Žebříčky Přehledy

Kam došlo mobilní bankovnictví za devět let od první aplikace? Za poslední roky se rozvoj dokonce zrychlil


29.5.2020  |  Zdeněk Bubák, Michal Mošnička

Mobilní bankovnictví pro chytré mobilní telefony, často nazývané jako smartbanking, se v Česku objevilo poprvé před devíti lety. Na možnost ovládat svůj účet odkudkoliv přes mobilní zařízení si Češi postupně zvykli a počet uživatelů bankovních aplikací se rychle rozšiřuje. Současná koronavirová pandemie výhody takového vzdáleného přístupu do banky nejen z domova, ale prakticky odkudkoli a kdykoliv, jen podtrhla. Jakou cestu mobilní bankovnictví od svého zrodu ušlo?


Scott & Rose, nezávislá datově analytická společnost, která provozuje finanční portál Finparáda.cz, sleduje vývoj mobilního bankovnictví od jeho počátků. V roce 2017 pak vytvořila rozsáhlý průběžně aktualizovaný analytický výstup, který detailně mapuje funkčnosti všech bankovních mobilních aplikací v Česku. S dílčími výstupy z tohoto analytického nástroje se pak můžete seznámit v následujícím textu.

První článek, který vycházel z uvedené analýzy mobilních bankovnictví, vyšel na Finparádě.cz v říjnu 2017 pod titulem Mobilní bankovnictví ušlo za šest let kus cesty. Již samotné přečtení dva a půl roku starého článku musí uživatelům současných aplikací s rokem aktualizace 2020 napovědět, o jak dynamickou oblast se v případě smartbankingu jedná. Jde totiž o jednu z klíčových sfér bankovních inovací současnosti a banky sem směřují kvůli udržení nebo zvýšení své konkurenceschopnosti nebývalé úsilí. Možnost založit účet úplně on-line, získat další produkty on-line a všechny je spravovat pomocí chytrého mobilního telefonu je dnes jedním z nejdůležitějších klíčových požadavků klientů směrovaných na aktuální nebo nově hledanou banku.

Mobilní bankovnictví v poslední době rostlo, pandemie to podtrhla

 

Banky potvrzují, že mobilní bankovnictví v průběhu nouzového stavu "narostlo". Lidé v této době vycházeli z domu jen v nejnutnějších případech, často pracovali z domova a nákupy omezili jen na základní životní potřeby.

Česká spořitelna provedla analýzu změny chování svých klientů v souvislosti s koronavirovou epidemií a zjistila, že se v posledních týdnech rychle zvyšoval zájem o bezkontaktní placení mobilním zařízením. Od začátku roku se více než ztrojnásobil zájem o placení pomocí služby Google Pay a aktuálně tak při placení mobilní telefon využívá více než 250 tisíc klientů České spořitelny.

Internetové bankovnictví George od České spořitelny dnes využívá zhruba 1,6 milionu lidí a mobilní aplikaci George téměř 800 tisíc. Jedná se o aktivní klienty, kteří alespoň jednou měsíčně daný kanál používají.

Počet klientů Spořitelny, kteří využívají mobilní aplikaci v poslední době výrazně vzrostl. Klient, který používá mobilní bankovnictví, se v průměru přihlásí pětadvacetkrát měsíčně, tedy skoro každý den, zatímco u internetového bankovnictví je to čtyřikrát až pětkrát do měsíce, takže jednou týdně.

Klienti Komerční banky se do Mobilní banky v rámci nouzového stavu přihlásili vícekrát, než bylo obvyklé před koronavirovou krizí. V únoru 2020 šlo o 10,5 milionu přihlášení, v dubnu jich bylo již 11,5 milionu, tj. o jeden milion více.

Počty klientů využívajících Mobilní banku také rostly. V lednu 2020 jich bylo 801 tisíc, v únoru 824 tisíc, v březnu 836 tisíc a v dubnu 834 tisíc. Průměrný počet přihlášení za měsíc na jednoho uživatele se také mírně zvyšoval (únor 22, březen 23, duben 24).

Prudký nárůst zájmu o své digitální bankovnictví zaznamenala Equa bank. Například o 45 % narostl počet běžných účtů otevřených on-line. Klienti Equa bank si otevírali on-line nejen běžné účty, ale i spotřebitelské půjčky. Počet půjček, které si klienti zřídili prostřednictvím mobilní aplikace, vzrostl v posledních týdnech nouzového stavu o 40 %. 

