Přehled produktů


Aktuality o pojištění v říjnu: Kolik Čechů má životní pojištění? Jak se zabezpečit na podzimní jízdy autem a další


7.10.2019  |  Zdeněk Bubák, EMA data, Broker Trust, ERV, Allianz, BNP Paribas Cardif Pojišťovna



Přinášíme vám informace, aktuality a rady z oblasti pojištění. Jak využívají Češi životní pojištění? Co je třeba pohlídat u pojištění auta, abychom na podzim nebyli nemile překvapeni? Jak moc se kradou jízdní kola? Dále se dozvíte, že Allianz zrychlila likvidaci škod na automobilech, jak v Česku řádí kapsáři a jak se zachovat při střetu auta se zvěří.


Každý druhý Čech nemá životní pojištění, třetina o něm uvažuje



Více než polovina (51 %) obyvatel České republiky nemá uzavřeno životní pojištění. Ukazují to aktuální údaje společnosti EMA data, která oslovila 1035 respondentů ve věku 21-61 let. Zhruba třetina z nich (29,7 %) ale o sjednání životního pojištění uvažuje. “Z našeho průzkumu vyplynulo, že téměř polovina (47,3 %) z těch, kteří o životním pojištění uvažují, by se obrátila přímo na pojišťovnu, čtvrtina (25 %) na finančního poradce a zbytek (27,7 %) by si pojištění sjednal online,” vysvětluje spoluzakladatel společnosti EMA data Martin Viktora. Podle výzkumu společnosti EMA data má největší potenciál k posílení svého tržního postavení pojišťovna Allianz, druhá skončila společnost Metlife a na třetím místě pojišťovna Uniqa. Allianz jako svého favorita uvedlo výrazně více respondentů, než je její aktuální tržní podíl. Toto zjištění potvrzuje i průzkum provedený mezi zprostředkovateli. “Téměř 60 % zprostředkovatelů, kteří pojišťovnu Allianz nabízí, očekává růst vlastní osobní produkce v oblasti životního pojištění,” komentuje pozitivní sentiment trhu Martin Viktora.

Přehled nabídky životního pojištění najdete zde


Žebříčky a přehledy:


Co si ohlídat u pojištění auta, nejen na podzimních silnicích?



Zhoršené počasí, snížená viditelnost, ale třeba i srážky se zvěří krmící se u silnic. I to jsou důvody, proč u nás během říjnových dnů dochází z celého roku k nejvyššímu počtu dopravních nehod. Loni jich v říjnu policie zaznamenala přes 10 000. Finanční následky dopravních nehod pomáhá zmírnit pojištění, ať už v podobě povinného ručení nebo dobrovolné havarijní pojistky.

Z povinného ručení se platí škody, které na komunikacích způsobíte ve voze druhým osobám, a to na majetku nebo na zdraví. Ze zákona kryjí pojišťovny z povinného ručení újmy na majetku a zdraví do výše 35 milionů korun. Je to ale dostačující obnos? Pro nehody, které se obejdou bez závažných následků, s největší pravděpodobností ano. Jsou ale situace, kdy tento limit stačit nemusí. Příkladem jsou třeba hromadné srážky více vozů. Škody na zdraví se navíc už několik let nevyčíslují podle tabulek, ale posuzují se individuálně. V případě závažných úrazů s trvalými následky se tak mohou teoreticky vyšplhat do závratné výše. Vše nad limit pojistného plnění musí hradit viník nehody. Za zvážení tedy stojí o něco si připlatit a sjednat některou z rozsáhlejších variant povinného ručení s vyšším limitem.

Pojišťovnu můžete změnit



Proč měnit povinné ručení? Protože můžete najít lepší nabídku. Pojišťovny mezi sebou neustále soupeří o klienty a nabízejí různá zvýhodnění. S trochou úsilí můžete objevit akční nabídku, kdy například získáte zajímavou slevu, vyšší limit plnění nebo bude pojištění zahrnovat i některé typy připojištění, za které se jinak platí.

Povinné ručení se zpravidla sjednává na dobu neurčitou a po roce se automaticky prodlouží. Neznamená to ale, že byste si museli danou variantu nechat nastálo. Chcete-li smlouvu ukončit řádně, je třeba dodat výpověď pojišťovně nejpozději šest týdnů před tzv. výročím. Tento termín naleznete ve své zelené kartě. Ohlídejte si, aby nová smlouva termínově navazovala na tu předcházející a vy nejezdili bez povinného ručení, byť jen jediný den.

