Žebříčky Přehledy

Banky budou pokračovat v odkladech splátek na individuální bázi. Ministryni financí potvrdily svou připravenost pomoci klientům postiženým pandemií


15.10.2020  |  Jan Bachura, zpráva České bankovní asociace

Dnes ráno proběhlo avizované setkání zástupců bank s ministryní financí Alenou Schillerovou k tématu programů Covid III, Covid Invest, jakožto i splátkového moratoria, jehož se zúčastnili i ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.


Banky na dnešním setkání potvrdily ministryni financí svou připravenost řešit se svými klienty, kterým v říjnu skončí zákonný odklad splátek jejich úvěrů, případné potíže se splátkami vzniklé v důsledku koronavirové situace, a to individuální cestou a přístupem.

Kalkulačku půjček najdete zde

„Banky chtějí a jsou připraveny spolupracovat s klienty, kteří se dostanou do potíží se splátkami svých bankovních úvěrů individuálně. Individuální pomoc klientům je v mnoha případech efektivnější než plošné úlevy a nabízí se zde řada možných nástrojů, ať již jde o snížení měsíčních splátek, konsolidaci nebo odklad splátek. Je ale nutné, aby zejména individuální klienti své banky kontaktovali co nejdříve. Obrátí-li se klient na svou banku s žádostí o odklad či snížení splátek, banka žádost individuálně posoudí a s přihlédnutím k jeho finanční situaci se pokusí nalézt oboustranně přijatelné řešení, které mu umožní překlenout nepříznivé dopady současné situace. Banky pro tento účel disponují potřebnými nástroji i kapacitami,“ komentuje Tomáš Salomon, prezident České bankovní asociace.


Žebříčky a přehledy:


Banky již nyní finanční situaci svých klientů pečlivě sledují a v případě, že u úvěrovaného klienta detekují možný problém se splácením úvěru, samy jej kontaktují. „Je nicméně potřeba, aby klienti bankám šli naproti a v případě, že tuší, že by se mohli dostat se splácením do potíží, svou banku sami co nejdříve kontaktovali,“ apeluje Tomáš Salomon.

Banky situaci nepodceňují. Pro své klienty připravují speciální webové formuláře či komunikační rozhraní, skrze něž se na ně mohou obrátit ti z klientů, kteří se dostanou se splácením svých úvěrů do potíží. „První vlna koronaviru prověřila kapacitu a schopnost bank obdobnou situaci zvládnout. Banky byly, a to samy od sebe ještě před přijetím zákona o splátkovém moratoriu, v rámci jednoho měsíce schopny svým klientům poskytnout téměř 150 tisíc individuálně sjednaných odkladů splátek, popř. jiných vhodných řešení. Banky tedy prokázaly, že jsou schopny reagovat pružně a efektivně. Zároveň platí, že české banky jsou zdravé a silné, respektive dobře kapitálově vybavené, a tedy i připravené pomáhat naší ekonomice,“ doplňuje Tomáš Salomon.

Kalkulačku hypotečních úvěrů najdete zde

Podle údajů bank se však většina klientů bezproblémově navrací k řádnému splácení odložených úvěrů. Poptávku po prodloužení či obnovení plošného moratoria banky nezaznamenaly ani ze strany svých klientů. Naopak ti, kterým byl poskytnut odklad v rámci první covidové vlny na jaře v naprosté většině deklarují, že se v listopadu ke splácení svých úvěrů vrátí.

I přesto jsou banky připraveny svým klientům, kteří se dostanou do finančních problémů, pomoci a nabídnout jim řešení „na míru“. Zásadní ovšem je, aby klienti se svou bankou včas komunikovali.








Související články:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.