Žebříčky Přehledy

Zájem o mobilní bankovnictví raketově roste. Jaké produkty lze sjednat online přes mobilní aplikace jednotlivých bank?


29.10.2020  |  Jan Bachura, zpráva České spořitelny a Komerční banky

Česká spořitelna a Komerční banka v poslední době zaznamenaly výrazný nárůst počtu uživatelů mobilního bankovnictví. Mobilní bankovnictví George od České spořitelny v současnosti používá 950 tisíc klientů, Mobilní banku od Komerční banky potom 900 tisíc klientů. Jaké produkty lze aktuálně sjednat online přes mobilní aplikace bank?


Rostoucí zájem o mobilní bankovnictví ze strany klientů bank bylo možné sledovat ještě před koronavirovou krizí. Přesun bankovních produktů a služeb do online světa během pandemie však významnost mobilních aplikací ještě podtrhl, a banky tak v současné době zaznamenávají rekordy v počtu uživatelů mobilních aplikací.

Česká spořitelna



Mobilní bankovnictví George od České spořitelny se mezi klienty stává stále oblíbenější. Roste nejen počet uživatelů, kteří se do banky v mobilu přihlašují a kontrolují zůstatek na svém běžném účtu, ale i těch, kteří v něm pravidelně spravují své finance, zadávají platby nebo si aktivují slevový program Moneyback a získávají odměny za platby kartou u nejrůznějších obchodních partnerů. Počet uživatelů mobilního bankovnictví George meziročně vzrostl z 750 tisíc na současných 950 tisíc, což je nárůst o více než čtvrtinu. Tempo růstu nových klientů George v mobilu se přitom meziročně zdvojnásobilo.

"George v mobilu je nejen pomocníkem pro vyřizování transakčních a servisních požadavků, ale umožňuje také pohodlně spravovat řadu produktů jako půjčky, pojištění, investice či debetní a kreditní karty. Navíc v něm klient může získávat slevy a peníze zpět na účet za platby kartou u obchodníků nebo se třeba díky ověřenému volání rychle spojit s klientským centrem," říká Filip Zeman, šéf digitálního bankovnictví České spořitelny a dodává: "V kombinaci s aplikací George klíč je zárukou jednoduchého, rychlého a bezpečného způsobu přihlašování do digitálního bankovnictví a potvrzování plateb na internetu bez nutnosti složitého přepisování SMS kódů."

Přehled všech bankovních mobilních aplikací najdete zde

Každý týden se do mobilního bankovnictví George přihlašuje pravidelně přes 800 tisíc klientů banky, to je téměř o třetinu více než před rokem. Zároveň polovina ze všech klientů mobilního bankovnictví George se do aplikace přihlašuje takřka denně (více než 27x do měsíce). Výrazně roste i počet transakcí, které klienti v mobilu zadávají. Loni v září byl celkový počet zadaných transakcí z mobilního George mírně přes 2 miliony, letos v září toto číslo vzrostlo o více než 50 % na 3,2 milionu. Ještě výrazněji vzrostl objem transakcí, které klienti zadají ze svého mobilu. Meziročně v září objem transakcí vzrostl o 72 %, tedy z 10,2 na 17,7 miliardy korun.

Klienti České spořitelny si rovněž oblíbili bezkontaktní platby u obchodníků pomocí aplikací Google Pay a Apple Pay. V současné době klienti banky již zdigitalizovali přes 340 tisíc platebních karet. Nejvíce klienti při placení v obchodě využívají službu Apple Pay (184 tisíc platebních karet), následuje Google Pay (téměř 150 tisíc platebních karet), zbývající počet (cca 6 tisíc platebních karet) tvoří Garmin Pay a Fitbit Pay. Službu Google Pay si navíc klienti mohou aktivovat přímo v mobilní aplikaci George.


Žebříčky a přehledy:


Komerční banka



Od druhého říjnového týdne ovládá svůj běžný účet přes mobilní telefon již 900 tisíc klientů Komerční banky. Počet uživatelů mobilního bankovnictví tím meziročně stoupnul o 10 % na 56 %Banka měsíčně registruje necelých 12 milionů přihlášení do aplikací KB Mobilní banky a KB Mobilní banky Business. Z hlediska operačního systému převládají uživatelé mobilů s Androidem (60 %), na iOS připadá 40 %.