Kdy a jak to vše začalo?



První bankou, která mobilní bankovnictví v podobě aplikace pro chytré telefony začala nabízet, byla Fio banka a stalo se tak v květnu 2011, kdy banka zprovoznila mobilní bankovnictví pro telefony značky Apple (pro iPhony). Zařízení s Androidem přišly pak na řadu v srpnu.

Mobilní telefony byly užívány pro sledování zůstatků na účtu nebo historie transakcí již dříve. Byl to tzv. Wap banking, kdy jste se k bance připojovali pomocí vestavěného prohlížeče mobilního telefonu a jeho prostřednictvím ke svému účtu.


Další banky se připojily v jedné vlně v říjnu 2011. Byly to Equa bank, mBank (jen iPhone, ale bez aktivních transakcí) a UniCredit Bank. Posledně jmenovaná banka dokonce najednou přišla se čtyřmi variantami bankovnictví podle operačního systému. Kromě  iOS (iPhone) a Androidu šlo o systém pro telefony značky Black Berry a systém Symbian pro telefony značky Nokia. V dubnu 2012 pak UniCredit Bank přidala i Windows Phone. V současnosti mají vývojáři bankovních mobilních aplikací jednodušší práci, protože se mohou soustředit jen na dva systémy.

Ve třetí vlně v prosinci 2011 až únoru 2012 začaly mobilní bankovnictví provozovat GE Money Bank (dnes MONETA Money Bank), ČSOB, Poštovní spořitelna a Česká spořitelna (jen iPhone). Se smartbankingem pro Android přišla Spořitelna v červenci 2012.

V páté vlně nastoupily do vlaku mobilního bankovnictví Komerční banka a Raiffeisenbank. Stalo se tak v listopadu 2012.

Jako poslední se připojila Air Bank, a to v dubnu 2013 s iPhonem a v červenci 2013 s Androidem. Ostatní, zde nezmiňované banky, pak začaly nabízet mobilní bankovnictví ještě později.

Banky zpočátku ve svých aplikacích nabízely jen kontrolu zůstatku na účtu a historie transakcí. Vyhledávání v historii plateb postupně vylepšovaly. mBank jako první přišla s tzv. full-textovým vyhledáváním, tj. hledáním podle zadaného textového řetězce jako v Googlu. Tento způsob nabízejí dnes i další banky, ale ne všechny.

Mobilní aplikace získávaly postupně další a další funkce - vyhledávání bankomatů, poboček na mapě, aktivní transakce (platby, nastavování trvalých příkazů a inkas), zobrazení kurzů měn, správu karet, možnost získat další bankovní produkty on-line, jako je cestovní pojištění, úvěr a další.

Z technologického zorného úhlu nejvíce mobilní bankovnictví získalo po zařazení přihlášení a schvalování transakcí pomocí otisku prstu nebo skenováním tváře, což samozřejmě bylo možné, až tyto funkčnosti umožnily samotné mobilní telefony.

Dalším pokrokem byla možnost skenovat tzv. QR kódy pro načtení údajů o platbách apod.

Které banky a kdy jednotlivé výše uvedené funkčnosti začaly nabízet a další zajímavosti o postupném náběhu mobilního bankovnictví v českých bankách se dozvíte zde.



Počty funkcionalit se v mobilním bankovnictví stále zvyšují



Jak se zvyšoval počet zařazených funkcionalit či služeb v jednotlivých mobilních bankovnictvích dokresluje srovnání výstupů analytického modelu společnosti Scott & Rose, který má Finparáda.cz k dispozici. V roce 2017 model sledoval 160 jednotlivých parametrů, tj. funkčností, a v roce  2019 o více jak dvacet parametrů více. Narůstaly nejen jednotlivé funkcionality obecně, ale i počet funkcionalit, které nabízely jednotlivé banky. V průměru se počet funkcionalit jen za dva roky zvýšil o více než 30 %.

Banka Rok 2017 Rok 2019
Air Bank 69 99
Česká spořitelna – S24/George 61 / 39 * / 69
ČSOB 64 74
Equa bank 52 75
Fio banka ** 43
Komerční banka 86 104
mBank 68 87
Moneta Money Bank 78 106
Raiffeisenbank 58 82
UniCredit Bank 48 56
Zdroj: Scott & Rose
* přechod z Servis 24 na George
** v roce 2017 nebyla do datově analytického výstupu Fio banka  zahrnuta, také nebyly zahrnuty Sberbank, Hello a Creditas

Co banky od roku 2017 do svých aplikací doplňovaly nejvíc?



