Žebříčky Přehledy

Pojišťovny v květnu - rady, tipy, informace, zejména s ohledem na současnou situaci


22.5.2020  |  Zdeněk Bubák, zpráva Allianz

Přinášíme vám aktuální informace z pojistného trhu, rady a tipy, které v poslední době zveřejnily pojišťovny a další subjekty pohybující se na daném trhu. Allianz infromuje, že pokud kvůli koronaviru méně řídíte, ušetříte u ní na pojistném. Stejná pojišťovna upozorňuje na výhody pojištění zásilek. Co je to SRNA index od Generali České pojišťovny? Slavia pojišťovna popisuje své pojištění, které nerozlišuje mezi domem ke stálému nebo rekreačnímu bydlení. Další informace se týkají pojištění v IT oblasti a pojištění pro podnikatele. Nakonec se dozvíte, co vám hrozí při tzv. podpojištění.



Kvůli koronaviru méně řídíte? U Allianz ušetříte za pojistku



Povinné ručení od Allianz podle ujetých kilometrů podle této pojišťovny oceňují motoristé zejména od doby, kdy kvůli karanténě nebo Home Office s autem jezdí jenom minimálně, někteří dokonce vůbec. Zcela neplánovaná pauza se jim totiž vrátí v uspořeném pojištění.

„U Allianz pojišťovny platí klienti své autopojištění podle toho, kolik ujedou kilometrů. Kdo jezdí málo, platí málo. A kdo jezdí hodně a v rizikovém prostředí tráví denně dlouhé hodiny, ten za krytí většího rizika zaplatí o něco víc. To je férový přístup. Navíc s tím není spojené žádné sledovací zařízení ve voze, stačí pouze jednou ročně fotka tachometru,“ říká .

Pojištění podle ujetých kilometrů už má v Allianz přes 280 tisíc nových klientů. Pokud řidič jezdí málo, platí nižší sazbu pojistného, jelikož se míra jeho rizika snižuje. Motoristé tak šetří a Allianz touto cestou získává stabilní kmen klientů, kteří způsobují méně pojistných událostí. Pokud lidé nejezdí příliš často, nebo kvůli koronaviru dokonce vůbec, je logické, že ani nemají tolik šancí způsobovat škody sobě ani ostatním.

„Zhruba šedesát procent českých motoristů najezdí do patnácti tisíc kilometrů ročně a právě ti s povinným ručením, počítaným podle kilometrů a nikoliv paušálně, nejvíce ušetří,“ vysvětluje ředitelka autopojištění Allianz pojišťovny Veronika Hašplová. Parametr o počtu najetých kilometrů je pro Allianz zcela klíčovou hodnotou, která spravedlivě ovlivňuje cenu povinného ručení. Daleko více než věk, bydliště nebo údaje o voze.

Nejnižší tarifní pásmo pro povinné ručení, ale i havarijní pojištění, začíná už na pěti tisících kilometrech a stoupá až do hodnoty 25 tisíc. Zde horní hranice končí a pojišťovna již nerozlišuje, zda motorista najede 26 nebo třeba 60 tisíc kilometrů za rok. Motorista při sjednání pojistky nahlásí počáteční stav tachometru a odhadne počet kilometrů, který najezdí za celý rok. Podle toho se pak dostane do příslušného cenového pásma. Na konci pojistného období, tedy po roce, pošle pojišťovně aktuální fotku tachometru, což je informace o skutečně najetých kilometrech a dojde k vyúčtování.


Žebříčky a přehledy:


Nenechte své zboží cestovat bez pojištění



Současná situace v návaznosti na koronavirovou infekci sice značně omezila cestování a volný pohyb osob, k přepravování zásilek však dochází neustále. S tím však souvisí i rizika - nebezpečí na cestě totiž může potkat nejen zásilku, ale i dopravce. Proto Allianz pojišťovna nabízí řešení v podobě pojištění zásilek a odpovědnosti – a každý den eviduje přibližně 16 jednorázových přihlášek.

Allianz se zaměřuje na všechny zásilky bez ohledu na dopravní prostředek či místo doručení a pojistka hradí škody, které vzniknou i během převozu. Pojištění zásilek, které je určené jak pro prodávající, tak i kupující či speditéry dopravující zboží, si klienti sjednají na skutečnou hodnotu dopravovaného zboží, a to z místa odeslání zásilky do místa určení, včetně všech překladů nebo skladování po cestě. Tak, aby odpovídalo všem mezinárodním přepravním standardům.

Pojištění odpovědnosti silničního dopravce vedle toho kryje škody na zásilce, za které odpovídá přímo dopravce. U Allianz je možné jej sjednat pro vnitrostátní i mezinárodní přepravu v souladu s mezinárodní Úmluvou o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě.



