Žebříčky Přehledy

Češi podceňují dlouhodobé vklady


21.8.2012  |  Zdeněk Bubák

Přinášíme Vám rozhovor s produktovou manažerkou Zuno Bank Lucií Osvaldovou, který se týká spořicích produktů bank, a to nejen těch, které nabízí ZUNO, a vztahů veřejnosti ke spoření.

Finparáda: Jaké parametry spořicích účtů či jiných produktů sloužících ke spoření, a to kromě úrokové sazby, mohou rozhodovat o tom, že se klient pro daný účet rozhodne?
Lucie Osvaldová: Finální rozhodnutí vždycky záleží na typu klienta. Pokud mu jde pouze o co největší naspořenou částku, rozhoduje se především podle výše nabízených úroků. Důležitým hlediskem je ale také jednoduchost internetového bankovnictví, výše poplatků za služby nebo celková komunikace s bankou. Dalším rozhodovacím kritériem je i vázanost peněz na účtu a často i možnost předchozího zrušení bez sankce (jeden nikdy neví). Pokud klient ví, že bude peníze brzy potřebovat, volí variantu klasického spořicího účtu nebo termínovaného účtu na kratší období. Naopak když si klient může peníze odložit na delší dobu stranou, volí z pravidla výhodněji úročený termínovaný vklad.

Finparáda: Čím láká ZUNO Bank nové klienty, aby se rozhodli právě pro spořicí produkty ZUNO?
Lucie Osvaldová: My v ZUNO u produktu SPOŘENÍ jako jediná banka na trhu nabízíme denní úročení. Díky tomu naši klienti při úsporách do 125 tisíc korun spoří na úroku 2 % ročně s čistým výnosem, který odpovídá až 2,3 % v jiné bance. Což není úplně špatné na novou banku. Denní úročení ale není jediným „lákadlem“, je jen takovou třešničkou na dortu. Kromě toho jsou naše produkty jednoduché, ale zároveň velmi výhodné – s top úroky na trhu a bez zbytečných poplatků.  A o to jde klientům  především. Snažíme se vycházet vstříc všem kombinací nejvýhodnějších podmínek. Klienty nezatěžujeme zbytečným papírováním a byrokracií na pobočkách. Všechno, co potřebují, si vyřídí kdykoliv online a v případě potřeby se s námi mohou spojit telefonicky, mailem nebo na Facebooku a Twitteru. Chceme pro klienty zkrátka být pohodovou, dostupnou a přátelskou bankou, která jim nevadí v denním životě.

Češi stále podceňují dlouhodobé vklady

Finparáda: Mají Češi dostatečné povědomí o spořicích produktech a jejich parametrech?
Lucie Osvaldová: Čeští klienti spoření stále dost podceňují a nejvíc asi dlouhodobé vklady. Chybí jim větší povědomí o hlavních výhodách i nevýhodách jednotlivých produktů. Často využívají jen jeden produkt nebo typ produktu, přitom každý z nich se  hodí na něco jiného, jinou situaci, jiný účel. První chybou bývá, když nechávají ležet příliš velké množství peněz na běžném účtu. Ten by měl sloužit jen k placení každodenních výdajů. Finance na něm ale jinak zbytečně leží a dál nevydělávají, naopak pro mnoho z nás jsou snadno dostupné a my je často zbytečně utratíme. Pokud už se klienti rozhodnou pro spořicí účet, naprostá většina z nich se při rozhodování orientuje jen podle výše úroků. Vybírají si sice ty nejlépe úročené, ale ukládají sem skoro všechny peníze, i ty, které nepotřebují mít jako rezervu nebo v nejbližší době k dispozici.  A to je škoda, protože pokud by chtěli peníze opravdu dobře zhodnotit, je vždycky lepší využít i dlouhodobé vkladové  produkty. Například si zkusit nejprve peníze střádat na spořicím účtu, a jakmile je na něm naspořena určitá částka, přesunout její část na termínovaný vklad. Díky tomu má klient jak okamžitý přístup k penězům na spořicím účtu pro neplánované výdaje, tak určitou částku na výše úročeném termínovaném vkladu. Tohle uvažování se budou Češi asi ještě chvíli učit. Ale na trhu je čím dál víc jednoduchých produktů, které jim značně usnadní orientaci i rozhodování. Za několik let bude situace i díky online bankám jakou  je ZUNO mnohem lepší.

