Žebříčky
Přehledy
Bankovní účty
Spoření
Penze
Půjčky
Pojištění
Investice
Banky a pojišťovny
Povodně a zase povodně. Pojišťovny úpí pod návalem škodních událostí. Ekonomové jsou v klidu
10.6.2013 | Zdeněk Bubák
Po první vlně povodní už tu máme zase déšť a nové bleskové záplavy, které promění malý potok v rozbouřeného dravce. Pojišťovny jsou zavaleny požadavky na likvidace pojistných událostí a odhadují celkové škody, které povodně způsobily jejich klientům.
Generali odhaduje škody z povodní u svých klientů na 200 milionů korun
Povodňový účet klientů Generali během minulého pátku překročil 1 000 škod za 121 milionů korun. Do statistik začínají výrazně promlouvat velké škody, které je posouvají do stamilionových částek. Kontaktní centrum Generali bylo v provozu mimořádně i o víkendu, aby umožnilo poškozeným co nejdříve škody nahlásit. Likvidace kalamitních škod jde prý zatím hladce a čtvrtina dosud nahlášených škod je vyplacena. Mobilní technici a likvidátoři jsou de facto nonstop v terénu, pomáhají s registrací škod a nabízejí zálohy na pojistná plnění.
Nejvíce škod hlásí střední Čechy (40 %), pak Praha a jižní Čechy (po 20 %) a zbytek se týká severních Čech, kde ale budou další informace o škodách přibývat. Tři čtvrtiny všech pojistných událostí tvoří drobnější škody na domácnostech a rodinných domech.
Náklady, které jsou prokazatelně vynaložené na likvidaci škody, mohou být součástí výplaty pojistného plnění. Pojišťovna doporučuje vést jejich záznam.
S likvidátorem pojistné události je možné dohodnout vyplacení přiměřené zálohy na pojistné plnění. Klientům, kteří budou nuceni z důvodů povodní stornovat zahraniční cestu, pojišťovna bezplatně zruší cestovní pojištění. Generali tak vyslyšela řadu základních škol, které měly v těchto dnech naplánované školní výlety do zahraničí a z důvodu povodní je musely zrušit.
Kromě linky 844 188 188 mohou lidé hlásit škody také online na www.generali.cz nebo na facebookovém profilu pojišťovny Generali. Informace od pojišťovny kromě webových stránek pojišťovny a facebooku klienti také získají na Twitteru.
V konečném součtu by se počet povodňových škod u Generali mohl pohybovat kolem dvou tisíc s celkové škody by mohly dosáhnout 200 milionů korun.
Allianz posílá do zasažených oblastí vysoušeče
Od pátku minulého týdne posílá Allianz pojišťovna do zaplavených lokalit kromě mobilních techniků také vysoušeče. Jejich adresáty jsou ti, kteří už mají vodu pryč a potřebují začít s opravami. „Lidem vysoušeče zapůjčíme bezplatně zhruba na měsíc, poté budou sloužit zase dalším potřebným majitelům podmáčených nemovitostí,“ říká Radana Pochop-Rusevová z Nadačního fondu Allianz, který ve spolupráci s úsekem likvidace této pojišťovny vytipoval zásadně poškozené nemovitosti klientů, jež vysoušecí pomocníky akutně potřebují.
Allianz očekává až několik tisíc zatopených nemovitostí a domácností, takže logicky se vysoušeče, které má aktuálně k dispozici, nemohou dostat na všechny. „Ale pokud si naši klienti vysoušeč zajistí v půjčovně, proplatíme jim v rámci záchranných prací také půjčovné, stejně jako doložený zvýšený odběr elektřiny za zapojení těchto přístrojů. Pakliže by potřebovali poradit, kam se obrátit, mohou zavolat na naši asistenční službu nebo klientskou linku, která je nyní k dispozici ve všední dny až do 22 hodin,“ dodává Jan Mach, vedoucí mobilních techniků Allianz.
