Žebříčky Přehledy

Bankovní technologické aktuality


6.3.2020  |  Zdeněk Bubák, zprávy bank a dalších společností

Jaké technologické novinky jsou u bank v současnosti v kurzu? Banka Creditas v únoru zavedla Apple Pay, tj. možnost platit mobilním telefonem na bázi iOS vybaveným NFC technologií. Před tím již nabízela Google Pay (pro telefony s Androidem) a Garmin Pay. Většina bank již tyto platební metody nabízí (viz tabulka níže). Jaké má zkušenosti s Apple Pay Komerční banka? Fio banka umožňuje nově potvrzování plateb na internetu pomocí mobilu. Technologie brněnské firmy Phonexia pomůže bankám s identifikací klienta pomocí hlasu. Co je to bankovní identita a jak poznamená život obyvatel Česka?



Banka Creditas zavedla Apple Pay. Přehled plateb mobilem u jednotlivých bank



Banka Creditas spustila 18. února pro své klienty službu Apple Pay. Tu lze využívat na zařízeních společnosti Apple, především iPhonu, iPadu či Apple Watch. K aktivaci stačí přidat platební kartu buď v aplikaci Wallet, nebo jednodušším způsobem přes aplikaci Richee. S Apple Pay je možné platit bezkontaktně na všech místech, kde je terminál pro bezkontaktní platby, platit s ní lze i v aplikacích iOS a na webu. Pro Apple Pay bude možné využívat karty Creditas a Richee ve fyzické i virtuální podobě.

Apple Pay je rychlý, snadný a bezpečný způsob placení a výběru hotovosti na milionech míst – v aplikacích, na webu, v obchodech a v bezkontaktních bankomatech, a to prostřednictvím mobilního telefonu, tabletu nebo chytrých hodinek. Služba je určená pro zařízení od Apple s operačním systémem iOS, která podporují technologii NFC (v případě mobilních telefonů jde o iPhone 6 a novější).

„Zejména mladší zákazníci jsou zvyklí používat v obchodech stále více mobil namísto karty. Zkušenosti se službou Google Pay, kterou jsme zavedli vloni, ukazují, že je zde zájem a potenciál pro to, aby platby mobilním telefonem tvořily čtvrtinový či vyšší podíl na platbách v obchodech,“ říká člen představenstva Banky Creditas Kamil Rataj. „Potenciál k růstu je i v platbách z aplikací, kdy zákazník nemusí opisovat číslo karty a celý proces je rychlejší a jednodušší,“ dodává Rataj.

Všechny transakce provedené prostřednictvím Apple Pay klient standardně uvidí ve svém internetovém a mobilním bankovnictví, jako by je provedl standardní kartou. Výhodou Apple Pay je, že číslo karty nesdílí s obchodníkem. Transakce jsou zabezpečeny díky autorizaci v zařízení pomocí Touch ID, Face ID nebo PIN kódu.
 
Kompletní návod k přidání karty do Apple Pay prostřednictvím aplikace Wallet je k dispozici na oficiálních stránkách společnosti Apple https://support.apple.com/cs-cz/HT204506. Klienti mají také pohodlnější způsob přidání karty do Apple Pay přes aplikaci Richee. Přes ni odpadá nutnost ověření karty a klienta zadáním údajů karty a kódu zaslaného prostřednictvím SMS.

Přehled nabídky mobilního placení k 1. březnu 2020



Banka / Parametr Google Pay Apple Pay Fitbit Pay Garmin Pay
Air Bank Ano Ano Ano Ano
Banka Creditas / Richee Ano Ano Ne Ano
Česká spořitelna Ano Ano Ano Ano
ČSOB / Poštovní spořitelna Ano Ano Ne Ano
Equa bank Ano Ano Ne Ano
Fio banka Ano
pouze pro Mastercard a Maestro
Ano
pouze pro Mastercard a Maestro
Ne Ne
Komerční banka Ano Ano Ano Ano
mBank Ano Ano Ano Ano
MONETA Money Bank Ano Ano Ano Ano
Raiffeisenbank
Ne
vlastní aplikace RaiPay (pouze pro Mastercard)
Ano
pouze pro Mastercard
Ne Ne
Sberbank Ne Ne Ne Ne
UniCredit Bank Ano Ano Ne Ne
Zdroj: Scott & Rose

Air Bank má kromě Google Pay a Apple Pay i vlastní aplikaci pro placení mobilem s názvem My Air, tu však mohou využívat pouze stávající uživatelé, noví zájemci o placení mobilem mohou využívat pouze Google Pay a Apple Pay.

