Žebříčky Přehledy

Na co si dát pozor při sjednání povinného ručení


před 1 minutou  |  Tomáš Smetana, zpráva RIXO | foto: Pixabay

Sjednání povinného ručení nemusí být složité, přesto se při něm řidiči často dopouštějí chyb, které je později stojí nemalé peníze. Podcenění rozsahu krytí, unáhlený výběr podle ceny nebo přehlédnutí detailů ve smlouvě mohou mít nepříjemné následky. Na co si dát pozor, aby se povinné ručení nestalo zbytečně drahou záležitostí?


Výběr podle nejnižší ceny



Mnoho řidičů dělá chybu, že se při výběru povinného ručení zaměří pouze na cenu. Nejlevnější varianta na trhu ale často skrývá nižší limity krytí a omezené asistenční služby. V praxi to pak může znamenat, že při nehodě budete muset část škody doplácet z vlastní kapsy. Často se také zapomíná na samotný obsah asistenčních služeb. Některé pojišťovny mají v základní asistenci jen odtah při nehodě, ale už ne při technické poruše. Před sjednáním se proto vždy vyplatí prostudovat rozsah asistence a zvolit variantu, která vás opravdu ochrání i v méně očekávaných situacích.

Příliš nízké limity pojistného plnění



Jedna z častých chyb, které se řidiči dopouštějí, je, že se při výběru povinného ručení řídí pouze zákonem stanoveným minimálním limitem plnění, který aktuálně činí 50 milionů korun. To se může zdát jako dostatečná částka, ale v případě vážné nehody nemusí stačit na pokrytí veškerých škod. Zákonem daný limit se sice v průběhu let zvyšoval (například z 18 na 35 milionů v roce 2008 a na 50 milionů k dubnu 2024), aby zohlednil inflaci a náklady na odškodnění. Přesto odborníci doporučují volit vyšší krytí, protože poměr ceny a rozsahu ochrany jasně hovoří ve prospěch vyšších limitů. „U osobních automobilů se doporučuje alespoň 70 milionů korun, zatímco u motocyklů a přívěsných vozíků bývá postačující základní limit 50 milionů,“ uvádí Andrea Brádlerová z online pojišťovací služby RIXO.cz.

Opomenutí doplňkových připojištění



K povinnému ručení si lze sjednat i řadu připojištění, která kryjí škody běžné v každodenním provozu. Typickým příkladem je pojištění čelního skla – jeho výměna u moderních aut vybavených senzory nebo vyhříváním totiž může vyjít na desítky tisíc korun. Časté jsou také nehody se zvěří, které v Česku každoročně potkají 15 až 20 tisíc řidičů, nebo škody způsobené krupobitím a dalšími živly.

Podle služby RIXO.cz patří mezi nejčastěji sjednávaná doplňková připojištění zejména úrazové pojištění pro řidiče (více než 65 % klientů), pojištění skel (přibližně 40 % klientů) a pojištění střetu se zvěří (přes 35 % klientů). Připojištění přitom představují jen nízký roční náklad v řádu stokorun, ale v krizových situacích mohou zásadně snížit finanční dopady nehody či poškození vozidla.

Mylná představa o automatickém ukončení smlouvy



„Častou chybou je i přesvědčení, že sjednáním nové smlouvy povinného ručení se ta původní automaticky zruší,“ upozorňuje dále Andrea Brádlerová. Ve skutečnosti je nutné starou smlouvu vždy aktivně vypovědět, a to buď nejpozději 6 týdnů před výročím pojištění, nebo do 30 dnů od doručení oznámení o nové ceně. Pokud klient tuto povinnost opomene, původní pojišťovna mu bude účtovat pojistné ještě po dobu tří měsíců od začátku nového pojistného období, a teprve poté smlouvu ukončí.

Neaktualizovaná smlouva



Podmínky pojišťoven se neustále mění – přibývají nové balíčky služeb, připojištění i zvýhodněné sazby pro vybrané skupiny řidičů. Současně se vyvíjí i hodnota vašeho auta a mohou se změnit i vaše osobní okolnosti, třeba místo bydliště. Pokud smlouvu několik let neaktualizujete, hrozí, že budete zbytečně platit víc, než je nutné, nebo že rozsah krytí nebude odpovídat vašim aktuálním potřebám.

„Doporučuji porovnávat nabídky jednou za rok, protože povinné ručení má roční pojistné období a pojišťovnu lze ve většině případů měnit právě tehdy. Klíčové je pohlídat si výročí smlouvy. V tu dobu vám pojišťovna sama pošle návrh nové ceny na další období, a právě tehdy je ideální okamžik začít srovnávat, zda jinde nezískáte lepší podmínky,“ upozorňuje Brádlerová a dodává, že ročně změní pojišťovnu ve výročí smlouvy zhruba 25 % řidičů.

Nezaplacení povinného ručení



Od října roku 2024 musí být pojistné zaplaceno před počátkem pojištění. Pokud platba nedorazí včas, pojistka nezačne platit a vozidlo tak nemá krytí. To s sebou nese hned několik nepříjemností – Česká kancelář pojistitelů začne účtovat příspěvek do garančního fondu za každý den, kdy auto není pojištěné, policie může při kontrole uložit pokutu až 50 tisíc korun a v případě nehody jde veškerá škoda na majetku i zdraví plně za vámi.

A jaká jsou nejlépe hodnocená auta na Autoparádě?



Sesterský portál Autoparáda.cz poskytuje návštěvníkům prostor pro sdílení názorů a zkušeností s různými modely aut. Z dostupných dat se mezi nejlépe hodnocená auta na webu řadí Toyota Yaris, Ford Kuga a Ford Focus. Pokud se podíváme detailněji na generace vozidel, tak nejlépe jsou hodnoceny modely Ford Kuga 3, Volkswagen Passat B8 a Toyota Yaris XP10.

Chcete se podělit o svou zkušenost s vozidlem? Ohodnoťte ho na portále Autoparáda zde.

Nejlépe hodnocená auta na Autoparádě
Značka Název Průměrné hodnocení
Ford
Kuga 3
5,00
Volkswagen Passat B8 4,88
Toyota Yaris XP10 4,88
Hyundai i30 4,88
Ford Focus 2 4,75
Pozn.: Škála hodnocení je v rozpětí 1 až 5, kdy pět je maximální hodnota

Žebříček pojištění Obrázek: Pokračuj
Kalkulačka auto pojištění Obrázek: Pokračuj
Sjednání pojištění vozidel Obrázek: Pokračuj







Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.