SRNA index Generali České pojišťovny



Generali Česká pojišťovna spolu s Centrem dopravního výzkumu, v. v. i (CDV) vydávají podruhé SRNA index, který vždy na jaře a na podzim přináší aktuální informace o výši škod i přehled rizikových míst ve vztahu ke střetům vozidel se zvěří v Česku.

SRNA index pracuje s počtem nehod zaneseným v policejních statistikách, výší škod na majetku, zdraví i životech. Dává je do souvislosti s rozsahem silniční sítě v krajích a okresech. Data tak lze mezi sebou porovnat.

Od října 2019 do letošního března došlo v Česku k 6 980 srážkám se zvěří, ke kterým byla přivolána policie. Nejvíc nehod v absolutních číslech eviduje Středočeský kraj.

Srážka osobního automobilu s divokou zvěří nevyjde levně. Podle dat Generali České pojišťovny průměrná výše škody, kterou taková nehoda na vozidle napáchá, přesahuje 40 000 korun. „V posledních letech stoupá výše pojišťovnou vyplacené částky po srážkách se zvěří. Za rok 2019 Generali Česká pojišťovna vyplatila motoristům na škodách způsobených střetem se zvířetem přes 430 milionů korun. To je oproti roku 2014 o 250 % více. Počet pojistných událostí se rovněž oproti roku 2014 zvýšil o 170 %,“ uvádí Patrik Nauš, ředitel likvidace pojistných událostí motorových vozidel Generali České pojišťovny.

Rozptyl škod je přitom do značné míry závislý na tom, s jakým zvířetem se jaké auto srazí. Nejnákladnější bývají škody způsobené srážkou s prasetem divokým. Nejvíce pak pojišťovna vyplácí majitelům vozidel z kategorie SUV.

Podstata SRNA indexu spočívá ve výpočtu výše škody na jeden kilometr sledované silniční sítě v konkrétním kraji a okrese. „Tento údaj vychází ze srovnání délky silnic III. a vyšších tříd, počtu nehod a celkové výše škody, která kromě poničeného vozu počítá i se škodou na zdraví, životě a dalším majetku, spočítané podle metodiky CDV,“ vysvětluje Michal Bíl, expert na problematiku střetů se zvěří CDV. Index pracuje s daty Policie ČR a údajů CDV.

Prvenství si co do výše škody na kilometr komunikace drží stejně jako v minulém vydání indexu Praha. Z dat vyplývá, že se škoda ze střetu ze zvěří na pražských silnicích snížila z 31 202 Kč/km na současných 18 217 Kč/km. Následuje Středočeský kraj s 11 401 Kč/km a Zlínský kraj s 9 013 Kč/km. Pořadí krajů se tak proměnilo; zatímco za období duben–září 2019 byl na druhém místě Moravskoslezský a Ústecký kraj, nyní jsou tyto kraje co do výše škol na majetku a životech spíše průměrné.
 
Podle SRNA indexu došlo k nejvíce srážkám vozidel se zvěří ve Středočeském kraji, konkrétně tam policie eviduje 1 430 nahlášených nehod. Na druhém místě se umístil Ústecký kraj s 825 nehodami a v závěsu za ním kraj Vysočina, kde bylo evidováno 786 střetů se zvěří.

V porovnání s minulým sledovaným obdobím (duben – září 2019) se v Česku v zimní sezoně událo zhruba o tisícovku méně srážek se zvěří (nehod v absolutních číslech přibylo pouze v Jihomoravském a Zlínském kraji). I to je jedním z důvodů, proč v rámci Česka plošně klesla výše škod na jeden kilometr silnic. Z dlouhodobých dat však vyplývá, že jde pouze o sezónní výkyv – v zimě totiž bývá pravidelně počet srážek se zvěří nižší než v letních měsících.

V zimě vedou prasata, v létě srnci



Jaká zvířata končí pod koly aut nejčastěji? „V zimních měsících se ve statistikách zvyšuje zastoupení prasete divokého. V obou obdobích ale dominují srnci,“ uvádí Michal Bíl z Centra dopravního výzkumu.

„Srážky se srnčí zvěří jsou skutečně četnější vždy v období od dubna do října. Souvisí to s teritorialitou této zvěře, která od dubna do srpna obývá poměrně malé úseky a nikam se z nich nevzdaluje. Snížení počtu srážek za poslední zimu je zároveň ovlivněno velmi teplým počasím a tím i větší potravní nabídkou na jejich standardních územích,“ vysvětluje Miloš Fischer z Českomoravské myslivecké jednoty. Pokud právě jejich územím vede nějaká silniční komunikace, srážka na sebe nenechá dlouho čekat. Naopak divoká prasata se v jarních a letních měsících pohybují v lánech řepky, obilovin a kukuřice, které jsou pro ně ideálním prostředím. Tam je auta vyruší jen výjimečně.