ČSOB má také vlastní aplikaci pro placení mobilem s názvem NaNákupy, kterou noví i stávající klienti mohou stále využívat.

Raiffeisenbank plánuje spustit službu Google Pay během roku 2020.

Sberbank plánuje spustit službu Google Pay a Apple Pay v budoucnu, předběžný termín však nezveřejňuje.


Žebříčky a přehledy:


Rok s Apple Pay: Kdo vyzkoušel placení mobilem, k plastové kartě se už nevrátí



Placení mobilním telefonem (pomocí Apple Pay nebo Google Pay) je pro klienty natolik komfortní, že jej většina z nich postupně upřednostní před používáním plastové platební karty. To potvrzuje Monika Truchlíková, manažerka Tribu Cash, Cards & ATMs z Komerční banky, která říká: „U klientů, kteří v posledních dvou týdnech aktivně využili Apple Pay, tvořil podíl plateb mobilem nebo hodinkami 83 % ze všech úhrad v kamenných obchodech.“ Zákazníků s Apple Pay nebo Google Pay přibývá u Komerční banky průměrně 8 % měsíčně a podíl plateb mobilem z celkového počtu úhrad u obchodníků dosáhl již 15 %.

„V Komerční bance aktuálně využívá Apple Pay 105 tisíc klientů. Zákazníků s Google Pay je přibližně o polovinu méně. Předpokládáme, že počet klientů obou služeb bude i nadále růst. Zároveň vidíme nárůst množství transakcí s Apple Pay či Google Pay a stále se zvyšuje jejich podíl na všech platbách,“ doplnila Monika Truchlíková.

Měsíčně přes mobilní telefony klientů Komerční banky „proteče“ miliarda korun. Průměrná částka placená mobilem či hodinkami je okolo 500 Kč, zatímco průměrná platba kartou je necelých 700 Kč.

V případě Apple Pay tvoří nejpočetnější skupinu klienti ve věku mezi 17. a 22. rokem. V objemech transakcí je pak silnější skupina klientů ve věku 39 až 47 let. Aktivní klient použije Apple Pay průměrně 21 krát měsíčně pro platby u obchodníků.

Každý druhý klient Komerční banky aktivně využívá některou z mobilních aplikací pro on-line bankovnictví. Jen v minulém roce začalo nově tuto možnost využívat 175 tisíc klientů (téměř 30% meziroční nárůst). Aktuálně se počet klientů přehoupnul přes 800 tisícovou hranici. 

„Jasně se potvrzuje, že jsme vstoupili do další evoluční fáze. Nyní již můžeme definitivně říci, že se podařilo překonat přirozené mentální bariéry z bankovních aplikací v mobilních telefonech, stejně jako tomu bylo u všech velkých inovací, například bankomatů nebo internetového bankovnictví. Všechny výhody mobilního bankovnictví, jako jsou rychlost, jednoduchost, přehlednost, ale i bezpečnost, jasně ukazují nejbližší bankovní budoucnost,“ uvedl David Barczi, manažer Digitálních kanálů v KB.

Za strmým nárůstem zájmu o mobilní bankovnictví vidí zástupci Komerční banky zejména výše zmíněnou možnost mobilních plateb chytrými telefony Apple Pay a Google Pay, ale také například Face ID a  Face Unlock (identifikace obličejem), potvrzování transakcí otiskem prstů nebo propojení na chytré hodinky.

Komerční banka uvedla, že v současnosti připravuje několik dalších funkčností. Na platformě Android se uživatelé půjde o možnost nastavit si hlavní účet nebo skrývání produktů, které nechtějí zobrazovat po každém přihlášení. Uživatelům iOS přibude možnost vidět detail služeb k platebním kartám, upozornění na blížící se konec fixace sazby u hypotéky a další novinky.