Pokud porovnáme nabídku mobilních bankovnictví z října 2017 oproti květnu 2020, zjistíme, že za posledního dva a půl roku výrazně vzrostl počet bank nabízejících takové funkčnosti, které nebyly zpočátku příliš časté.

Například čtení QR kódu ze souboru za účelem načtení údajů pro platbu, nabízelo v roce 2017 jen 5 aplikací, tj. 50 % z celkového počtu aplikací zařazených do analýzy, kdežto v roce 2020 již to je 11 aplikací, tj. 85 % z celku. Nárůst činí 35 procentních bodů (p.b.), což je nejvíce ze všech funkčností.

Druhá funkčnost, která se za zmíněné období nejrychleji rozšířila, byla možnost založení spořicího účtu (z 0 na 4 aplikace, tj. z 0 % na 31 %, nárůst o 31 p.b.).

Třetí v pořadí je editace trvalého příkazu, které v roce 2017 nabízelo 5 aplikací, ale v roce 2020 již to je 9 aplikací (nárůst z 50 % na 69 %, tj. o 19 p.b.).

Čtvrté je pak full-textové vyhledávání, které v roce 2017 nabízely 4 banky, kdežto v roce 2020 již 7 bank (nárůst ze 40 % na 54 %, tj. o 14 p.b.).

Další funkčnosti, které byly v roce 2017 spíše ojedinělé a nyní jsou více běžné, najdete v níže uvedené tabulce včetně počtu aplikací, které je nabízejí.

Funkcionality / služby, které aplikace nabízí říjen 2017 květen 20201) Nárůst v p.b.
celkem 10 aplikací2) celkem 13 aplikací2)
počet appl. podíl počet appl. podíl
Čtení QR kódu ze souboru (jpg, pdf apod.) 5 50 % 11 85 % 35
Založení spořicího účtu 0 0 % 4 31 % 31
Editace trvalého příkazu 5 50 % 9 69 % 19
Full-textové hledání 4 40 % 7 54 % 14
SEPA platba 3 30 % 5 38 % 8
Změna PIN kódu u karty 2 20 % 3 23 % 3
Žádost o nový úvěr 3 30 % 4 31 % 1
Zdroj: Scott & Rose
1) Data za květen 2020 vznikla přepočtem z výsledků analýzy z prosince 2019 o nové funkčnosti v roce 2020
2) Do analýzy z října 2017 bylo zařazeno 10 aplikací bank působících v ČR, do analýzy z května 2020 bylo zařazeno 13 aplikací.

Z porovnání výstupu z roku 2017 a z přelomů let 2019/2020 vyplývá, že u některých parametrů došlo k výraznému progresu. Zajímavé je například, že založení oblíbených spořicích účtů zatím nabízí pouze čtyři aplikace a to dvě začaly tuto možnost nabízet až v roce 2019. Nově tuto možnost v roce 2020 začala nabízet Air Bank. Mírný posun nastal u SEPA platby, změny PINu u platební karty a u žádosti o nový úvěr. Žádný posun nenastal u klasických zahraničních plateb (v tabulce neuvedeno). Zajímavé je, že do využití videobankéře (v tabulce neuvedeno) i s ohledem na stávající dobu se žádná z bank zatím nepustila. Přitom tuto volbu některé banky nabízejí u svých PC aplikací.

Největší progres v počtu nových funkcionalit podle bank



Pokud bychom seřadily banky podle toho, kolik nových funkcionalit (z téměř 200 sledovaných) do svých mobilních aplikací od října 2017 do prosince 2019 zařadily, dojdeme k následujícímu.

První se umístila Raiffeisenbank s nárůstem o 18 funkčností.

Druhé a třetí místo společně obsadily Česká spořitelna a Equa bank, obě s nárůstem o 14 funkčností.

O čtvrté a páté se dělí Air Bank a Moneta Money Bank s nárůstem o 12 funkčností, šestá je pak Komerční banka s 10 novými funkčnostmi a sedmá mBank s 9 přírůstky.
Progres jednotlivých aplikací je ale ve skutečnosti ještě větší, protože analytický model sleduje sice velké množství funkcionalit, ale ne úplně všechny.

Více o počtech funkcionalit v aplikacích jednotlivých bank najdete zde

Jaké produkty dnes můžete sjednat přes mobilní aplikace bank?