A jak se bude podle myslivce množství srážek se zvěří vyvíjet v následujícím období? „Nyní v době koronaviru se dá předpokládat pokles srážek se zvěří díky menší hustotě dopravy. Faktorem, který může počet srážek naopak zvyšovat, je zase historicky nejvyšší počet lidských návštěvníků přírody – a to včetně jejich psů. Dochází k neúměrnému plašení zvěře, která při útěku vbíhá pod kola automobilů,“ dodává Miloš Fischer.

Související články:


Mezi rodinným domem a celoročně využívanou chalupou je minimální rozdíl



Slavia pojišťovna nabízí pojištění nemovitosti, u kterého nehraje roli, zda se jedná o rodinný dům, chatu nebo chalupu. „Stále větší počet lidí užívá chalupy a často i chaty k bydlení delšímu než devět měsíců v kalendářním roce. Z pohledu pojišťovny se v takovém případě rozdíly mezi riziky spojenými s vlastnictvím a užíváním rodinných domů a rekreačních objektů v právním slova smyslu postupně stírají,“ vysvětluje Jan Vlček, obchodní ředitel Slavia pojišťovny.

Pojištění nemovitostí kryje škody vzniklé v bytech, rodinných domech, rekreačních objektech nebo garážích. 

Pro pojištění stavby i domácnosti jsou skupiny rizik rozděleny do balíčků Základ, Jistota a Jubileum. Zatímco balíček Základ vždy zahrnuje nejčastější a zjevná rizika, Jistota a zejména Jubileum jdou dále a umožňují pojistit se například proti poškození zateplené fasády zvířaty nebo škodě na porostech, které způsobí vichřice či krupobití.

Důležitou součástí pojištění Šťastný Domov je asistenční služba, kterou je možné využít v různých případech havarijních situací, od klíče zlomeného v zámku vchodových dveří až po právní konzultace po telefonu. „Je třeba zmínit také možnost vyřízení případné pojistné události prostřednictvím naší mobilní aplikace. Slavia pojišťovně můžete díky systému Fotolikvidace© zaslat vlastní fotodokumentaci škody, což významně snižuje čas potřebný k vyřízení případu a úhradě plnění,“ upozorňuje Jan Vlček.

V rámci balíčků pojištění s limitem pojistného plnění až 8 milionů korun je možné dále sjednat pojištění odpovědnosti z běžného občanského života nebo z vlastnictví nemovitosti. Pojištění odpovědnosti přitom majitelé domů nevěnují vždy náležitou pozornost.

BNP Paribas Cardif pomáhá i s IT problémy – také v důsledku COVID-19 opatření



BNP Paribas Cardif Pojišťovna poskytuje v rámci pojištění internetových rizik i technickou podporu při používání zařízení jako je PC, notebook, tablet nebo smartphone. Po telefonu nebo přes vzdálený přístup experti pomáhají se základním nastavením, zprovozněním konferenčních hovorů, nastavením tiskárny nebo třeba se zabezpečením zařízení. V posledních týdnech pojišťovna řeší využívání této služby v důsledku dopadu COVID-19 opatření.  

Asistenční služba je poskytována v rámci pojištění internetových rizik a u některých partnerů je součástí pojištění platebních karet a osobních věcí. Vedle IT asistence odborníka nabízí toto pojištění také pojištění nákupu na internetu, zneužití elektronických plateb, krádeže identity, dále zajistí obnovu dat z poškozeného zařízení, či související právní asistenci. V celku se tedy jedná o komplexní pojištění rizik souvisejících s používáním internetu.  

Vedle pojištění schopnosti splácet s ošetřováním člena rodiny, které se nově vztahuje i na péči o děti v případě uzavření školských zařízení v důsledku Covid-19, se jedná o další příspěvek této pojišťovny k lepšímu zvládnutí aktuální současné situace.

UNIQA přichází s novým pojištěním Perfekt pro podnikatele.



Nové pojištění je určeno hlavně pro malé a střední firmy, ale i bytová družstva nebo SVJ, a také školy nebo obce.

Zahrnuje trojkombinaci krytí: pojištění majetku, odpovědnosti a asistenční servis.

Na rozdíl od předchozích generací produktu i jiných pojištění na trhu poskytuje Perfekt služby asistence nejen při havárii, ale i v běžném provozu firmy.