Mobilem místo peněženky platí velká část Čechů. Vodafone už prodává 90 procent telefonů s touto funkcí



Rychlejší, jednodušší a hygieničtější. Mobilním telefonem platí za zboží a služby rovná polovina lidí ve věku 25 až 34 let, kteří vlastní v tuzemsku chytrý telefon. A napříč generacemi je to více než třetina, ukázala studie Češi v síti* od společnosti Kantar, kterou má společnost Vodafone k dispozici. Bezkontaktně lidé platí především za potraviny, uvádí ČSOB.

„Pro bezkontaktní platby mobilem u terminálů v obchodech je zapotřebí technologie NFC. Aktuálně má tuto technologii už 90 procent mobilních telefonů, které prodáme. Nejlevnější smartphone s NFC je možné pořídit už za čtyři tisíce korun,“ říká Jakub Králík, manažer portfolia koncových zařízení Vodafonu.

Ale nejde jenom o placení telefonem, stejnou funkci zastanou i chytré hodinky. „Aktuálně máme v portfoliu necelou desítku modelů chytrých hodinek, kterými lze platit. Jeden z modelů pracuje i s eSIM, to znamená, že z hodinek se stává nejen peněženka, ale také samostatný a nezávislý telefon bez klasické plastové SIM karty. Hodinky s funkcí placení se dnes u nás dají koupit za cenu pod pět tisíc korun,“ dodává Jakub Králík.

Důvody, proč lidé stále častěji platí mobilem nebo hodinkami, popisuje Michaela Lhotková, výkonná ředitelka pro platební řešení a inovace společnosti ČSOB. „Pro uživatele a obchodníky se zrychluje proces placení i obsluhy. Hodinky nebo telefon má většina lidí pořád u sebe. Sama oceňuji, když můžu zaplatit chytrými hodinkami, aniž bych musela hledat peněženku s kartami či hotovostí. Je to vysoce návykové a pohodlné.“

Podle banky jsou položkou, za kterou klienti nejčastěji platí mobilními platbami, potraviny. Obecně dnes bezkontaktní platby (mobilní i plastovou kartou) tvoří přes tři čtvrtiny z celkového počtu plateb kartou, uvádí ČSOB. Ta je partnerem Vodafonu v oblasti udržitelného podnikání. Obě firmy společně například hledají cesty, jak využít technologii k ochraně životního prostředí nebo jak u klientů a partnerů získat podporu pro obnovitelné zdroje energie.

Jednou oblastí je placení telefonem v supermarketu nebo restauraci, ale další oblastí je samotné nakupování přímo přes mobil. Nákup zůstává jednou z posledních činností, kde počítače zatím mají podle společnosti Kantar nad mobily navrch. Ovšem za poslední dva roky se počet lidí, kteří raději sáhnou po telefonu, zdvojnásobil, uvádí průzkum. Třetina majitelů chytrých telefonů tak dnes obvykle celý nákup provede na mobilu a dalších 14 procent lidí touto cestou řeší menší nákupy.

Digitalizace také usnadnila nákupy pro ty, kteří do obchodů chodí neradi nebo z různých důvodů nemohou. Například některé z velkých českých on-line prodejen otevřely speciální podporu internetového prodeje pro seniory.

*Studie se zaměřila na lidi ve věku 16-64 let, kteří se k internetu nějak připojují denně nebo téměř denně, proto je řeč o „Češích v síti“. Tato skupina zahrnuje 83 % populace ve zmíněném věku a tedy v přepočtu 5,6 milionu obyvatel Česka. Studie se zúčastnilo 2082 respondentů.

Související články:


Čeští spotřebitelé dávají přednost potvrzování plateb otiskem prstu namísto hesel, říká regionální studie Visa



Platební společnost Visa upozorňuje na zvyšující se zájem českých držitelů karet o biometrické potvrzování plateb, například ověřením otisku prstu. Vyplývá tak z regionálního průzkumu, který Visa loni na podzim zrealizovala v České republice, Maďarsku a na Slovensku. Platby potvrzené biometrickými údaji jsou vnímány jako bezpečnější, na rozdíl od tradičních metod, kterou je například heslo. 90 procent respondentů již považuje otisk prstu za nejbezpečnější způsob, jak potvrdit platbu kartou. Druhou nejbezpečnější variantou biometrie je dle spotřebitelů skenování oka. Neméně podstatným aspektem ovlivňujícím růst popularity biometrie je spolehlivost. 63 procent nakupujících v eshopech opustí objednávku ještě před zaplacením a 19 procent z nich právě proto, že zapomenou heslo.

