Žebříčky Přehledy

Přiměje konkurenční boj velké banky zvednout úročení spořicích i termínovaných účtů?


22.1.2018  |  František Mašek

Která banka je nejlepší? Odpovědět na tuto otázku se snaží řada soutěží, které často přinášejí rozdílné výsledky. Za bernou minci lze považovat i hlasování nohama, tedy počet klientů jednotlivých bank a změny jejich počtu, mnohdy spojené s příchodem nových „internetových“ bank na trh. Tradiční banky se snaží na tento trend reagovat, na čemž může klient vydělat. Ostřejší konkurence a větší nabídka některých produktů přispívá i k tomu, že téměř 60 procent českých občanů využívá podle průzkumu, který si nechala udělat Air Bank, služeb nejméně dvou bank.


Na českém bankovním trhu panuje silná konkurence. Přesto se zde stále objevují noví hráči, kteří se snaží prosadit. Samozřejmostí jsou již pomalu bezplatné základní služby, v některých případech vázané na splnění určitých podmínek. Nabízet spořicí, případně i běžný účet, nebo jiné základní služby zdarma, již ovšem nestačí.  Kdo chce získat více klientů, musí k nim něco přihodit. V současné době nízkých úrokových sazeb jde často, což dokládá i příklad Banky Creditas, která vznikla přeměnou z družstevní záložny a na trhu působí od loňského roku, o akční nabídku vyššího úročení spořicích, případně i jiných bankovních účtů. Podobnou strategii ostatně zvolila i řada bankovních domů, které vstoupily na trh o něco dříve.

Srovnání nabídky spořicích účtů najdete zde

Creditas nabídla původně klientům při splnění určitých podmínek úroky ve výši 1,1 procenta ročně. Později jejich výši snížila. Nedávno ovšem úročení spořicích účtů, stejně jako termínovaných vkladů, znovu zvedla. Vyšší úroky nepochybně přispěly k ročnímu zvýšení počtu klientů Creditasu z 20 180 na 39 513, tedy o 96 procent. Na podobné strategii vydělávají i další banky, například Air Bank, které se podařilo zvednout počet klientů na 600 tisíc.

Chcete změnit banku? Využijte mobilitu



Podle informací této banky přitom téměř 108 000 klientů vyměnilo původní banku za Air Bank pomocí takzvané mobility, umožňující aby klient přešel z jedné finanční instituce do jiné díky jediné návštěvě na pobočce nové banky. Z velkých tradičních bank, jako jsou Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka, takto podle tiskové mluvčí Jany Karasové přišlo 70 procent klientů Air Bank, kteří zmíněnou mobilitu využili. Jak uvedl nedávno šéf Raiffeisenbank Igor Vida v rozhovoru pro Hospodářské noviny, předloni změnilo v České republice banku 850 tisíc klientů a svou hlavní banku dokonce půl milionu osob.

Srovnání běžných osobních účtů nabízených českými bankami najdete zde

Velké banky jsou si tohoto problému vědomy. I ony nabízejí možnosti, jak lépe zhodnotit peníze klientů, se spořicími účty se zajímavějším úrokem ale šetří. Štědřejší je přitom ale Raiffeisenbank. Největší hráči na trhu argumentují daleko širší nabídkou produktů – i zde se jim ovšem snaží nové banky v některých segmentech stále více konkurovat. Některé finanční instituce, například ČSOB v případě svého produktu Duo Profit, nabízejí v rámci probíhajících akcí zajímavý úrok na určitou dobu, v kombinaci s investicí, případně s jinými produkty. Často preferují balíčky služeb s různými výhodami.

Část klientů ovšem hledá především jednoduché produkty a lepší zhodnocení svých peněz.   

Kolik klientů mají retailové banky



Podle počtu klientů, stejně jako objemu spravovaných aktiv, samozřejmě dominují ty největší. Celkový počet klientů finanční skupiny Česká spořitelna činil koncem loňského září 4,67 milionu. Proti konci loňského roku tak mírně klesl. Podle Jiřího Šnábla z tiskového centra banky totiž tehdy činil 4,71 milionu klientů.

