Přehled produktů


Jak se zachovat, když zjistíte, že vaše banka udělala chybu?


26.11.2019  |  Zdeněk Bubák, zpráva dTest



Zpracování transakcí v bance většinou neřešíme – až do doby, kdy vznikne nějaký problém. Ani v bance není zaručeno, že nemůže vzniknout chyba, ať už vinou selhání techniky nebo lidského faktoru. Jaké potíže mohou na straně banky eventuálně nastat? A co dělat, když vám na účtu nečekaně přistanou peníze, které vám nepatří? Můžete si je ponechat?

Víme, že ani lidé, ani stroje nejsou neomylní, a tak i při maximální snaze o obezřetnost může někdy dojít k pochybení. Nejčastější chybou, která se stává hlavně člověku, je pořízení nesprávných číslic či písmen. Kromě toho ale může nastat i celá řada dalších omylů – jde například o záměnu adresáta e-mailové komunikace, neprovedení zadané transakce, neoprávněná blokace finančních prostředků na účtu či chybné spárování údajů náležících k platbě.

Srovnání nabídky běžných bankovních účtů najdete zde

Jak ve zmíněných případech postupovat? „Jste-li přesvědčeni o tom, že vámi zadaná platební transakce byla provedena špatně, je banka povinna doložit, že transakce byla správně zaznamenána, zaúčtována a že nebyla ovlivněna technickou poruchou nebo jinou závadou,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Pokud vám z důvodu pochybení na straně banky dokonce vznikla újma, což může být případ výše zmíněného zaslání e-mailu na chybnou adresu, můžete se domáhat její náhrady. „Vyčíslení výše újmy i forma kompenzace se obvykle řeší dohodou mezi klientem a danou institucí. Jako odškodnění banky často nabízejí například zvýhodněné úročení u některého ze svých produktů – záleží ovšem na vás, zda navrhované řešení přijmete. Nebudete-li s ním souhlasit, máte samozřejmě vždy právo hájit svůj nárok soudní cestou,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.


Žebříčky a přehledy:


Co dělat, když objevíte na účtu peníze navíc?



O něco méně stresující situací je neočekávaná platba, která se vám na účtu bezdůvodně objeví. Nejedná-li se o výhru či předem neoznámený dar od příbuzných, pak jde pravděpodobně o pochybení finančního ústavu či některého z jeho klientů. Ovšem z takového nálezu se nebudete radovat dlouho.

Neoprávněně připsané platby se označují jako bezdůvodné obohacení, a tento majetkový prospěch musí tedy dotyčný vrátit. „Někdo může být v pokušení si omylem připsanou částku ponechat. To ale rozhodně nedoporučujeme,“ říká Hekšová a upozorňuje: „Pokud vás již odesílatel takové platby kontaktoval a vy jste částku stále nevrátili, bude nejspíše pokračovat podáním žaloby na vydání bezdůvodného obohacení. Do ní může zahrnout i požadavek na zaplacení soudních výloh a dalších nákladů spojených s vymáháním platby. A pokud byste platbu nevrátili ani během soudního řízení, může celý proces skončit až exekucí.“



Reklama:



Plete se vaše banka často? Změňte ji. Není to vůbec tak složité, jak se mnoho klientů obává. Díky takzvanému Kodexu mobility klientů si stačí založit běžný účet u nově vybrané banky a podepsat jí plnou moc ke zrušení účtu u staré banky. O veškeré přesuny prostředků i nastavených transakcí (trvalých příkazů, SIPO plateb a dalších), včetně zrušení účtu u původní společnosti, se již postará do patnácti pracovních dnů vaše nová banka. Podmínkou takto hladkého procesu migrace je pouze vaše bezdlužnost vůči původní finanční instituci.




  



Související články:



   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2014 Scott & Rose, spol. s r.o.