Využívání biometrických údajů hraje pro platební styk významnou roli, neboť plně odpovídá požadavkům evropské směrnice PSD2, která od loňského podzimu v ČR zavedla silné ověření klienta upravující transakce platebními kartami. Tato regulace bankám nařizuje důkladnější  dvoufaktorovou kontrolu online plateb, aby zajistili, že platí vždy skutečný držitel karty. Použití biometrických údajů v praxi znamená ověřit totožnost zákazníka na základě jím registrovaným a spárovaným zařízením.

“Digitalizace v bankách a finančních institucích v Česku zažívá velký boom. Zaváděním inovativních řešení firmy reagují na zvyšující se potřebu zabezpečit uživatele před potenciálními hrozbami. Biometrie je moderním nástrojem, který nám pomáhá možné nástrahy překonávat. Jde ruku v ruce s legislativními nároky na bezpečnost a díky moderní technologii jsou dnešní metody ověření totožnosti snadnější a rychlejší než například standardní využívání hesel,” řekl Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Českou republiku a Slovensko.

Studie Visa potvrdila, že část zákazníků si svoje hesla do internetových obchodů nepamatuje a často je opakuje. To může vést ke krádeži dat či identity majitele karty. Z průzkumu Visa dále vyplývá, že stejné heslo na všech účtech používá 12 procent zákazníků e-shopů a na vícero účtech je opakuje až 61 procent. Kvůli opakujícím se heslům se ale stávají zranitelnými před útoky hackerů. Zde by mohla pomoci právě biometrie.

Na rozdíl od zasílání jednorázových kódů je biometrie vnímána jako rychlejší (63 procent) a jednodušší (64 procent). Spousta Čechů už navíc nějakou formu biometrie někdy použila. Ověření otisku prstu si v minulosti vyzkoušelo již 59 procent držitelů karet a 40 procent jej při placení využívá pravidelně. Ostatní metody jsou využívány spíše zřídka a například sken oka si vyzkoušelo teprve 13 procent uživatelů.

Průzkum také potvrdil rostoucí zájem o využívání biometrických údajů při placení - celkem 34 procent držitelů karet označilo za velkou výhodu biometrie to, že takové údaje je na rozdíl od běžných hesel nemožné zapomenout či ztratit. 37 procent pak souhlasilo s tím, že s biometrií už si nemusí pamatovat více hesel. 

Pro spotřebitele však zůstává rozhodující možnost volby – 83 procent držitelů karet by si rádo vybralo z více možností biometrického ověřování. Na vývoji pokročilých metod Visa neustále pracuje a již dnes má dostupnou technologii, se kterou finanční instituce a obchodníci mohou rostoucím požadavkům vyhovět.

Obrázek: Visa - biometrie
Autor: Visa

Fio banka umožňuje potvrzovat platby kartou na internetu v iOS mobilní aplikaci



Klienti Fio banky se Smartbankingem pro iOS již nemusí u internetových transakcí kartou přepisovat SMS kód a mohou je potvrdit jednoduše ve svém mobilu. Placení je tak pohodlnější a jednodušší.

Zjednodušení při potvrzování plateb kartou na internetu si pro své klienty, kteří mají mobilní aplikaci pro iOS, připravila Fio banka do nové verze Smartbankingu 2.1. Nově si tak mohou zvolit, zda budou chtít platby u obchodníků, kteří podporují službu 3D Secure, potvrzovat i nadále opsáním SMS kódu nebo přejdou na pohodlnější potvrzení transakce na displeji svého telefonu. Nový typ potvrzení se na displeji ukáže jako push notifikace. Po kliknutí na ní a přihlášení do Smartbankingu stačí potvrdit transakci standardním PINem, otiskem prstu nebo FaceID.

