Žebříčky Přehledy

Banky posilují bezpečnost. MONETA zavádí nouzové tlačítko pro zablokování účtu


20.6.2025  |  Veronika Křivská, zpráva Moneta Money Bank | foto: Designer

MONETA Money Bank nově umožňuje klientům jediným tlačítkem ve Smart Bance nebo Internet Bance zablokovat přístup ke všem bankovním přístupům a platebním kartám v případě, že se stanou oběťmi kybernetického útoku a hrozí, že byl jejich účet napaden. Jak chrání své klienty ostatní banky?


Kybernetické útoky na bankovní klienty v Česku zesilují. Za první tři měsíce letošního roku došlo téměř k 23 tisícům útoků na klienty bank. Ve srovnání s loňským rokem jde o 11% nárůst.

Společně s vyšším počtem útoků mírně vzrostla i celková škoda, která letos dosáhla 364,5 milionu korun. Díky efektivním nástrojům pro odhalování podvodů dál klesla průměrná škoda na jednoho podvedeného klienta, a to na 15 854 Kč.

Jen v loňském roce banky klientům zachránily téměř 8 miliard korun.

„Kill button“ od MONETY



Nyní přichází MONETA Money Bank s řešením pro své klienty, kteří naleznou tlačítko blokace (tzv. „kill button“) přímo na úvodní stránce mobilního i internetového bankovnictví.

Tlačítko blokace ve Smart Bance
Autor: MONETA Money Bank
= Pro zvětšení klikněte na obrázek =

Tlačítko blokace v Internet Bance
Autor: MONETA Money Bank
= Pro zvětšení klikněte na obrázek =

Po jeho aktivaci se ihned zablokují všechny bankovní přístupy i platební karty. Klient obdrží instrukce, na jejichž základě by měl neprodleně kontaktovat klientské centrum banky, ověřit vzniklou situaci a vyvrátit své případné obavy.

Informační SMS o blokaci
Autor: MONETA Money Bank
= Pro zvětšení klikněte na obrázek =

Po vyřešení situace mu bude bankovnictví okamžitě odblokováno. O provedené blokaci je zároveň okamžitě informována i banka. Pokud klient po zablokování bankovnictví prostřednictvím záchranného tlačítka na SMS zprávu nereaguje, bude ze strany banky aktivně kontaktován a bude mu nabídnuta pomoc.

Systém reaguje na nárůst případů takzvaného falešného bankéře, který loni stál za třetinou všech klientských ztrát. Svým obětem volá s tvrzením, že je jejich bankovní účet v ohrožení a vyzývá je k okamžitému převodu peněz na takzvaný bezpečný účet.

„Naším cílem je podobné podvody založené na nátlaku a zneužívání lidských emocí co nejvíce ztížit. I proto nyní spouštíme tuto novou bezpečnostní funkci, kterou může využít kdokoli, kdo se obává, že jeho účet byl napaden nebo je v ohrožení. Pokud podvodník zavolá a snaží se klienta přesvědčit k převodu peněz pod záminkou jejich ochrany, může si klient během několika kliknutí svůj účet sám okamžitě zablokovat a následně si celou situaci v klidu ověřit – bez obav ze ztráty finančních prostředků,“ říká Jiří Poláček, senior manažer Risk Models & Fraud Management MONETA Money Bank.

Jakou ochranu nabízí ostatní banky?



Většina bank zatím nabízí pouze možnost zablokovat platební karty – ať už dočasně, nebo trvale. Tato funkce je dostupná v mobilní aplikaci nebo internetovém bankovnictví.

V mobilní aplikaci mohou klienti dočasně zablokovat platební kartu pomocí tlačítka, které najdou po 2 - 3 proklicích v závislosti na tom, jakou banku využívají. Tlačítko se tedy nenachází na úvodní stránce, kde by ho klient lehce nalezl a svou kartu ihned zablokoval.

Odborníci na kyberbezpečnost doporučují, aby klienti byli obezřetní vůči nevyžádaným telefonátům a nikdy nepřeváděli peníze na tzv. „bezpečné účty“. V případě podezření je nejlepším postupem okamžitě kontaktovat svou banku.

Žebříček běžných účtů Obrázek: Pokračuj
Kalkulačka běžných účtů Obrázek: Pokračuj
Sjednání běžného účtu Obrázek: Pokračuj






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.