Žebříčky Přehledy

Radost nad novým autem trvala jen pár hodin, soud o odškodnění několik let


20.3.2019  |  Zdeněk Bubák, zpráva Vaše nároky.cz

Kupující se zakoupeným autem z autobazaru nedojel ani do místa bydliště, když následně požadoval proplacení faktury za opravu vozila, autobazar odmítl a nabídl mu, že mu uhradí symbolických 5000 Kč. Kupující proto předal případ k soudu a po dvou a půl letech se dočkal odškodnění. Přinášíme vám jeden ze skutečných příběhů lidí, kteří se domáhali svých spotřebitelských práv a nakonec byli úspěšní s pomocí společnosti Vaše nároky.cz.


Pan Martin si v červnu 2016 zakoupil v autobazaru v Plzeňském kraji vozidlo Opel Corsa. O několik hodin později, když se vracel tímto vozem do místa bydliště v Moravskoslezském kraji, se při jízdě na dálnici rozsvítila na přístrojové desce kontrolka přehřátí motoru. „Auto jsem okamžitě zastavil a otevřel jsem kapotu, zpod které se vyvalil dým. Zjistil jsem, že unikla chladící kapalina. Auto bylo dále nepojízdné,“ vzpomíná pan Martin.

Jelikož již byl pozdní večer, pan Martin se do autobazaru nedovolal. Nechal tedy vozidlo na vlastní náklady odtáhnout před autorizovaný servis Opel v Ostravě. Druhý den pan Martin ihned volal do bazaru. Bylo mu řečeno, ať dá auto do servisu a následně jim zašle dokument, kde bude závada popsána. Poté se prý na nějaké kompenzaci domluví.

V servisu bylo zjištěno, že ve vozidle byl demontován termostat a že bylo použito nesprávné víčko na nádrži s chladící kapalinou, což mělo za následek přehřátí motoru, které následné způsobilo prasknutí těsnění hlav válců a poškození hlavy válce. Oprava byla vyčíslena na 23 411Kč.

Pan Martin se proto s proplacením faktury obrátil na autobazar. Ten mu po mnoha emailech sdělil, že závadu jako skrytou vadu neuznává, ale že je ochoten poslat 5000 Kč jako projev dobré vůle. S tímto samozřejmě kupující nemohl souhlasit, a proto se obrátil na právníka z Vaše nároky.cz.


Žebříčky a přehledy:


„Podle kupní smlouvy prodejce uvádí, že automobil je bez technických vad, kromě těch uvedených v protokolu o převzetí vozidla, kde ani výměna víčka, ani odmontování termostatu není uvedeno. Mám za to, že se jedná o skrytou vadu a kupující má právo uplatnit právo z vad,“ okomentoval po prozkoumání případu právník Petr Novák a doporučil panu Martinovi, aby si nechal vypracovat znalecký posudek.

„Jednoznačně vyplývá, že na vozidle byla v době jeho koupě závada, která nebyla odstraněna, což bylo příčinou přehřátí motoru s následným poškozením,“ popsal v posudku znalec, který se celkově přiklonit na stanu pana Martina. Právník proto na základě důkazů zaslal protistraně nejprve předžalobní výzvu a následně podal i žalobu k soud.

„Dle § 2161 odst. 1 občanského zákoníku, prodávající odpovídá kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady … Dle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku, projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí," argumentuje právník v žalobě a své tvrzení podkládá znaleckým posudkem.

Soudní řízení trvalo celkově až do konce roku 2018 a došlo i na odvolání. Soud však nakonec protistraně nařídil zaplatit 23.411,- jako přiměřenou slevu z ceny vozidla, 4.840,- Kč za znalecký posudek a úroky z prodlení, celkem tedy 32.705,50 Kč. Bazar navíc musel uhradit i soudní náklady 16.619 Kč.  

Jméno klienta Martin je myšlené, klient si přál vystupovat pouze pod iniciální M. H., Moravskoslezský kraj.








Související články:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.