Spořicí účty ZUNO Bank budou stále jedny z nejlépe úročených na trhu
 
Finparáda: Jak vidí ZUNO Bank svoji pozici na trhu spořicích účtů?
Lucie Osvaldová: Vzhledem k tomu, že jsme na trhu teprve rok, nevedeme si rozhodně špatně. ZUNO je nízkonákladovou bankou, kde si většinu všech operací mohou klienti zařídit přes internet, a tím pádem nemusíme živit drahou pobočkovou síť. Peníze, které takto ušetříme, můžeme investovat jinak, mnohem více ve prospěch klientů. Naším cílem tudíž je, aby spořicí produkty ZUNO patřily i nadále mezi nejlépe úročené na trhu.

Finparáda: Bude se úroveň sazeb na spořicích účtech v Česku nějak v budoucnu měnit? Lze to vůbec odhadnout?
Lucie Osvaldová: Co se týče obecných trendů v českém prostředí, nové banky v posledních měsících zaznamenaly raketový nástup a stávají se velkou konkurencí pro tradiční bankovní hráče. Desetitisíce klientů nespokojených s tradičními a lehce zkostnatělými bankovními ústavy k nim s velkou chutí přecházejí. Ten trend je zřejmý a v příštích letech jistě nabere na síle. Klienti si najednou říkají, proč by měli vlastně platit drahé poplatky, dostávat nízké úroky a ještě se trmácet do pobočky, kdykoli potřebují něco důležitého zařídit? S novými bankami si mohou bankovní věci zařizovat, kdy a odkud chtějí oni sami. Místo toho, aby jim banky braly, tak jim dávají – dobré produkty, zajímavé úroky, speciální akce. Na tento vývoj bude muset začít reagovat i většina velkých zavedených hráčů. Je tedy možné, že úroky na spořicích produktech naopak v rámci konkurenčního boje porostou. A z toho může mít radost zejména ten, o koho jde především – klient.

Peníze vložte na spořicí účet a z něj část později přesunujte na termínovaný vklad
 
Finparáda: Co by ZUNO Bank doporučila obecně běžnému klientovi s průměrným příjmem z hlediska spoření a co tomu, který bere více, dejme tomu např. 40 tisíc korun měsíčně a může větší část svého příjmu odkládat.
Lucie Osvaldová: V obou případech je vždycky ideální kombinovat víc cest najednou. Když si může klient dovolit odkládat měsíčně spíše menší částky a naspořené peníze potřebuje mít raději hned po ruce, volila bych postup, který jsem už naznačila v jedné z předcházejících otázek. To znamená část peněz ukládat na spořicí účet a z něj po určité době peníze přesunovat na termínovaný vklad, klidně i krátkodobější. I v případě, že klienta zastihnou nečekaná vydání, může peníze ze spořicího účtu bez sankce převést na pokrytí výdajů. Například v ZUNO nabízíme klientům kromě základního SPOŘENÍ ještě SPOŘENÍ PLUS, které se úročí měsíčně s úrokem 2,5 %. Termínované VKLADY si u nás mohou klienti zařídit na jeden, tři, nebo šest měsíců. Pokud klient ví, že nebude peníze potřebovat delší dobu, kromě klasického spoření je dobré zřídit si delší termínovaný vklad, na jeden, dva, nebo tři roky. Úroky na termínovaném účtu bývají ještě zajímavější než na klasickém spoření. V ZUNO dáváme klientům úrok až 3,1 % ročně. Navíc jsme nedávno spustili roční termínovaný vklad v britských librách s ročním úročením 2,2  %, který se na trhu jen tak nevidí. Zkrátka nejlepší cesta v úsporách by nikdy neměla vést jen jedním směrem.

Deset aktuálně nejlépe úročených spořicích účtů pro vklad 100 tisíc korun

Banka  Produkt Úroková sazba v % p.a.
Metropolitní spořitelní družstvo Spořicí konto 2,80
Equa bank Spořicí účet EXTRA 2,60
Moravský Peněžní Ústav Spořicí účet Úrok+ 2,55 *
Moravský Peněžní Ústav Vkladový účet 2,55
ZUNO Bank Spoření Plus 2,50
Air Bank Spořicí účet 2,50
UniCredit Bank Spořicí účet PRIMA 2,50
Equa bank Spořicí účet 2,30
Wüstenrot hypoteční banka Wüstenrot Spořicí účet 2,10
ZUNO Bank Spoření 2,00 *
Zdroj: Finparáda.cz
* denní připisování úroku (efektivní úroková sazba je pak vyšší než nominální)







Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.