky snaží uzpůsobovat prostředí aplikací pro smartphony, pro něž aplikace vyvíjejí primárně. Lepší digitální zkušenost by banky mohly nabízet rozšířením prostředí mobilního bankovnictví například o e-mailové služby, zpravodajství nebo nakupování, a vytvořit tak jedinou platformu, prostřednictvím které budou lidé přistupovat na internet,“ uvažuje Pavel Riegger.

Graf č. 2: Způsoby a frekvence kontaktu s bankou v posledních 12 měsících
Graf č. 2: Způsoby a frekvence kontaktu s bankou v posledních 12 měsících
Autor: EY
= Kliknutím na obrázek jej zvětšíte =

Češi čekají na inovace



Mobilní platby využívá pouze 12 % Čechů, 14 % Slováků, 28 % Rakušanů a 33 % Maďarů. Zájem o využívání mobilních plateb aktuálně jeví více než třetina českých spotřebitelů. I přesto, že Česká republika kraluje v používání bezkontaktních platebních karet, inovace v oblasti mobilních plateb zde nejsou rozšířené tak jako jinde ve světě. Nabízí je jen některé banky a pouze uživatelům Androidu s čipem NFC.

„Češi jsou připraveni na inovace, které jim usnadní život. Naše banky často nabízejí skvělá řešení, ale klienti o nich vůbec nevědí. Finanční instituce musí své zákazníky seznámit s řešeními, která pro ně přichystaly. V opačném případě hrozí, že klienti odejdou ke konkurenci, která jim službu více přiblíží. Klientům je nutné vysvětlit, v čem jsou jejich inovace přínosné, jak ulehčí bankovní styk, a ujistit je, že jsou bezpečné,“ upozorňuje Pavel Riegger.

Graf č. 3: Jak Češi platí, nebo vybírají peníze z účtu

Graf č. 3: Jak Češi platí, nebo vybírají peníze z účtu
Autor: EY
= Kliknutím na obrázek jej zvětšíte =

O průzkumu:
Mezinárodní průzkum EY Consumer Banking Survey 2018, který realizovala poradenská společnost EY, probíhal v 7 zemích (Česká republika, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko a Srbsko). Internetového dotazování se celkem zúčastnilo 3500 respondentů. V České republice vyplnil dotazník reprezentativní vzorek populace o 500 respondentech z řad klientů bank. Průzkum mapoval postoje a důvěru klientů ve finanční instituce, význam bank, porozumění klientům bank a míru jejich angažovanosti v interakci s bankovní institucí. Závěry vyplývající z průzkumu naznačují budoucí vývoj přístupu finančních institucí ke klientovi, který v období digitální transformace představuje velkou výzvu a vytváří příležitosti pro zlepšení bankovních služeb.



Reklama:






  



Související články:



   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2014 Scott & Rose, spol. s r.o.