Žebříčky Přehledy

Nejčastěji máme na silnici problém s parkováním a dodržením dostatečného odstupu. A vy?


27.12.2012  |  Michal Bubák

Allianz pojišťovna sestavila žebříček nejčastějších pojistných událostí na našich silnicích. Podobně jako minulý rok jsou i za letošních 11 měsíců nejčastější příčinou nehod nárazy do stojících vozidel nebo nedodržení dostatečného odstupu. Tato dvě nejčastější rizika tak zapříčinila přes 24 tisíc pojistných událostí z celkových 82 500 případů.  Allianz současně sledovala také to, jak rychle klienti hlásí svoji nehodu. 17 % z nich hlásí škodu již v den vzniku pojistné události a dalších 20 % klientů uplatní svůj nárok den po vzniku škody.

Věnovat dostatečnou pozornost jízdě, držet si odstup, parkování je umění

Zdá se tak, že Češi se ani letos nepoučili a s parkováním a dodržováním potřebného odstupu mají stále velké problémy. „Množství podobných nehod způsobuje nedostatečné věnování se jízdě, řidiči  často během jízdy a parkování místo sledování okolí vykonávají různé činnosti, například telefonují, upravují svůj zevnějšek, něco hledají v taškách… Velmi významným rizikovým faktorem provozu na českých silnicích je navíc agresivita za volantem,“ uvádí Tomáš Klofát, ředitel úseku likvidace pojistných událostí Allianz pojišťovny. Jeho slova potvrzuje také studie Allianz centra pro technologie, podle které až 27 procent všech řidičů přiznalo, že se v průběhu řízení motorového vozidla věnují také jiným činnostem, které odvádějí jejich pozornost.

Další nejčastější příčinou vzniku dopravních nehod byla v Allianz pojišťovně srážka dvou pohybujících se vozidel. Těchto případů se stalo téměř 11 800. A až 8 300 pojistných událostí pak způsobilo nedání přednosti v jízdě nebo přejíždění z pruhu do pruhu. První „čtyřka“ nejčastějších příčin škod tak zůstává stejná, vypadá to, že čeští řidiči opakují stále stejné řidičské chyby. Mezi další patří nezvládnutí řízení, špatné předjíždění a vysoká rychlost.

Čeští řidiči jsou v hlášení škod většinou velmi rychlí

Například z  havarijního pojištění 17 % klientů hlásí škodu již v den vzniku pojistné události. Dalších 20 % klientů uplatní svůj nárok den po jejím vzniku, 10 % dva dny a 8 % 3 dny po vzniku. Naopak více než 8 % klientů uplatní svůj nárok až po více než měsíci. „Mírný rozdíl je v povinném ručení: Tam již 23 % řidičů hlásí škodu ještě týž den, 18 % z nich druhý den a v další dny jsou počty přibližně shodné. Vyšší procento řidičů otálí dlouho, dokonce více než 12 %  řidičů ohlásí svoji újmu déle než po měsíci,“ rekapituluje Daniel Balihar, technický manažer úseku likvidace škod z autopojištění.

Pro případ škody má pro Vás Allianz svůj Šestý smysl

Čím dřív motorista škodu nahlásí, tím rychleji se dozví, co má udělat, takže ideální je to přímo z místa nehody. V tom mu může velmi pomoci telematická jednotka, kterou Allianz nově motoristům nabízí pod názvem Šestý smysl. „Díky ní dokážeme ihned řidiči zavolat pomoc, odtah, poradíme mu, zda musí k nehodě volat policii, sdělíme mu optimální postup při odstraňování následků škody ve vztahu ke konkrétním smluvním ujednáním, které jsou součástí jeho smlouvy… Následně s ním dohodneme třeba i to, kdy mu může zavolat operátor call centra, aby s ním vyplnil formulář k nahlášení události,“ uzavírá Daniel Balihar.

Kromě tradičních pojistných událostí na silnicích však Allianz pojišťovna eviduje také ty méně obvyklé. Mezi ně patří například 53 pojistných událostí zapříčiněných srážkou s vlakem nebo tramvají, anebo 403 škod, při nichž pojišťovna vyplatila pojistné plnění motoristům nebo majitelům zvířat po srážce s vozidlem. U klientů Allianz je tedy osmkrát pravděpodobnější střet se zvířetem než s vozidlem na kolejích.

Co nabízí povinné ručení Allianz?

Poskytuje motoristům nejen ochranu pro případ střetu s jakýmikoliv zvířaty, ale od letošního podzimu jak novým, tak i stávajícím klientům další asistenční služby. „Největší novinkou je zapůjčení náhradního vozu při odcizení automobilu až na 30 dní nebo v případě „pouhé“ nepojízdnosti, například kvůli poruše nebo zamrzlému palivu, alespoň po dobu 24 hodin. Pokud má klient povinné ručení spolu s havarijním pojištěním, tak se počty dnů jak při odcizení vozidla, tak i při jeho nepojízdnosti zdvojnásobují,“ uvádí ředitel úseku pojištění vozidel Pavel Prokš. Klient může také požádat asistenční službu o spolupráci při vyplnění euroformuláře, pořízení fotodokumentace i z místa havárie nebo odtah ostatních vozidel.







Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.