Žebříčky Přehledy

Povinné ručení si budou muset sjednat i provozovatelé elektrokoloběžek


10.8.2022  |  Jan Bachura, zpráva ČAP

Pro provozovatele silných elektrokoloběžek nastane od ledna roku 2024 změna. Na základě unijní směrnice si totiž budou muset sjednat povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Některé tuzemské pojišťovny proto pojištění elektrokoloběžek již nabízejí.


Elektrokoloběžky se stávají na českých komunikacích stále oblíbenější a z toho důvodu přibývá i kolizí způsobených jejich provozovateli.

„Byla to jen otázka času, kdy právě kvůli rostoucímu počtu nehod s případným odškodněním pro poškozeného, přijde Evropská unie s podobnou regulací a návrhem na efektivnější náhradu škody poškozeným,“ říká Jan Matoušek, ředitel České asociace pojišťoven.

Motorová směrnice Evropského parlamentu a Rady 2021/2118 se bude vztahovat na elektrokoloběžky s elektrickým motorem překračující rychlost 25 kilometrů za hodinu nebo na ty, které váží víc než 25 kilogramů a zároveň jezdí rychleji než 14 kilometrů za hodinu. Povinnost se podle směrnice netýká elektrokol, protože motor u nich má pouze doplňkovou funkci. Řada členských států Evropské unie je však do regulace přidala nad rámec unijní směrnice a může tak ještě učinit i Česká republika.

„Naše asociace se přiklání k tomu, aby elektrokola nebyla v zákoně pro české uživatele zahrnuta, a to z toho důvodu, že u nich evidujeme malou frekvenci škod a je zde také problematičtější registrace. Podle našich informací to také ministerstvo financí neplánuje,“ vysvětluje Jan Matoušek.

Vyjmuty z povinnosti zřídit si povinné pojištění budou zřejmě také skútry pro zdravotně postižené – zde rozhodnutí padlo ze solidárních důvodů. Provozovatelé těchto zmíněných elektrovozidel mohou využít dobrovolné pojištění běžné občanské odpovědnosti.


Žebříčky a přehledy:


Cílem nové směrnice je chránit osoby, kterým jezdec na elektrokoloběžce způsobí újmu na zdraví či majetku, a také zjednodušit celý proces odškodnění.

„Každý vidíme, že ve městech počet elektrokoloběžek vzrůstá, a to i s přispěním rozšiřujících se sdílených služeb, které poskytují jejich půjčení. Mnohem častější je nebezpečí srážky a tím pádem také riziko závažného poškození zdraví. Zde může být částka za odškodné až ve výši milionů korun,“ varuje Jan Matoušek.

Vzniklou škodu je provozovatel povinen nahradit, ale vymáhání je často velmi komplikované, protože poškozený musí částku po viníkovi vymáhat sám. Od roku 2024 dostane poškozený kompenzaci od pojišťovny ze sjednaného povinného pojištění.

„Cena tohoto nového pojištění bude výsledkem konkurenčního boje o zákazníky mezi pojišťovnami. Pojištění bude fungovat stejně jako aktuálně povinné ručení na mopedy. Očekáváme, že elektrokoloběžky budou podobně rizikové jako právě nyní kategorie mopedů,“ uzavírá Jan Matoušek.

Podle německého svazu pojistitelů lze srážku s elektrokoloběžkou přirovnat k nárazu předmětu o váze 150 kilogramů. Někteří odborníci ale poukazují na to, že většina městských elektrokoloběžek se povinnému ručení zřejmě vyhne, protože se bude týkat pouze strojů vážících více než 25 kilogramů. Elektrokoloběžky, které se běžně půjčují ve velkých městech, však váží do 15 kilogramů.

V České republice jezdí přes 400 tisíc elektrických koloběžek, přičemž přes 2 tisíce elektrokoloběžek pouze na území Prahy.

Pojištění odpovědnosti z provozu kol a koloběžek již v současné době nabízí například Slavia pojišťovna. Pojištění se týká jednostopých dopravních prostředků, vybavených přídavným elektrickým motorem s maximálním výkonem do 250 W, které dosahují rychlosti do 25 km/hodinu. Pojištění je bez spoluúčasti a vztahuje se na území celého světa.







Související články:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.