Česká republika eviduje 70 až 80 tisíc neziskových organizací, přičemž většina z nich je standardními bankovními klienty pouze v rovině běžných spotřebitelských účtů. Současný systém hodnocení bonity nedokáže zohlednit jejich potřebu investic do projektů či vlastního rozvoje, pokud nevlastní majetek, který pokryje rizika spojená s půjčkami a úvěry. Situaci se již třetím rokem snaží měnit Nadace rozvoje občanské společnosti (NROS) ve spolupráci s Poštovní spořitelnou prostřednictvím Programu překlenovací pomoci (3P), který během své pilotní fáze umožnil realizovat evropské i národní projekty již 41 neziskovkám, a v podobě návratných nadačních příspěvků rozdělil takřka 16,5 milionu korun.
Úroky pro neziskovky pod hranicí 3% „Důvod pro odlišné postavení neziskovek na bankovním trhu spočívá ve způsobu hodnocení jejich finanční kondice. V drtivé většině případů totiž spadají do kategorie vysoce rizikových úvěrů, a proto nemají možnost – s výjimkou kontokorentu – využívat žádné další bankovní produkty. Mimořádně proto oceňujeme ochotu Poštovní spořitelny vzít na sebe odpovědnost spojenou s tímto jedinečným modelem poskytování peněz. Poštovní spořitelna také přistoupila na zcela výjimečné podmínky úročení, které se pohybují pod hranicí 3 procent, což je ve středoevropském prostoru velmi neobvyklé,“ říká Alena Beránková, finanční ředitelka NROS. „Například v sousedním Polsku, kde je tradice poskytování úvěrů neziskovkám o mnoho let delší, neexistuje podobný model spolupráce neziskového sektoru a banky, navíc za takových cenových podmínek,“ dodává Alena Beránková.
Hlavní je umět správně ohodnotit bonitu neziskovky, aby banka věděla, zda jí může půjčit
Hlavním cílem programu 3P však není přímá finanční podpora organizacím, ale především vývoj kritérií pro hodnocení úvěrových rizik neziskovek a tvorba standardů pro hodnocení jejich bonity. Spolupráce obou subjektů propojuje pohled finančních specialistů na straně Poštovní spořitelny se znalostí neziskového trhu v České republice na straně NROS. Ta také celý program garantuje.
Zatím žádné nesplácené úvěry „K naší velké radosti české neziskovky své půjčky spolehlivě vracejí. Doposud mezi nimi evidujeme nulovou delinkvenci, a pokud vše půjde stejně jako doposud, první, tříletá fáze 3P by s tímto skóre měla také skončit,“ říká Beránková z NROS. „Statistické hodnocení budeme mít k dispozici počátkem měsíce října,“ uzavírá.
Poštovní spořitelna má ve svém portfoliu služeb i nabídku určenou přímo pro neziskovky. Za první půlrok 2011 zaznamenala sedmiprocentní nárůst zájmu o běžné účty pro neziskové organizace. Také vývoj průměrného zůstatku na klienta se posunul o 13 procent. „Spořicí účty založené neziskovkami povyrostly o 8 procent, průměrný zůstatek se pak zvýšil o 7 procentních bodů,“ doplňuje Lenka Machovcová, manažerka segmentu SME Poštovní spořitelny.