Žebříčky Přehledy

Zkušenosti Air Bank s Kodexem mobility


27.6.2012  |  Zdeněk Bubák

Zástupci Air Bank nás seznámili se zkušenostmi s Kodexem mobility a se současnými výsledky banky. Kodex mobility, který vydala Česká bankovní asociace a na němž se tedy shodly všechny banky, které jsou v asociaci sdruženy, stanovuje postupy a lhůty, jež musí být dodrženy, pokud se klient rozhodne pro změnu své banky. Dokonce mu umožní zachovat své číslo účtu. Zrušení účtu v původní bance za klienta obstará již nová banka (např. Air Bank). Text Kodexu mobility najdete zde.


Air Bank má nyní přes 45 tisíc klientů


Air Bank, která od listopadu minulého roku získala přes 45 tisíc klientů, se od samotného počátku své existence rozhodla Kodexu mobility plně využít. Dokonce navíc klientům uhradí poplatky, které musí klient zaplatit při rušení svého účtu, a to zejména poplatky za zrušení trvalého příkazu nebo SIPO. Banka postupuje tak, že klienta pozve na pobočku, kde s ním vyplní formulář mobility (nebo dovyplní v případě jeho částečného vyplnění klientem na internetu).

Převod účtu zabere maximálně 15 dnů

Nová banka má na odeslání formuláře bance, kterou klient opouští, 3 dny. Předání formuláře původní bance musí proběhnout písemně, tj. klasickou poštou (pošta dodá zásilku do 2 dnů). Původní klientova banka musí od obdržení formuláře do 5 dnů odeslat příslušné informace o klientově účtu zpět do nové banky (Air Bank) a pošta opět dodá zásilku do 2 dnů. Do 3 dnů od obdržení seznamu služeb z původní banky musí nová banka seznam zpracovat a založit klientovi odpovídající služby na novém účtu. Celý proces od vyplnění žádosti po zavedení všech služeb na novém účtu tedy nepřesáhne 15 dní. Air Bank je s klienty v průběhu procesu v kontaktu a domlouvá s nimi přesné parametry nových služeb (trvalý příkaz, SIPO apod.), jelikož původní parametry klientovi již nemusí vyhovovat nebo nová banka třeba nabízí i něco navíc (např. inteligentní inkaso od Air Bank). Klientovi banka také doporučí, co musí pro další fungování zařídit sám, např. změna banky pro inkaso u mobilního operátora nebo dodavatele energií.


Problémy, které stále stěžují mobilitu klientů

1) Nutnost "papírové" komunikace mezi bankami při převodu klienta v rámci mobility (elektronická komunikace není možná, a to ani přes elektronické schránky)
2) Nemožnost zastoupit klienta při hlášení o změně banky u dodavatelů energií, telekomunikačních operátorů apod. (klient je u nich identifikován často odlišnými identifikačními údaji, než rodným číslem, např. číslem elektroměru, číslem smlouvy apod.)

Air bank již získala přes proces "mobility" téměř 1 400 klientů

Air Bank má aktuálně přes 45 tisíc klientů.
Bance bylo podáno 1655 žádostí v rámci procesu mobility (k 24. 6.) a 1387 jich bylo zpracováno (84%).
1265 klientů, kteří přešli do Air Bank v rámci procesu mobility, zrušilo úplně účet v původní bance, pouze 122 si jej ponechalo pro jistotu.
141 žádostí bylo přerušeno (klient si to například rozmyslel, nebo měl podnikatelský účet, který nelze převést, nebo měl úvěr a pak také běžný účet nelze zrušit).
Zbývající žádosti (do počtu 1655) se v tuto chvíli zpracovávají.
O 76% tj. 1260 tzv. mobilit požádal klient během prvních 14 dní v Air Bank.
Průměr u příchozích plateb je u klientů s tzv. mobilitou dvakrát větší než u ostatních klientů.
Klienti kteří přišli přes Kodex mobility mají dvojnásobný počet karetních transakcí než ostatní klienti.
56% žadatelů o tzv. mobilitu jsou muži, 47% žadatelů je mladších než 35 let, nejčastěji žadatelé pochází z Prahy, Jihomoravského a Plzeňského kraje.
240 lidí co prošlo procesem mobility je starších 60 let

Odkud přes Kodex mobility klienti do Air Bank přišli?

36 % z České spořitelny
21 % z ČSOB
17 % z Komerční banky
11 % z Raiffeisenbank
7,5 % z GE Money bank

Ostatní banky dosahují podílu od dvou procent až po desetiny procenta.

Rekapitulace lhůt mobility - klient podá žádost o mobilitu v nové bance:

Žádost o Mobilitu je zpracována (dokončena) nejpozději 15. pracovní den, příkazy je možno rušit nejdříve 10. pracovní den.

1. Klient podá žádost o tzv. mobilitu v nové bance
2. Nová banka (NB) má na zpracování požadavku a odeslání - 3 pracovní dny
3. Doručení žádosti o mobilitu do původní banky (PB) poštou - 2 pracovní dny
4. Zpracování žádosti o mobilitu v PB a odeslání seznamu do NB -  5 pracovních dnů
5. Doručení seznamu z PB do NB poštou - 2 pracovní dny
6. Zpracování seznamu z PB v NB – 3 pracovní dny
7. Doručení seznamu Klientovi – poštou 2 pracovní dny (volitelné)







Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.