Pokud jezdíte bez nehod, u pojišťoven vám v případě povinného ručení i havarijní pojistky rostou bonusy – slevy z pojistného. Můžete tak ušetřit 50 až 60 procent z ceny pojistky. Porovnávejte tedy pojišťovny i podle toho, jakou výši bonusů a za jak dlouhou dobu bez nehody nabízejí.

Proč si uzavřít i havarijní pojistku?



Vaše povinné ručení se nevztahuje na škody, které utrpí váš vůz, když zaviníte dopravní nehodu, a neplatí ani pro případy, kdy vám auto poškodí přírodní živly nebo vám ho odcizí či v něm přijdete sami k úrazu. Právě pro tyto situace slouží buď připojištění k povinnému ručení, nebo samostatná havarijní pojistka. V oblasti havarijního pojištění je pestrá nabídka. Některé pojišťovny nabízejí balíčky, jiné umožňují si sestavit pojistku podle konkrétních rizik. Nelze najít jedno univerzální řešení, které by vyhovovalo všem. Záleží, kolik toho najezdíte, jakým autem, kudy jezdíte, jestli parkujete na ulici nebo v zabezpečené garáži a mnoha dalších věcech. Následující rady vám pomohou si nastavit pojistku správně.

Zachování ceny vozidla


Některá havarijní pojištění umožňují sjednat ještě připojištění GAP, které zajišťuje, aby cena nového či zánovního vozu zůstala pro potřeby pojistného plnění stejná. Toto připojištění lze sjednat u některých pojišťoven do dvou let od první registrace vozidla. S platností až do pěti let stáří vozu. Po uplynutí této doby ale ztrácí GAP na významu.

Na podzim stoupá riziko sražení zvěře

Někdy dojde k nehodě i bez účasti jiných vozidel. Typickým příkladem, obzvlášť na podzim, jsou střety se zvěří. Když má řidič havarijní pojištění nebo připojištění k povinnému ručení, likviduje tyto nehody pojišťovna. Řidiči jen musí počítat se sjednanou spoluúčastí. Pokud takové pojištění nemá, musí uhradit náklady na opravu ze svého. V případě srážky s hospodářským či domácím zvířetem lze zaplacení škody vymáhat po majiteli zvířete, který nezajistil, aby neohrožovalo dopravu. Lesní zvěř ale nemá žádného majitele, na kterém by bylo možné škodu vymáhat.  Ten, kdo na podzim často jezdí místy s výskytem divoké zvěře, by se tak měl proti střetu s ní připojistit.

Pokud budete mít smůlu a zvíře srazíte, nezapomeňte k takové nehodě přivolat policii, a to i když je škoda menší a zvíře uteče. Protokol od policie výrazně usnadní pojistné plnění a místní myslivecké sdružení dostane informaci, že má v revíru zraněné zvíře.

Řidiči často pojišťují také čelní skla automobilů. Před sjednáním pojištění tohoto rizika si ale ověřte, kolik výměna čelního skla v případě vašeho vozu stojí. Pokud byste si nastavili nižší pojistnou částku, museli byste zbytek platit ze svého.

Havarijní pojištění porovnávejte i podle poskytovaných asistenčních služeb. Panují v nich velké rozdíly. Mohou zahrnovat odtah nepojízdného auta na různé vzdálenosti, poskytnutí náhradního vozidla i ubytování, dovoz paliva a jeho výměnu, poradenské služby, náhradního řidiče, lišit se mohou v tom, zda platí jen v Česku, nebo i za hranicemi… Zkontrolujte si tedy, co umí vaše pojištění, a za jakých podmínek – zda je asistenční služba skutečně bezplatná, nebo se na ni vztahuje spoluúčast, případně v jaké výši! A především si číslo na asistenční službu uložte hned teď do telefonu!

Neorientujte se jen podle ceny


Levné havarijní pojištění může lákat nízkou cenou, ale dokáže nepříjemně překvapit vysokou spoluúčastí nebo pouze základním pojistným krytím, proto se raději neřiďte cenou pojistky, ale rozsahem jejího krytí a případnými výlukami. Při sjednání pojistné smlouvy nezapomeňte uvést výbavu vozidla – tempomat či parkovacího asistenta nebo automatickou převodovku, i to může v konečném důsledku ovlivnit, kolik za pojistku zaplatíte.

