Žebříčky Přehledy

Novela zákona o stavebním spoření


26.5.2023  |  Valerie Koubová | foto: CENTURY21

Stavební spoření má 3,2 milionu Čechů, v loňském roce se uzavřelo téměř půl milionu nových smluv. Jaké změny jej čekají? Co přinese novela zákona o stavebním spoření? 


Od počátku stavební spoření v České republice již uplynulo 30 let. Za tu dobu doznalo několika změn a další změna se díky návrhu zákona o konsolidaci veřejných rozpočtů chystá. Dle dostupných informací se má v rámci úspor snížit státní podpora, nově by mohly poskytovat stavební spoření kromě stavebních spořitelen také další banky.  

Snížení státní podpory z 10 % na polovinu



Současná státní podpory na stavebním spoření je 10 % z ročně uspořené částky, nejvýše však ze základu 20 000 Kč. Dle návrhu by mělo dojít ke snížení procentní sazby na 5 % při zachování maximálního základu. Výše státní podpory se tak sníží z maximálních 2 000 Kč na polovinu tj. 1 000 Kč ročně. Plnou státní podporu nadále získáte při měsíční úložce ve výši 1 700 Kč, nicméně již s polovičním státním příspěvkem.

Aktuální akce stavebních spořitelen najdete zde

Co na to stavební spořitelny?



V současné době stavební spořitelny nabízejí úrokové sazby na stavebním spoření tak, aby byly konkurenceschopné jiným spořicím produktům, a to i s ohledem na vázanost stavebního spoření po dobu nejméně šesti let pro získání státní podpory. Vklady do stavebního spoření jsou přitom pojištěné a úrokový výnos je garantovaný po celou dobu spoření, narozdíl od velmi oblíbených spořicích účtů.

Stavební spořitelny mohou zareagovat na očekávané snížení státní podpory, zvýšením úrokových sazeb z vkladů nebo další podporou stavebního spoření v podobě prémií či bonusů, což se děje i nyní. Tím by opět došlo k zatraktivnění stavebního spoření.

Součástí stavebního spoření je však i nárok na úvěr ze stavebního spoření, jehož úroková sazba je sjednána v příslušné smlouvě a ve většině případů by měla být neměnná. Úroková sazby z úvěru ze stavebního spoření je nyní limitována a nesmí převýšit úrokovou sazbu z vkladů o více než tři procentní body. Zvýšením úrokové sazby z vkladů by tedy současně mohly stavební spořitelny zvýšit i úrokové sazby z úvěrů.

Nabízí se zde tedy možnost jít opačnou cestou, a to poskytováním levných úvěrů ze stavebního spoření. Zde by došlo k uspokojení především zájemců o levný úvěr, kterým by nevadila nízká úroková sazba z vkladů ve fázi spoření.


Vstoupí do boje o klienty stavebního spoření i další banky?



Návrh zákona o konsolidaci veřejných rozpočtů by mohl umožnit provozování stavebního spoření dalším subjektům, a to nejen stavebním spořitelnám. Ty jsou ve svých činnostech omezeny, a kromě stavebního spoření nemohou nabízet jiné bankovní produkty ani poskytovat jiné úvěry, mají také omezené možnosti nakládání s přebytky vkladů. Univerzální banky tato omezení nemají. Vstup univerzálních bank do sektoru stavebního spoření má zejména posílit konkurenci v tomto segmentu, zvýšit stabilitu a zlepšit nákladovou efektivitu.

Cílem stavebního spoření je především poskytování levných úvěrů s nižšími úrokovými sazbami, než jsou na trhu. Je otázkou, zda zvýšením počtu poskytovatelů stavebního spoření se tohoto docílí. Univerzální banky budou moci poskytovat buď úvěry ze stavebního spoření s regulovanou sazbou nebo jiné úvěry s tržní úrokovou sazbou. Bohužel se dá očekávat snížení počtu úvěrů ze stavebního spoření s výhodnými sazbami, neboť univerzální banky nebudou motivovány k poskytování levných úvěrů na bydlení.

Jaký bude výsledek navrhovaných změn se zřejmě brzy dozvíme.

Žebříček stavebního spoření najdete zde


Žebříčky a přehledy:


 



Ohodnoťte vaše stavební spoření

Máte sjednané stavební spoření? Vyjádřete pomocí smajlíků vaši spokojenost či nespokojenost právě s vaším stavebním spořením. Hodnotit můžete ZDE.
 
Obrázek: Smajlíci






Související články:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.