Zatím pojišťovně lidé ohlásili přes 1 500 případů za 380 milionů korun. První stovky hlášení už došly i od podnikatelů a průmyslových firem. Mobilní technici mají za sebou stovky prohlídek a k nejvíce postiženým klientům už putují formou záloh i první finanční částky. Největší množství škod očekává Allianz v Komunikačním centru během pondělního dopoledne, neboť řada chatařů a chalupářů je objeví až o víkendu.
Česká pojišťovna doporučuje: žádejte o zálohu na pojistné plnění
Česká pojišťovna již rovněž klientům u majetkového pojištění vyplácí zálohy z pojistného plnění, aby měli k dispozici finanční prostředky ve chvílích, kdy je akutně potřebují.
Podrobné pokyny pro klienty, odpovědi na nejčastější dotazy, stejně jako formuláře pro hlášení poškozených a zničených věcí jsou poškozeným k dispozici na speciálních internetových kalamitních stránkách ČP na adrese www.ceskapojistovna.cz/kalamity či na facebookovém profilu České pojišťovny.
V souvislosti s letošní velkou vodou Česká pojišťovna odhaduje, že se počet vodou poškozených vozidel bude pohybovat na podobné úrovni jako v roce 2002, evidovány jsou již první desítky zaplavených automobilů.
Řešení škod na vozidlech spadá primárně do oblasti havarijního pojištění, kde jsou kryta také rizika živelních událostí. Více než 80 % motoristů, kteří mají u České pojišťovny havarijně pojištěn svůj automobil, má přitom uzavřenu tzv. „allriskovou“ variantu, takže v případě povodní je jejich škoda kryta. Škody na zaplavených vozidlech lze u České pojišťovny rovněž hradit od loňského roku z povinného ručení ve variantě Premium.
V obou případech je vhodné, aby klient kontaktoval pojišťovnu a dohodl prohlídku zaplaveného vozidla. Pokud to není nutné, doporučujeme vozidlo nestartovat. V momentech, kdy voda automobil zatopila k úrovni vnějších klik dveří, se v 95 % případů může jednat o totální škodu. Konkrétní situaci vždy posuzuje pracovník pojišťovny ve spolupráci se smluvním servisem.
Jak lze škodu nahlásit? Je to možné na klientské lince České pojišťovny: 841 114 114, pomocí tištěného formuláře na všech obchodních místech České pojišťovny, pomocí webových stránek či mobilní aplikace Pojišťovna pro chytré telefony.
Mobilní technik Vás bude kontaktovat a dohodne s vámi termín prohlídky. Prohlídky poškozeného majetku klientů jsou možné ihned po opadnutí vody, kdy bude zřejmé, jaká škoda vznikla.
Jak co nejvíce zmírnit následky škod, které povodeň napáchala?
Vytvořte seznam poškozených věcí, připojte pořizovací doklady, nafoťte je
Po nahlášení škodní události na pojišťovnu si vytvořte seznam všech poškozených a zničených věcí s uvedením jejich popisu, stáří a pořizovací ceny. Je-li to možné, proveďte jejich fotodokumentaci. Hodnotu a vlastnictví zasažených věcí bude vhodné doložit například záručními listy, účtenkami, či jiným pořizovacími doklady, pokud je máte k dispozici.
Odstraňujte následky škod i před příchodem technika, ale vše foťte nebo filmujte
Odstraňování následků škod je možné realizovat ještě před návštěvou mobilního technika pojišťovny. Tento postup doporučuje jak Česká pojišťovna, tak např. Allianz. Naopak Generali požaduje ponechání věcí na místě, s tím, že úklid a likvidace je možná jen v odůvodněných závažných případech, které musíte zdokumentovat a prokázat, např. pomocí fotodokumentace nebo nařízení hygienika.
Kontaminované potraviny, chemikálie nebo uhynulá zvířata je nutné z hygienických a bezpečnostních důvodů co nejrychleji předat k vhodné likvidaci.
Poškozené věci, které nepodléhají zkáze, odložte stranou na místo, kde nebudou úklid komplikovat a kde je bude moci pracovník pojišťovny prohlédnout.