Obdobný vývoj zaznamenala ČSOB. Jak uvedl tiskový mluvčí Patrik Madle, měla banka k 30. září 2 770 000 klientů, o něco méně než 2 803 000 koncem roku 2016.

Skupina Komerční banky obsluhovala koncem loňského září na konsolidované bázi 2,4 milionu klientů, samotná banka 1 657 000 klientů, což je podle tiskového mluvčího Michala Teubnera meziročně o 0,4 % více.

Další velká banka, dlouhodobě působící na trhu - UniCredit Bank ČR a SR - má v České republice 413 tisíc a na Slovensku 303 tisíc klientů. „Meziročně evidujeme nárůst o 4,50 procenta,“ uvedl mluvčí banky Petr Plocek.

Moneta Money Bank měla podle PR manažera a tiskového mluvčího Jakuba Švestky ke konci září 1 033 000 klientů ve srovnání s 1 047 436 klientů koncem roku 2016.


Žebříčky a přehledy:


Zájem o nové banky roste



Počet klientů Fio Banky činí 773 tisíc. Před rokem jich bylo podle dat Finparády 650 tisíc. Stoupl i počet českých občanů, kteří využívají služeb mBankAir BankRaiffeisenbank, ING Bank i dalších bankovních domů, působících na českém trhu.

V případě mBank činí počet klientů 650 tisíc proti 629 tisícům začátkem roku 2017. Air Bank zaznamenala v téže době zvýšení počtu klientů z 515 na 600 tisíc. Jde o stejný počet, jaký měla podle Vidy loni na podzim Raiffeisenbank. Ta ovšem údaje o počtu klientů oficiálně nesděluje.

ING Banka měla podle šéfky komunikace Veroniky Němcové začátkem tohoto roku 423 496 klientů, což představuje proti začátku loňského roku čtyřprocentní přírůstek.       

Hello bank! má podle Brand and Experience Directorky Gabriely Pithartové asi 400 tisíc klientů. Na bankovním trhu je sice nováčkem, vznikla však ze společnosti Cetelem, která zde 20 let nabízela spotřebitelské úvěry a další produkty.  

Equa Banka obsluhuje 300 tisíc klientů, o 50 tisíc více, než před rokem. Vzrostl i počet klientů, které má Sberbank. Koncem loňského roku jich bylo podle tiskové mluvčí Radky Černé 112 559 klientů, zatímco o rok dříve 108 310.

J&T Banka má podle mluvčí Moniky Veselé asi 60 000 klientů ve srovnání s 53 451 klientem koncem roku 2016. Zaměřuje se ovšem hlavně na movitější klientelu.

Jak již bylo řečeno, Creditas má 39 513 klientů, o 96 procent více, než 20 180, které měla banka před rokem.

Expobank má podle dostupných informací 30 tisíc klientů. U Oberbank to bylo podle mluvčí Šárky Plichtové koncem loňského roku 17 286 klientů, z toho 13 004 fyzických osob, tedy zhruba stejně jako o rok dříve.

Výsledky soutěže Finparáda.cz - Finanční produkt roku 2017 vyjdou 30. ledna 2018 na portále Finparáda.cz zde.



Přinese růst úrokových sazeb změny?



Řada bank, působících na českém trhu, se stále více specializuje. Počty klientů tak mohou být poněkud zavádějící. Jejich úbytek nicméně nikdy nepůsobí pozitivně. Navíc využívá, jak již bylo uvedeno, asi 60 procent Čechů služby dvou, případně i více bank.  

Vzhledem k očekávanému růstu úrokových sazeb a ostré konkurenci na trhu bude nicméně velmi zajímavé sledovat, zda, respektive jak a kdy zareagují na tento vývoj novější, ale i tradiční banky. A zda ty posledně jmenované přece jen poněkud nezmění svůj postoj a výrazněji nezvýší úročení spořicích, respektive dalších účtů, na které Češi stále velmi slyší. A mohou na ně tedy nalákat i nové klienty.






Související články:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.