Žebříčky Přehledy

Mobil jako platební terminál: Komerční banka spouští platby Tap to Pay


20.2.2025  |  aktualizováno před 8 hodinami  |  Veronika Křivská, zpráva Komerční banky | foto: Mastercard

Komerční banka přináší platební metodu Tap to Pay. K provozu není potřeba platební terminál, ani žádný speciální hardware. Platbu obstará běžný mobilní telefon společně s nově vyvinutou aplikací PayPhone. Banka tak reaguje na volání drobných obchodníků po jednoduchých řešeních pro bezkontaktní platby.


Tap to Pay je způsob bezkontaktní platby pomocí mobilního zařízení s podporou NFC. Žádný další hardware není potřeba.

V Česku je toto řešení plateb dostupné od roku 2021 pro Android. 29. října 2024 oznámil Apple rozšíření služby Tap to Pay na iPhonu do České republiky, Rakouska, Irska, Rumunska a Švédska.

Tap to Pay umožňuje podnikatelům přijímat platby kreditními a debetními kartami, a to přes Google Pay, Apple Pay a další digitální peněženky.

Mezi prvními zprostředkovateli, kteří tuto službu pro české zájemce nabídli, byla společnost Global Payments, v níž má podíl Erste Bank, vlastník České spořitelny. Dále tento způsob bezkontaktní platby u nás například nabízí společnost Revolut. Funkce umožňuje uživatelům s iOS přijímat bezkontaktní platby s kartou na své účty Revolut Pro.

Nově přináší Tap to Pay Komerční banka


Nová služba má potenciál rozšířit bezhotovostní platby i mezi ty podnikatele, kteří se jim dosud z různých důvodů bránili. Jak ukazuje nejnovější průzkum Komerční banky, největší překážku (27 %) pro ně dosud představovaly vysoké náklady na zavedení a provoz platebních terminálů. Díky nulovým nákladům na speciální hardware však tyto obavy s novou službou odpadají.

Aktualizace k 21. 2. 2025

Na dotaz redakce Finparády.cz Komerční banka sdělila, že nabídka služby Tap to Pay je určena klientům KB. Službu ale poskytuje KB SmartPay, obchodní značka společnosti Worldline, a mohou ji tak využít i neklienti Komerční banky.

V jednoduchosti je krása



K tomu, aby mohli obchodníci přijímat platby pomocí služby Tap to Pay, není potřeba nic jiného než mobilní telefon s nainstalovanou aplikací PayPhone. Ta je dostupná pro zařízení s operačními systémy iOS a Android.

Obchodník na displeji nejdříve navolí požadovanou sumu, samotná platba následně proběhne přiložením platební karty, mobilního telefonu nebo chytrých hodinek.

„Novou metodu přivítají zejména drobní podnikatelé, stánkaři a všichni obchodníci, kteří chtějí klientům nabídnout rychlé, bezpečné a moderní platební metody. Služba Tap to Pay totiž zabíjí dvě pomyslné mouchy jednou ranou. Jedná se o vysoce intuitivní technologii, navíc s nulovými vstupními náklady. Právě jednoduchost řešení a férovost v oblasti poplatků přitom patří podle našeho průzkumu mezi nejčastější motivátory pro zavedení elektronických plateb,“ vysvětluje Jitka Haubová, členka představenstva a provozní ředitelka Komerční banky.

Žebříček podnikatelských účtů najdete na Finparádě zde

Bezhotovostní platby na vzestupu



Bezhotovostní platby jsou v Česku čím dál oblíbenější, a to i pro drobné platby. Průzkum ukázal, že je na denní bázi přijímá 29 % podnikatelů, alespoň jednou týdně pak 59 %.

Dlouhodobý trend akcelerovala zejména covidová pandemie, během které zpozorovalo markantní nárůst jejich obliby 49 % podnikatelů. Pozitivní vývoj potvrzují i interní data Komerční banky a Sdružení pro bankovní karty.

„Klienti KB provedou každý měsíc u obchodníků přes 12 milionu transakcí v celkové hodnotě skoro 13 miliard Kč. V rámci celé ČR se pak jedná o zhruba 250 milionu transakcí. Loni tak počet transakcí jen těšně minul hranici 3 miliard, což ve srovnání s rokem 2019 představuje nárůst o 126 %. Zajímavostí je, že průměrná částka v mezidobí klesla z 639 Kč na loňských 600 Kč – to je dáno tím, že zákazníci sahají po kartách a mobilech i v případě drobných plateb. To jde samozřejmě ruku v ruce i s rostoucím počtem obchodníků, které bezhotovostní platby akceptují,“ upřesňuje Jitka Haubová.

Ke konci Q3 2024 bylo v Česku evidováno 105 596 obchodníků akceptujících platební karty. Za posledních pět let se tak jejich počet zvýšil o cca 50 %. Nejrychleji rostl segment internetových obchodů, a to z necelých 11 tisíc v roce 2019 na více než 24 tisíc v roce 2024.


Žebříčky a přehledy:

Zákazník na prvním místě



Důležitým faktorem pro vytrvale rostoucí počet provozoven akceptujících karty je i tlak ze strany zákazníků. Právě jejich komfort zmiňuje celých 72 % dotazovaných obchodníků jako hlavní důvod, proč ve svých provozovnách bezhotovostní platby zavedli.

Až s velkým odskokem následuje snaha držet krok s technickým pokrokem (39 %), případně touha po vyšších tržbách (30 %).

Obchodníci, kteří již akceptují platby přes mobilní zařízení, si pak pochvalují rychlejší transakce, snížení nákladů na transakční poplatky a vyšší počet zákazníků.

Data zůstávají v bezpečí



Pro zákazníky hraje důležitou roli i bezpečí jejich dat a finančních prostředků. Nejenže je pro ně obchodník, který akceptuje karty, důvěryhodnější, platba kartou s sebou nese také dodatečnou ochranu, např. při reklamaci, krachu obchodníka apod.

Technologie Tap to Pay pak zajistí klidný spánek i díky nejmodernějším zásadám kyberbezpečnosti. Při platbě prostřednictvím Tap to Pay se v zařízení ani na serverech neukládají čísla karet ani informace o transakcích. Digitální potvrzení o platbě je pak zákazníkovi vystaveno pomocí QR kódu nebo zasláno e-mailem.

Žebříček bankovních účtů Obrázek: Pokračuj
Kalkulačka podnikatelských účtů Obrázek: Pokračuj
Sjednání běžného účtu Obrázek: Pokračuj







Související články:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.