Žebříčky Přehledy

Banky získávají nové klienty i bez přepážek. Pojistkou proti internetovým lupičům je biometrické ověření totožnosti


26.11.2019  |  Zdeněk Bubák, zpráva MONETA Money Bank

Otevřít si účet v bance plně on-line a stát se novým klientem je v současné době možné i během několika málo minut. Banka však musí předcházet řadě bezpečnostních rizik – od krádeže identity až po padělání dokladů. Počet hackerských útoků neustále roste, podle aktuálního průzkumu výzkumné agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci (ČBA) má přitom svůj mobilní telefon dostatečně zabezpečených jen 40 procent Čechů.


Nejčastějším motivem hackerů bývá otevření účtů s cílem vylákat z banky peníze formou půjčky nebo vyprání si tzv. špinavých peněz pocházejících z nelegální činnosti.

Například v Moneta Money Bank proto při online zakládání účtu nebo žádosti o úvěr vyžadují po nových klientech kromě fotografií občanského průkazu z obou stran a druhého dokladu totožnosti – tedy řidičského průkazu nebo cestovního pasu – také krátké video žadatele. Právě to je totiž pro banku důkazem, že před kamerou stojí živý člověk, který videem prokazuje shodu fotografie s vlastní identitou. V době, kdy určitou formou vizuálního profilu v online prostředí disponuje drtivá většina z nás, již zkrátka na důvěryhodnost „oscanovaných“ dokladů či přiložených selfie spoléhat nelze. Zfalšování identity je totiž pro dnešní podvodníky hračkou.  

Čtěte také zde:
Ve Smart Bance od MONETA Money Bank lze nově investovat, měnit peníze nebo je darovat potřebným



„Zpočátku se zdálo, že lidé s tímto způsobem ověřování identity budou mít problém. V praxi se ale ukázalo, že obavám banky rozumějí a s pořízením krátkého videa nemají problém“, říká David Rektorys z Moneta Money Bank a dodává: „V průběhu sjednání účtu to funguje tak, že se podíváte do kamery svého chytrého telefonu, natočíte hlavu na jednu stranu a následně se usmějete. To je vše, co je potřeba udělat.“

Při každé takové online žádosti pro nové klienty nicméně neprobíhá jen tzv. kontrola pravosti identity žadatele, ale také to, zda se i přes jednoznačně pravou identitu daného člověka nakonec nejedná o podvodníka. Vyhodnocení obou kritérií probíhá automatizovaně, takřka v reálném čase.

Srovnání nákladů na vedení běžných účtů v jednotlivých bankách najdete zde

„Jsme si moc dobře vědomi veškerých možných rizik spojených se zakládáním produktů plně online. Zvlášť pokud jde o úplně nové klienty. Zároveň si však uvědomujeme, že nikdo nechce čekat na otevření svého produktu věčnost. Proto se nyní v bance zaměřujeme i na nalezení odpovídající rovnováhy mezi odhalením podvodu a rychlostí otevření požadovaného produktu," potvrzuje Leona Biová, která má v Moneta Money Bank na starosti právě prevenci před finanční kriminalitou.

Podle průzkumu SC&C pro ČBA Češi v oblasti ochrany dat důvěřují nejvíce právě bankám, které s absencí povědomí potenciálních klientů o kybernetických hrozbách počítají. Z průzkumu vyplývá, že téměř polovina z těch, kteří si vědomě nenainstalovali žádný bezpečnostní program do mobilu (40 %), věří, že jim přístroj dokáže ochránit samotný operační systém. „Je poměrně těžké odhadnout, proč si lidé svou bezpečnost na mobilu více nechrání, pravděpodobně se k nim však tato informace těžko dostává, a tak je v tomto případě na místě větší osvěta,“ říká k tomu Tomáš Hládek, poradce ČBA pro platební styk a kyberbezpečnost.






Související články:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.