Veškeré úkony související s manipulací majetku je při úklidu účelné dokumentovat – ať už fotograficky, nebo pomocí videokamery nebo mobilního telefonu. Pro pojišťovnu se jedná o relevantní doklad. Včasným úklidem můžete mnohdy zabránit vzniku dalších škod, proto v těchto případech s úklidem na příchod technika opravdu nečekejte, ale všechno dokumentujte.
Evidujte si náklady a práce, které jste vynaložili na likvidaci škody – mohou být součástí náhrady vaší škody.
Požádejte technika o vyplacení přiměřené zálohy na pojistné plnění
Před příchodem technika si připravte pojistnou smlouvu.
Při prohlídce mobilním technikem je možnost požádat o vyplacení přiměřené zálohy na pojistné plnění.
Nic zbytečně nezapínejte, povolejte odborníky na revize elektřiny a plynu
Nezapínejte zasaženou elektroniku a domácí spotřebiče a podle možností je okamžitě předejte k opravě do odborného servisu.
Jakmile to situace dovolí, nechte si provést revizi elektrických a plynových rozvodů, pokud došlo k jejich zatopení.
Ekonomové si nemyslí, že by povodně měly způsobit další pokles českého hospodářství
Nad dopadem povodní se nezamýšlejí jen pojišťovny ale i makroekonomové. Mohou povodně způsobit další prohloubení recese českého hospodářství, nebo naopak budou stimulem k růstu?
Česká ekonomika zažívá nejdelší recesi v historii, a to již šesté čtvrtletí za sebou. Řada indikátorů ale ukazuje na to, že dno je velice blízko. Nic by na tom neměli změnit ani probíhající povodně.
Podle ekonoma Ery / Poštovní spořitelny Jana Bureše ekonomiku zpomaloval od konce roku 2011 rekordní propad soukromé spotřeby, a ta se nyní stabilizuje, podobně jako investice. Soukromé spotřebě může navíc pomoci zlepšování směnných relací (rychlejší růst cen dovozu než vývozu). Řada exportně zaměřených podniků také hlásí poměrně vysoké využití výrobních kapacit (v automobilovém průmyslu přes 90 %). To by mohlo investicím pomoci k další stabilizaci. Celkově tak česká ekonomika vysílá řadu signálů, které ukazují na možnost brzkého odražení ode dna.
„Probíhající povodně by na tom neměly mnoho změnit,“ říká Jan Bureš, ekonom Ery / Poštovní spořitelny, a dodává: „Pokud vycházíme z analogie s rokem 2002, kdy byly povodně podle dosavadních odhadů výrazně ničivější, byl dopad povodní do dynamiky růstu minimální. Tentokrát mohou mít povodně díky nižším škodám na infrastruktuře a výraznému propadu hospodářství v posledních kvartálech na růst i lehce pozitivní dopad. Nakonec ale jeho dynamiku také výrazně neovlivní. Škody, které dopadnou na veřejné rozpočty, by se měly pohybovat spíše v řádu jednotek než desítek milliard korun. I kdyby byly nakonec vyšší, stát v tuto chvíli hospodaří se slušnými rezervami, např. na dluhové službě odhadujeme rezervu ve výši více než 10 mld korun, a v případě vyšší potřeby nebude mít problém půjčit si na trzích.“
Povodně by tak neměly české hospodářství jako celek příliš ovlivnit, a to ani negativně, ani pozitivně. To však samozřejmě neplatí o jednotlivcích a jejich osudech.
Fotogalerie
zobrazit fotogalerii
Související články:
V říjnu ceny povinného ručení vzrostly
Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě
Podnikatelům a právnickým osobám bude prominuta daň z příjmu ve výši povodňové škody
Co dělají banky a pojišťovny pro postižené povodněmi?
Informace z pojišťoven. Jak postupovat, až povodeň opadne?
Žebříčky a přehledy:
Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde
Zpět
domů
|
zobrazit plnou verzi
Spravovat nastavení cookies
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.