Žebříčky Přehledy

Co zjistil aktuální průzkum o využívání internetového a mobilního bankovnictví v Česku?


22.7.2019  |  Zdeněk Bubák, Jan Bachura

Jak Češi využívají internetové a mobilní bankovnictví v roce 2019? Máme pro vás výsledky průzkumu, který pro Českou bankovní asociaci realizovala agentura SC&C v průběhu května a června letošního roku. Dnes již 95 procent obyvatel České republiky spravuje svůj účet v bance přes nějakou formu elektronického bankovnictví, což je nárůst o pětinu oproti předchozímu roku. V počtu přístupů se výrazně liší uživatelé mobilního bankovnictví, kteří jej používají častěji, někteří i několikrát denně. Co dalšího zjistil průzkum zaměřený na digitalizaci bankovních služeb v Česku?


Počet Čechů, kteří svůj bankovní účet spravují přes elektronické bankovnictví, narostl oproti loňskému roku téměř o pětinu na 95 %. Vzrostl jak počet lidí, kteří do svého elektronického bankovnictví přistupují primárně přes webový portál banky (nárůst o 11 p.b. na 83 %), tak těch, kteří upřednostňují mobilní aplikaci (nárůst o 5 p.b. na 35 %, ve věku mezi 20 až 50 lety je to dokonce 48 %). Právě mladí uživatelé převažují mezi respondenty, kteří by si uměli představit, že by elektronické bankovnictví zcela nahradilo bankovní poradce na pobočkách bank (62 %).

Obvykle Češi do elektronického bankovnictví vstupují dvakrát až čtyřikrát týdně. Vlastníci mobilní aplikace ho pak obecně používají častěji, někteří (9 %) i několikrát denně. K oblibě mobilní bankovní aplikace současně přispívá i možnost přihlášení se s pomocí biometrických údajů, kterou preferuje 36 % respondentů. Nejčastěji (75 %) používají otisk prstu. Používání elektronického bankovnictví se vyhýbají především starší lidé (průměrný věk 60 let). Vede je k tomu obava o bezpečnost či zažitý zvyk chodit na pobočku. Nevadí jim tedy menší komfort, kterého si společně s rychlostí a okamžitým přehledem uživatelé elektronického bankovnictví cení nejvíce.


Žebříčky a přehledy:


Svou spokojenost s podobou a funkcemi, ať webového portálu či mobilní aplikace, vyslovilo více než polovina dotázaných. Zásadní jsou z tohoto pohledu hlavně jednoduché a přehledné ovládání (9,1 bodů z 10), vysoká míra zabezpečení (8,7 bodů z 10) a u webových portálů také možnost fultextového vyhledávání či dlouhodobý výpis transakcí (8,6 a 8,4 bodů z 10).

Podle průzkumu by kvůli elektronickému bankovnictví zhruba čtvrtina klientů změnila banku. Odlišnost požadavků uživatelů na funkce webového bankovnictví a na funkce mobilních aplikací odpovídá způsobu využívání těchto dvou digitálních kanálů. Zatímco při provádění plateb, ověřování zůstatku či kontrole příjmů a výdajů si Češi často vystačí s mobilní aplikací, v případě nastavování trvalých příkazů a inkas, nastavení účtu a karet a dalších, obecně složitějších operací na jejich bankovním účtu, preferují přístup přes webový portál.

Novou funkcí, kterou české banky v současné době často integrují do svých elektronických bankovnictví, je tzv. multibanking. Z výsledků průzkumu vyplývá, že o možnosti ovládat všechny své bankovní účty z jednoho místa již slyšela téměř polovina Čechů a asi dvě procenta ji již aktivně využívají. Celkově multibanking jako přínosnou funkci hodnotí téměř dvě třetiny Čechů. Na druhou stranu 39 % uvedlo, že by ho neužívalo, protože ho vzhledem k vlastnictví pouze jednoho účtu nepotřebují, případně tuto funkci nepovažují za bezpečnou (23 %). Obavy o bezpečnost (29 %) jsou současně druhým největším důvodem, proč by službu multibankingu využívali pouze prostřednictvím své banky (76 %). Nejčastěji však nechtějí, aby s informacemi o jejich bankovním účtu a transakcích disponoval někdo jiný než jejich banka (63 %).

Co by však Češi jednoznačně v nabídce služeb elektronického bankovnictví uvítali, a to zejména na webovém bankovnictví, je možnost čerpat služby státu (58 %), např. pořídit si výpis z katastru nemovitostí či z rejstříku trestů. Tato služba zvítězila nejen nad multibankingem (44 %), ale i možností nákupů díky elektronickému bankovnictví se slevou či v e-shopech (39 %). Na této možnosti již některé banky pracují v rámci projektu s názvem „Sonia“. Podle průzkumu mají o tuto službu lidé zájem především pokud to bude bezpečné, uživatelsky přívětivé a také bezplatné.

Průzkum zaměřený na digitalizaci pro Českou bankovní asociaci realizovala agentura SC&C od 9. května do 4. června 2019 na reprezentativním vzorku 1011 respondentů ve věku mezi 18 až 79 lety.






Související články:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.