 „Jako první krok v push notifikacích v mobilní aplikaci jsme zvolili právě platby kartou na internetu, jelikož tímto způsobem platí opravdu skoro každý a často. Postupně plánujeme push notifikace rozšiřovat i například pro hlásiče nebo potvrzování plateb zadaných v Internetbankingu. Pracujeme samozřejmě na tom, aby tato služba byla co nejdříve dostupná i našim klientům s Android aplikací,“ doplňuje Ján Franek, tiskový mluvčí Fio banky.

Česká technologie pomůže bankám a pojišťovnám odhalit podvody, ale i snížit náklad na provoz call center



Brněnská společnost Phonexia, známá svou světově úspěšnou technologií pro analýzu řeči a hlasovou biometrii, na trh uvádí dva nové produkty. Oba by měly pomoci bankám a pojišťovnám a usnadnit práci v jejich call centrech. Nový produkt Voice Verify slouží k hlasové identifikaci volajícího a umožňuje tak autorizaci nejrůznějších požadavků po telefonu, stejně jako odhalování podvodů. Druhou novinkou je Voicebot Suite, umělá inteligence, která dokáže s volajícím plynule hovořit a v mnoha ohledech nahradit lidské operátory. Obě technologie je přitom možné kombinovat tak, aby šetřily čas i finanční prostředky call center a přinášely maximální možné zabezpečení. Zároveň umožňují poskytovat vyšší úroveň služeb při telefonickém kontaktu se zákazníky a nabízet jim tak lepší zákaznickou zkušenost.

Volajícího identifikuje během pouhých tří vteřin



Novinka Voice Verify je postavená na technologii Deep Embeddings, kterou vědci ve společnosti Phonexia vyvinuli v roce 2018. Deep Embeddings jako první na světě pro identifikaci a ověření mluvčího využívá výhradně hluboké neuronové sítě, tedy umělou inteligenci. „Stejně jako třeba otisk prstu nebo sken oční rohovky, i hlasový otisk obsahuje nezaměnitelnou biometrickou informaci, kterou neuronové sítě dokáží rozpoznat a přiřadit ji ke konkrétnímu mluvčímu,“ vysvětluje Petr Schwarz, CTO společnosti Phonexia. Technologii brněnské firmy přitom na rozpoznání volajícího stačí pouhé tři vteřiny řeči.

Tento čas postačuje k tomu, aby operátor poznal, že skutečně mluví s daným zákazníkem. „Podle našich zkušeností technologie Voice Verify šetří minimálně 20 vteřin času, který by byl pro identifikaci volajícího operátorem jinak potřebný,“ uvádí Michal Hrabí, CEO Phonexie. Své využití proto najde v call centrech pojišťoven, energetických společností či telefonických operátorů, ale především bank. Po zavedení přísnějších bezpečnostních pravidel PSD2 musí bankovní instituce od zákazníků nyní vyžadovat kombinaci minimálně dvou bezpečnostních prvků, nejčastěji hesla a telefonního čísla. „Při využití technologie Voice Verify se jedním z těchto prvků stane ověření hlasového otisku volajícího, druhým pak telefonní číslo, ze kterého zákazník volá. Zákazníka tak operátor už nemusí zatěžovat dalšími dotazy, vše je mnohem rychlejší a volající si odnáší lepší zákaznickou zkušenost,“ doplňuje Michal Hrabí.

Na rozdíl od ukradeného telefonu či hesla se hlasová biometrie nenechá ošálit, byť by byl volající sebelepším hlasovým imitátorem. Hlasový otisk každé osoby je jedinečný a technologie brněnské Phonexie ho dokáže identifikovat s vysokou spolehlivostí. V blízké budoucnosti by měla firmám navíc umožnit odhalit podvodníky a přidávat je na černou listinu. „Pokud naše technologie rozpozná hlas člověka, který se již v minulosti pokusil o nějaký podvod s půjčkami nebo jiným finančním nástrojem, automaticky operátora varuje a ten na základě toho může podniknout další kroky,“ vysvětluje Michal Hrabí.