Konstrukce je stavebnicová. Ta zajišťuje, že podnikatel bude pojištěn právě tak, jak potřebuje, a nebude platit za krytí, která se ho netýkají. Rovněž pojistné podmínky a dokumentace jsou přehledné a transparentní, i s popisem a vysvětlením toho, na co se pojistná ochrana nemůže vztahovat.

Pozornost prý věnovala UNIQA také prodejní platformě, přes níž budou zprostředkovatelé Perfekt sjednávat, aby byla intuitivní, jasná a provedla klienta celým procesem srozumitelně.

Když zastará pojistka. Co hrozí při podpojištění?



Pro většinu Čechů je logické chránit se proti následkům škod, které na jejich nemovitostech napáchá požár, vichřice nebo třeba prasklé potrubí. Pojištěné jsou u nás zhruba dvě třetiny nemovitostí. Pojištění nemovitosti je správný krok, skrytou hrozbou některých pojistek nicméně může být tzv. podpojištění. V případě škody pak nemusí pojišťovna vyplatit dostatek peněz, aby pokryly nutné opravy. Jak se podpojištění vyhnout?

Co podpojištění vlastně je a jaké mohou být jeho reálné následky?



K podpojištění dochází, pokud je nemovitost pojištěna na nižší částku, než je její reálná hodnota, za kterou by šla nemovitost znova postavit či pořídit.

Všimněte si rozdílu mezi posledními slovy – postavit a pořídit. První varianta se vztahuje na nemovitosti, jako jsou typicky rodinné domy. Pojistná částka by měla být taková, abyste za peníze od pojišťovny v případě totální škody dokázali odstranit ruiny a postavit na daném místě stejnou nemovitost. Druhá možnost „pořídit“ se vztahuje hlavně na byty, pojistná částka by měla být nastavena tak, abyste za ni dokázali koupit odpovídající byt ve stejné lokalitě. Pouze u bytových jednotek by tedy měla pojistná částka odpovídat tržní ceně.

Koronavirus ceny nemovitostí nesrazil



Proč je právě nyní téma podpojištění tak aktuální? Ceny bytů v uplynulé dekádě na mnoha místech výrazně vzrostly, a to často i v řádech desítek procent. Ani koronavirová krize ceny příliš nesrazila. Naopak se dá očekávat, že se trh po avizovaném zrušení daně z nabytí nemovitosti znovu rozhýbe. Zatímco ceny šly nahoru, majitelé často zapomínali pojistky aktualizovat. Jejich nemovitost tak může být nyní podpojištěná, i když před lety pojistka tehdejšímu stavu zcela vyhovovala.

V případě rodinných domů není nárůst pojistné částky tak dramatický, ale když si vezmeme posledních deset let, tak jsou ceny stavebních prací a materiálu také jinde a postavit stejnou nemovitost by dnes bylo dražší.

Jak se tedy podpojištění vyvarovat? Jasná rada zní: aktualizujte pojistné smlouvy. Doporučuje se nechat si pojistku zkontrolovat alespoň jednou za tři roky a také po každé větší rekonstrukci či přístavbě.

Díky akcím můžete ušetřit



Pokud se obáváte, že kvůli vyšší pojistné částce zaplatíte na pojistném víc, nemusí to být pravda. FInanční poradce by vám měl pomoci se stanovením pojistné částky podle aktuálních cen či podle rozlohy nemovitosti a její užitné plochy.

S podpojištěním se také často setkáváme u nemovitostí, které si majitelé pořídí s pomocí hypotéky. Banky vyžadují, aby nemovitost, na jejíž koupi úvěr poskytují, byla pojištěná, a to minimálně do výše poskytnutého úvěru. Hypotékou ale majitelé financují koupi třeba jen ze dvou třetin a reálná pojistná hodnota je tak vyšší. Když nemovitost pojistí jen podle výše hypotéky, bude podpojištěna.

Pokud nechcete aktualizaci pojištění nemovitosti řešit, můžete si sjednat v pojistce i tzv. indexaci, kdy se pojistná částka automaticky navyšuje, ale úměrně tomu roste i cena pojištění.

Autor textu: Aleš Zeman, pojistný analytik společnosti Broker Trust

RIXO.cz je bezplatná online pojišťovací služba, díky které budete vždy správně pojištění. Nahrajte své pojistné smlouvy do internetového přehledu nebo aplikace v mobilu a RIXO.cz vám je zdarma zkontroluje. Poskytne vám zpětnou vazbu včetně doporučení, u které pojišťovny je možné si sjednat stejné pojištění za lepších podmínek. Službu si můžete vyzkoušet zde  >>>
Reklama









Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.