"Pokud bude lineární růst nových uživatelů mobilního bankovnictví pokračovat stejným tempem, v prvním čtvrtletí příštího roku dosáhneme magického milionu. Obliba této služby roste s tím, jak našim klientům přinášíme stále nové vymoženosti moderní doby. Už nestačí, že lze mobilními zařízeními ovládat bankovní účet nebo platit u obchodníků. Nedávno jsme představili možnost, jak lze prostřednictvím KB Klíče pohodlně a bezpečně podepisovat smlouvy. S rozvojem bankovní identity (Bank ID) obliba využívání mobilních telefonu dále poroste," uvedl David Barczi, manažer Digitálních kanálů Komerční banky.

Přehled všech bankovních mobilních aplikací najdete zde

Zajímavostí je, že 10 až 15 procent uživatelů provede měsíčně více než 1 000 přihlášení do aplikace mobilního bankovnictví. Stále oblíbenější je i využívání biometriky. Tento způsob, tedy otisk prstu nebo scan obličeje, dominuje (60 %), a to jak při přihlašování, tak při potvrzování plateb.

Prostřednictvím mobilního telefonu využívají klienti banky stále častěji i další služby. Například v červenci požádalo 1450 uživatelů o úvěr v objemu 150 milionů Kč, 293 klientů chtělo vystavit kreditní kartu, 309 klientů požádalo o debetní kartu.



Jaké produkty lze v současné době sjednat online přes mobilní aplikace bank?



Následující tabulka obsahuje přehled toho, které finanční produkty si lze v jednotlivých bankách na českém trhu zřídit prostřednictvím mobilního bankovnictví a které nikoliv.

Banka/Produkt Běžný účet Spořicí účet Hypotéka Půjčka Kontokorent Kreditní karta Investice nákup/prodej
Air Bank ANO ANO NE
pouze volba spočítat a náhled1)
  ANO ANO   nenabízeno NE
pouze náhled1)
Banka CREDITAS ANO ANO NE nenabízeno nenabízeno nenabízeno NE
Česká spořitelna NE NE NE ANO
pouze předschválená
ANO ANO   NE
ČSOB NE NE  NE ANO ANO ANO NE2)
Equa bank ANO NE NE ANO
pouze předschválená
ANO
pouze předschválený
nenabízeno NE
Expobank NE NE nenabízeno
nenabízeno nenabízeno nenabízeno NE
Fio banka NE NE  NE nenabízeno NE  NE NE 
Hello bank! NE NE nenabízeno NE nenabízeno NE nenabízeno
Komerční banka NE NE NE
simulace nové hypotéky, zaslání požadavku 
ANO
pouze předschválená
NE
pouze podpis smlouvy3)
ANO ANO
nákup ano / prodej ne
vyplnění dotazníku4)
mBank ANO ANO NE ANO ANO ANO nenabízeno
MONETA Money Bank ANO ANO NE
pouze kalkulačka
ANO ANO
ANO ANO
Raiffeisenbank NE ANO NE ANO
pouze předschválená
ANO ANO NE
pouze náhled
Sberbank NE NE NE  NE NE nenabízeno NE
UniCredit Bank NE NE NE
pouze formulář
NE NE NE NE
Zdroj: Scott & Rose, stav k 10/2020
1) pokud má klient hypotéku již sjednanou nebo již investoval do podílových fondů, v aplikaci vidí stav hypotéky/stav svých investic
2) ze Smartbankingu ČSOB lze vstoupit přímo do Investičního portálu, kde může klient kupovat/prodávat fondy za předpokladu, že má klient komisionářskou smlouvu
3) žádost je nutná např. telefonicky nebo přes internetové bankovnictví, pak lze podepsat smlouvu připravenou ze strany banky přímo v aplikaci
4) včetně možnosti vyplnění dotazníku Mifid a sjednání smlouvy




Pozn.: Váš hlas se zobrazí po obnovení stránky






Související články:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.