Rozhovory s umělou inteligencí



Voice Verify je možné kombinovat s druhou novinkou Phonexie, nazvanou Voicebot Suite. Jedná se o umělou inteligenci, která dokáže v jednodušších hovorech nahradit lidského operátora call centra. „Na rozdíl od klasických přednastavených voleb, kterými se musí zákazník k operátorovi doslova prokousat, je komunikace s voicebotem intuitivní. Umělá inteligence dokáže zákazníkovi odpovídat na jeho dotazy, a dokonce zároveň hovor přepisovat do psané podoby. Na rozdíl od lidských operátorů, kterých je omezený počet, je voicebot vždy k dispozici a volající tak nemusí čekat až na něj přijde řada. Zatímco umělá inteligence dokáže se zákazníky řešit rutinní záležitosti, mohou se operátoři věnovat komplikovanějším hovorům,“ popisuje Hrabí.

Technologie brněnské Phonexie je mezi prvními na světě, která nabízí možnost integrovat voicebota s funkcí ověření identity volajícího po hlase. V současné době se již spouští první pilotní projekty v Česku i v zahraničí, které by měly být odtajněny v nejbližších měsících. Kromě bank, pojišťoven, finančního sektoru a telefonních operátorů vidí brněnská Phonexia možnosti využití například také v oblasti HR nebo u velkých e-shopů. „Voicebot může nejen zautomatizovat řadu telefonických hovorů v call centrech e-shopů a ušetřit jim náklady. Ve spojitosti s ověřením identity pomocí hlasu dokáže poznat konkrétního zákazníka a ihned s ním může mluvit o jeho objednávkách,“ dodává Hrabí.
 
Obrázek: Voice verify
Autor: Phonexia

Cesta k využívání bankovní identity Čechy je otevřena



Prezident ČR nedávno podepsal potřebné změny zákonů k realizaci projektu České bankovní asociace (ČBA) s názvem SONIA/BankID. „Tímto krokem je prakticky završen legislativní proces, jehož byla Česká bankovní asociace iniciátorem a hybatelem,“ uvedl Pavel Štěpánek, výkonný ředitel ČBA, a dodal, že tento projekt je významným příspěvkem českých bank k realizaci vládní koncepce Digitální Česko.

Hlavním přínosem využití bankovní identity, resp. přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví, k plošnému ověřování totožnosti v digitálním světě je zjednodušení přihlašování ke službám poskytovaným elektronicky. Lidem umožní zbavit se „džungle“ hesel a přihlašovacích kódů. Poskytovatelé online služeb budou moci využívat k ověřování zákazníků prověřený a bezpečný nástroj.

Inspiraci pro Projekt SONIA/BankID hledala bankovní asociace u těch zemí v Evropě, které jsou z pohledu digitalizace nejrozvinutější. Svou bankovní identitu používají Seveřané například běžně k vyřizování naprosté většiny záležitostí, které občan se státem i se soukromými poskytovateli služeb v průběhu svého života řeší. V Česku by využívání bankovní identity mělo umožnit zhruba 5 milionům klientů bank například potvrzovat svou totožnost při vstupu do klientských zón pojišťoven či dodavatelů energií, jednodušeji se přihlašovat a odhlašovat do e-shopů při nákupech online, či podepisovat elektronické dokumenty z pohodní domova. Bankovní identita by mohla být také způsobem, jak potvrdit svou identitu při přihlašování do Portálu občana, kam je v plánu soustředit veškeré elektronicky poskytované služby státu, či do v současnosti budovaného portálu MOJE daně. „Používání bankovní identity bude pro uživatele stejně bezpečné a jednoduché, jako přihlašování do internetového bankovnictví. To například znamená, že banky nebudou mít vůbec přístup k informacím, jaké konkrétní záležitosti si občan na online portálech státu po svém přihlášení vyřizuje,“ vysvětluje Filip Hanzlík, který měl v ČBA projekt SONIA/BankID na starosti.

Momentem, kdy bude novela zveřejněna ve Sbírce listin, získají všechny banky v Česku možnost službu BankID poskytovat. Dalším krokem nyní bude budování potřebné infrastruktury a nastavení technologických procesů pro komunikaci mezi bankami i poskytovateli elektronických služeb. Masivnější využití nástroje BankID tak lze předpokládat v průběhu první poloviny roku 2021.









Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.