Následující tabulka obsahuje přehled toho, které finanční produkty si lze v jednotlivých bankách zřídit prostřednictvím mobilního bankovnictví a které ne.

Nejvíce produktů lze aktuálně (květen 2020) uzavřít z aplikace Moneta Money Bank (5). Dále následují společně Raiffeisenbank a mBank se 4 produkty. Po třech produktech lze on-line sjednat u Air Bank, České spořitelny, ČSOB a Komerční banky.

Banka / Produkt Sjednání
Spořicího účtu Hypotéky Půjčky  Kontokorentu Kreditní karty Investice nákup/prodej
Air Bank ANO NE
Pouze volba spočítat a náhled1)
  ANO ANO   Banka nenabízí NE
Pouze náhled1)
Banka CREDITAS ANO NE NE Banka nenabízí Banka nenabízí NE
Česká spořitelna NE NE ANO
Pouze předschválená
ANO ANO   NE
ČSOB NE  NE ANO ANO ANO NE2)
Equa bank NE NE ANO
Pouze předschválená
ANO
Pouze předschválený
Banka nenabízí NE
Fio banka NE  NE NE NE  NE NE 
Hello bank! NE Banka nenabízí NE Banka nenabízí NE NE
Komerční banka NE NE
Simulace nové hypotéky, zaslání požadavku 
ANO
Pouze předschválená
NE
Pouze podpis sml.3)
ANO ANO
Nákup Ano / Prodej Ne
Vyplnění dotazníku4)
mBank ANO NE ANO ANO ANO Banka nenabízí
MONETA Money Bank ANO NE
Pouze kalkulačka
ANO ANO
ANO ANO
Raiffeisenbank ANO NE ANO
Pouze předschválená
ANO ANO NE
Pouze náhled
Sberbank NE NE  NE NE Banka nenabízí NE
UniCredit Bank NE NE
Pouze formulář
NE NE NE NE
Zdroj: Scott & Rose
1) Air Bank - pokud  má klient hypotéku již sjednanou nebo již investoval do podílových fondů, v aplikaci vidí stav hypotéky/stav svých investic.
2) Ze Smartbankingu ČSOB lze vstoupit přímo do Investičního portálu, kde může klient kupovat/prodávat fondy za předpokladu, že má klient komisionářskou smlouvu.
3) Komerční banka - kontokorent - žádost je nutná např. telefonicky nebo přes internetové bankovnictví, pak lze podepsat smlouvu připravenou ze strany KB přímo v aplikaci.
4) Komerční banka - investice - včetně možnosti vyplnění dotazníku Mifid a sjednání smlouvy.

Inovace a další funkcionality banky zavádí i v roce 2020



V lednu 2020 Air Bank do své aplikace My Air zařadila žádost o bankovní mobilitu, tj. zrušení účtu v jiné bance a úkony s tím spojené, dále možnost otevření spořicího a dalšího běžného účtu a potvrzování online karetních transakcích pomocí mobilní aplikace.

Ve stejném měsíci spustila Equa bank službu Apple Pay. A hned v únoru ji s touto službou následovala Banka Creditas. Kromě Apple Pay Equa bank od února nabízí v mobilním bankovnictví možnost provádět SEPA platby. Novinkami únor 2020 neskončil, protože Fio banka v tomto měsíci umožnila ve své aplikaci potvrzování plateb kartou na internetu (pouze ve Smartbankingu pro iOS).

Březen 2020 přinesl možnost zřízení účtu pro děti MůjÚčet Junior nebo pojištění Merlin Junior v Mobilní bance od Komerční banky. Dalšími novými funkčnostmi v této aplikaci v březnu bylo doporučení bankovního poradce klienta, které lze zaslat e-mailem, SMS a přes WhatsApp nebo Viber. Doporučovat je možné jak s Androidem, tak s iOS.

V dubnu inovovaly své mobilní bankovnictví Raiffeisenbank a UniCredit Bank. Raiffeisenbank spustila služby Google Pay, Garmin Pay a Fitbit Pay a do své aplikace doplnila komunikační centrum, složku dokumentů a RB směnárnu, která klientům umožňuje směňovat peníze mezi měnovými složkami účtu zvýhodněným kurzem.

UniCredit Bank v dubnu nabídla přihlášení prostřednictvím Face ID, upravila přehled plateb a vylepšila detaily o běžných a úvěrových účtech a kreditních kartách.



Pozn.: Váš hlas se zobrazí po obnovení stránky






Související články:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.