Žebříčky
Přehledy
Bankovní účty
Spoření
Penze
Půjčky
Pojištění
Investice
Banky a pojišťovny
Stále častější kybernetické podvody. Pomoci může speciální asistence k pojištění
30.5.2024 | Tomáš Smetana, zpráva UNIQA | foto: Shutterstock
S podvodnými e-maily, SMS zprávami nebo telefonáty, případně s falešnými platebními branami či s nedodáním zaplaceného zboží má dnes už zkušenost polovina populace v Česku. Přitom roste vynalézavost a propracovanost pokusů okrást oběti. Minimálně s částí takových deliktů může pomoci kybernetická asistence k pojištění domácnosti UNIQA. Více se dozvíte v článku.
Zobraz diskusi (0)
Technologický pokrok a využití umělé inteligence neslouží jen k prospěšným účelům. Bohužel pomáhají i k vylepšování kybernetických útoků. Podle výzkumu společnosti Mastercard z letošního jara bezmála polovina lidí u nás připouští, že se stali terčem takového ataku buď oni sami, anebo jejich blízcí. Nejčastěji šlo o podvodný e-mail či SMS zprávu. Druhá strana se snažila získat údaje k platební kartě, podstrkovala falešnou platební bránu, případně e-shop neposlal objednané a zaplacené zboží.
Jaké jsou nejčastější fígle?
Rozmohly se i telefonické hovory „s neodolatelnou nabídkou“ či naopak falešným varováním, že člověk někde dluží peníze. Přitom jde o využití hlasového automatu vydávajícího se za nějakou státní autoritu. K tomu zločinci využívají umělou inteligenci. Častěji než dříve se s podvody lze setkat i na sociálních sítích. Podvodníci se vydávají za přepravní firmu, poštu, bankovní instituce nebo
investiční
společnosti. K dispozici mají propracované weby, jejichž falešnou autenticitu laik nepozná. Organizované skupiny operují ze zahraničí, což komplikuje vyšetřování a dohledání zdroje.
Loni bylo třikrát více napadených bankovních klientů
Banky zaznamenaly v roce 2023 celkem bezmála 70 000 kyberneticky napadených klientů, což je trojnásobně více než v roce 2022. Jak informovala Česká bankovní asociace, průměrná škoda na případ činila necelých 20 000 korun. Policie ČR evidovala 19 500 nahlášených případů kybernetického útoku na občany. Toto menší číslo z policejních statistik vypovídá o tom, že velká část napadených i okradených na policii nejde a svůj incident nenahlásí.
Jak se proti podvodníkům bránit?
I když někdy je rozpoznání podvodu opravdu oříšek, doporučuje se dodržovat tyto zásady:
Každý nápadnější tlak ze strany pisatele nebo volajícího, kterého nelze přímo identifikovat, je podezřelý a neměli bychom mu podlehnout.
Vždy se snažit subjekt nejprve jinou cestou ověřit a identifikovat. Nedaří-li se to, jde pravděpodobně o pokus podvodu.
Žádná věrohodná instituce nikdy nepožaduje citlivé údaje předávat telefonicky nebo do SMS.
Jde-li čistě o „platební údaje“, stačí číslo účtu, případně variabilní symbol a konkrétní částku, která má být poslána. Jakékoli další údaje (například ze zadní strany platební karty) se nesdělují.
Platební bránu je třeba pečlivě prohlédnout, zda opravdu vzhledem odpovídá těm bezpečným. Při sebemenší pochybnosti přes ní neplatit.
Nikdy neumožňovat vzdálený přístup do vlastního zařízení.
Nikdy neklikat na přílohy nebo linky v neověřených e-mailech a SMS.
Kontrolovat adresu webové stránky nebo e-mailu, zda přesně a úplně odpovídá oficiálním údajům instituce.
Když už škoda nastane, může pomoci připojištění kybernetické asistence
Míra informovanosti o podvodech na inzertních stránkách roste a klient je o možných pokusech okrást ho upozorňován téměř při každé návštěvě dotyčných webů a aplikací. To samé se pak týká i bank a internetového bankovnictví – informace o rostoucí kyberkriminalitě takřka nejde obejít.
Ne všechny podvody lze tedy z pojištění nakonec uhradit – stále musí jít o nahodilou událost, a ne o případy rezignace na veškerou bezpečnost a obezřetnost.
Ve vybraných závažných případech vám může pomoci připojištění kybernetické asistence sjednané k pojištění stavby nebo domácnosti od UNIQA. Tato asistence pomáhá řešit problémové situace všech osob ve společné domácnosti, zejména:
nedodání zaplaceného zboží z e-shopu
dodání jiného zboží nebo poškozeného/zničeného zboží z e-shopu
zneužití platební karty nebo platebních údajů
zneužití identity a osobních údajů na internetu
následky manipulace s podvodnými e-maily
vylákání finančních prostředků
další formy kybernetické kriminality
Například při zneužití platební karty má poškozený klient nárok na náhradu částky až do 50 000 Kč, přičemž nejmenší hodnota sporu / ztráty musí být alespoň ve výši 1 200 Kč. Klient má dále nárok až na 120 minut konzultace ohledně bezpečnostního nastavení svého počítače (např. změna hesel, blokace účtů atd). Tento druh asistence lze využít až 3x ročně.
Asistence UNIQA je dostupná telefonicky. Pomoc spočívá v prosazování oprávněných právních zájmů pojištěného klienta vzniklých v souvislosti s výše uvedenými problémy a v hledání vhodného řešení. Součástí je jak odborná právní podpora, tak i náhrada finanční ztráty do sjednaného limitu. U potíží s e-shopy řeší asistence nejen obchody se sídlem v ČR, ale rovněž v EU. Právník rovněž posoudí, které situace jsou postižitelné trestně, a doporučí součinnost s Policií ČR.
Nabídka pojištění kybernetických rizik
Společnost
Produkt
AXA Assistance
Pojištění Cyber risk
ČSOB Pojišťovna
Pojištění kybernetických rizik
Kooperativa pojišťovna
Pojištění majetku
mBank*
Pojištění zneužití karty
MONETA Money Bank*
Pojištění cenností, karet, elektroniky a telefonu
UNIQA
Pojištění nemovitosti a domácnosti
* Pojištění je ve spolupráci s BNP Paribas Cardif Pojišťovnou
Žebříček bankovních účtů
Kalkulačka běžných účtů
Sjednání běžného účtu
Fotogalerie
zobrazit fotogalerii
Související články:
Aktuální data o DIP
Denní zprávy
Otevírací doba poboček a platební styk na konci roku 2024
Aktuální žebříček spořicích účtů a termínovaných vkladů
Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?
Žebříčky a přehledy:
Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Zpět
domů
|
zobrazit plnou verzi
Spravovat nastavení cookies
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.