Autoři textu "Co si ohlídat u pojištění auta, nejen na podzimních silnicích?": Marek Seidl a Aleš Zeman, pojistní analytici společnosti Broker Trust



Reklama:



Ročně jsou ukradena jízdní kola za 100 milionů korun. Klasický zámek nestačí



Podle statistik policie ČR je u nás ročně odcizeno na 5 000 jízdních kol a elektrokol. Za prvních 7 měsíců letošního roku jich bylo ukradeno 2 802, což znamená meziroční nárůst o 7 %. Škody již dosáhly téměř 60 milionů. Ani takto vysoké číslo ale není finální, protože do statistik se evidují pouze řádně nahlášené případy. Policii se podaří objasnit pouhou pětinu krádeží.  

Jízdní kola a elektrokola se kradou jednak z volných prostranství, kdy jsou nejčastěji opřena o zeď, lavičku, nebo sloup veřejného osvětlení, ale také ze sklepů a domovních chodeb. Zloděje neodradí ani stroje zajištěné zámky. „Průměrnou škodu z pojištění kol a elektrokol evidujeme ve výši 45 000 korun,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny. Podle PČR jsou zloději nejaktivnější v obdobní jara a v průběhu letní sezony.

Zloději jsou stále vynalézavější a poradí si už s téměř každým typem zámku. Přesto je kvalitní zámek stále nezbytný základ. Další možností, jak ochránit své kolo, je elektronické zabezpečení, které se skládá z pohybového čidla spojeného s akustickým, případně telefonickým alarmem. PČR dále doporučuje kolo opatřit neviditelným značením, tzv. DNA a zaregistrovat jej v policejní databázi. Nejkomplexnější ochranou je pak pojištění bicyklu. To se vztahuje na krádež z objektu i z volného prostranství, auta či nosiče na kolo. Navíc kryje škody, které na kole vzniknou při pádu během jízdy na něm, během jeho přepravy nebo v případě vandalismu.

Z policejních statistik věnovaných cyklistice dále vyplývá, že průměrně dojde k sedmi nehodám cyklisty s automobilem denně. V loňském roce jich bylo 2 724, přičemž 38 z nich mělo pro cyklistu fatální následky. Ke konci července letošního roku pak PČR eviduje 1 996 nehod cyklistů, během kterých o život přišlo 27 z nich.

Allianz zrychlila likvidaci škod u automobilů. Krycí dopisy jako první v zemi generuje také automaticky



Po automatické likvidaci pojistných událostí čelních skel začala Allianz jako první pojišťovna v zemi vyřizovat automaticky i plechové škody na motorových vozidlech. Umožňuje jí to nová verze platformy CebiCom, vytvořená ve spolupráci se společností Cebia. Výsledkem je rychlejší předání opraveného auta zpět klientovi.

Doposud standardní cestu, kdy pojišťovny nejprve sbírají podklady z likvidace a až když se jim všechny sejdou, tak je servis požádá o vystavení tzv. krycího dopisu, Allianz předělala a zautomatizovala. „U nás likvidace pojistné události doložením faktury nezačíná, ale naopak končí,“ vysvětluje ředitel likvidace pojistných událostí Allianz pojišťovny Martin Hlaváč. „K odeslání krycího dopisu, který garantuje servisu platbu za opravu, může dojít při splnění dalších podmínek zcela automaticky, bez zásahu člověka,“ dodává Hlaváč.

Tuto novinku umožnila nejenom nová verze komunikační platformy CebiCom, ale také podrobný audit více než pěti set smluvních autoservisů. Díky tomu pojišťovna nečeká až na konec celého procesu opravy, ale dokáže se vyjadřovat k jeho jednotlivým krokům už od začátku. Může jít třeba o propadlou devinkulaci, policejní protokol apod.

Menší a efektivnější administrativa klientovi zajišťuje maximální komfort. Kromě časové úspory je pro něho podstatné i to, že nic nebude doplácet za opravu. A spokojený je také servis, kterému se tak např. dříve uvolní náhradní vůz pro dalšího klienta.

„Po nehodě doporučuji oznámit škodu přes web, anebo telefonicky prostřednictvím našeho Klientského servisu. Odtamtud dostane motorista doporučení na nejvhodnější smluvní servis. Prostřednictvím platformy CebiCom už komunikujeme s 90 procenty našich smluvních servisů. Klienti tak mají jistotu, že jejich cesta od předání auta do opravny až po jeho vyzvednutí bude co nejkratší.“, doplňuje Pavel Fišer, manažer mobilních techniků a externích partnerů Allianz pojišťovny.

Související články:


Škody způsobené kapsáři meziročně narůstají o 22 %. Letos dosáhly již více než 50 milionů korun



Podle statistik Policie ČR způsobili kapsáři v letošním roce škody, které již přesáhly 50 milionů korun. Za stejně období v loňském roce byly škody přibližně o 9 milionů nižší. Nárůst oproti loňskému roku je tak 22 %.

Prvenství v osobních krádežích drží dlouhodobě Praha, kde škody dosáhly téměř 38 mil Kč, především kvůli turisticky exponovaným místům, kde je výskyt kapsářů nejvyšší. Na druhém místě v kapesních krádeží je Jihomoravský kraj (4 mil. Kč) a na třetím pak Moravskoslezský kraj (2,6 mil Kč). Nárůst kapesních krádeží je však také v dalších krajích.

Kapsáři často kradou velmi bleskově a nepozorovaně, takže se okradení dozví o chybějících osobních dokladech, platebních kartách, penězích či mobilních telefonech nebo jiné drobné elektronice až mnohem později a na jiném místě, než kde ke krádeži došlo. Tím se velmi stěžuje dopadení samotných pachatelů a návratnost zcizených věcí. Celková objasněnost kapesních krádeží je tak pouhých 7,6 %.

Podle aktuálního průzkumu SSI Group bylo již někdy okradeno 47 % dotázaných. Češi jsou nejčastěji okradeni na ulici (18 %), doma (16 %), v MHD (14 %), dále pak na velkých společenských událostech – sportovní utkání, festivaly apod. (9 %) a v obchodních centrech (8 %).

Jak se kapsářům bránit?



Podle Policie ČR je důležitá prevence a dodržování několika základních pravidel:
  • Muži by měli nosit vše důležité v náprsních, popř. uzavíratelných kapsách u kalhot.
  • Ženy by neměly nechávat peněženku a jiné cennosti navrchu tašek či kabelek.
  • Nenosit své osobní doklady v peněžence.
  • Nemít při sobě větší finanční hotovost, využívat možnosti bezhotovostního platebního styku.
  • PIN od platební karty si raději zapamatovat; pokud ho musíme mít napsaný, pak zásadně odděleně od samotné karty.
  • V případě krádeže platební karty okamžitě volat pobočku banky, krádež oznámit a kartu zablokovat.

Jaké škody pojišťovna hradí?



Záleží na volbě pojišťovny. „Při sjednávání pojištění osobních věcí se soustřeďte především na rozsah pojištěných osobních věcí – jako je kabelka, mobilní telefon, notebook, tablet, peněženka, nebo brýle. A kromě úhrady za nově nakoupené věci samotné pak například i náklady spojené s vyřizováním ztracených dokladů nebo náklady spojené s odcizením klíčů (otevření dveří a výměna zámku). Plnění může dále pokrývat i zdravotnické pomůcky, léky, kosmetiku nebo zaměstnanecké stravenky. Stejně tak náhradu škody můžete získat za zcizené služební (pracovní) věci, jako je například mobilní telefon, notebook či tablet,“ upřesňuje Viktor Houška z BNP Paribas Cardif Pojišťovny.

Přehled nabídky neživotního pojištění najdete zde

Srážka se zvěří, kdy už vám pojištění nestačí?



Střet se zvěří bývá jednou z častých příčin havárie vozidla. Obzvláště v září a říjnu, měcících jelení říje, kdy se zvířata chovají nevyzpytatelně a pohybují se po vozovce i během dne. Víte, v jakých případech vám pojišťovna pomůže a kdy už pojištění na nehodu nestačí?
Jedete autem a do cesty se vám připlete divoké zvíře. Střet bohužel skončí zraněním nebo usmrcením zvířete a také poničením vašeho vozidla. Následná škoda na autě může být pro majitele auta poměrně drahou záležitostí. Průměrná výše škody se pohybuje okolo 30 tisíc korun, na luxusním vozidle ale může podle expertů dosahovat i půl milionu korun. „Srážka se zvěří u plně vybaveného vozu vyšší třídy například značky Mercedes může dosahovat i půl milionu korun. Proto je potřeba mít sjednáno vhodné pojištění. V případě, že má majitel pouze povinné ručení, má smůlu, jelikož to se na škodu nevztahuje,“ říká na úvod Lubomír Piko z online rádce pojištění DOK.

Kdo zaplatí opravu



Pokud se chcete vyhnout tomu, abyste platili opravu z vlastní kapsy, potřebujete buď havarijní pojištění nebo přímo připojištění pro případ srážky se zvěří. „Nejlepší variantou je připojištění střetu se zvěří. Pokud máte havarijní pojištění, náklady na opravu z něj sice pokrýt lze, ale musíte počítat s tím, že přijdete o bonusy, což se negativně odrazí na výši pojistného v dalším roce,“ pokračuje Lubomír Piko.

Pokud máte havarijní pojištění i pojištění střetu se zvěří, můžete si sami určit, ze kterého z nich budete náklady čerpat. Než se rozhodnete, porovnejte, které pojištění se vyplatí víc. Klíčovými faktory je výše krytí, spoluúčast a to, zda má vliv na bonusy.

Srna nebo sousedův pes? To je velký rozdíl



Rozdíl je také v tom, jaké zvíře srazíte. Pokud se bude jednat o divoké zvíře, jako je třeba srna nebo divočák, musíte mít sjednáno havarijní pojištění nebo speciální pojištění pro střet se zvěří. Jelikož divoká zvířata nikomu nepatří, není také nikdo, po kom by bylo možné škodu vymáhat. Tím pádem musí být náklady na opravu hrazeny z pojištění. Pokud však srazíte domácí zvíře, ať jde o hospodářské zvíře nebo třeba psa, je vina na straně jeho vlastníka. Ten za něj nese zodpovědnost a je tedy povinen škodu uhradit.

Kdy a kde dochází ke srážce nejčastěji



Ke srážkám se zvěří dochází nejčastěji na podzim, hlavně za svítání a za soumraku. Typickým místem jsou silnice a pozemní komunikace 1. třídy vedoucí kolem lesů a polí. Místa, kde je výskyt zvěře četnější, bývají označena dopravním značením. Zde upravte rychlost a dbejte zvýšené opatrnosti. Pokud zvíře na vozovce uvidíte včast, zastavte a zlutmte světla. Pokud zvíře neuteče, zkuste ho vyplašit troubením.

Co dělat při srážce


  1. Nejprve zastavte u krajnice, zapněte výstražná světla a umístěte výstražný trojúhelník.
  2. Informujte policii, která uvědomí myslivce. Pamatujte, že zvíře si nesmíte odvézt domů. Nejenže nevíte, zda nebylo nemocné, ale váš počin by byl kvalifikován jako pytláctví.
  3. Proveďte potřebnou a důkladnou fotodokumentaci, a to vozidla i sraženého zvířete. 
  4. Nahlaste střet se zvířetem pojišťovně.

Na okousané kabely se pojištění vztahovat nemusí



Nejen zvířata vstupující do vozovky mohou být pro majitele vozu problém. Možná se vám také stalo, že jste nastoupili do auta a nenastartovali. Problémem byla návštěva kuny nebo lasičky, které se ve snaze najít si teplé útočiště vkrádají do aut k rozehřátému motoru. Když už se do místa dostanou, většinou si v rámci zábavy okoušou kabely ve voze a pohroma je na světě.

Pojištění, které platí pro střet vozidla se zvěří, se ale na řádění hlodavců nemusí vztahovat. „Některé pojišťovny rozlišují poškození jedoucího vozidla, tedy srážku se zvěří a stojícího, kam se řadí právě útoky hlodavců. I s tím je potřeba počítat a pojistné podmínky si pečlivě prostudovat,“ doplňuje Lubomír Piko.

Pojištění proti poškození zaparkovaného vozidla zvířetem, mezi které se počítá i řádění kuny, má v nabídce například Allianz, a to v rámci připojištění k havarijnímu pojištění. Na překousané kabely či na překousané kabely či poškození brzdové soustavy se vztahuje havarijní pojištění sjednané u České pojišťovny.




  





   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2014 Scott & Rose, spol. s r.o.