Žebříčky Přehledy

Co a jak pojistit při cestě autem do zahraničí?


8.7.2013  |  Michal Bubák

Motoristé by před cestou na zahraniční dovolenou neměli podceňovat základní přípravu. Kromě kontroly technického stavu vozu experti doporučují doplnění povinné výbavy o několik nezbytností, které mohou řidiči ocenit v kritických situacích.


Pomoci může také alespoň letmé seznámení s dopravními předpisy ostatních zemí. A v neznámém prostředí s jazykovou bariérou se vyplatí mít povinné ručení s nadstandardní asistenční službou.

Klasická povinná výbava, tedy reflexní vesta, lékárnička, výstražný trojúhelník, náhradní pojistky a žárovky, hever, klíč a rezervní kolo, případně souprava na opravu pneumatik, je ve všech zemích jižní a střední Evropy, kam čeští řidiči nejčastěji míří na dovolenou, v podstatě stejná a liší se jen v detailech.

Rozdíly v povinné výbavě dle zemí



„Například v Německu nevyžadují reflexní vestu, avšak trojúhelník se tam v případě poruchy dává na silnici první až třetí třídy 100 metrů za auto a na dálnici dokonce 200 metrů,“ uvedl vedoucí oddělení likvidace motorových vozidel pojišťovny Generali Marek Heyda.

Naopak v Maďarsku musí nosit reflexní vestu všichni chodci, kteří se za špatné viditelnosti pohybují po vozovce mimo obec, což platí i pro každou osobu, která vystoupí z vozu. „Povinnost mít výstražné vesty pro celé osazenstvo auta zavedli například i v Chorvatsku,“ doplnil Heyda. V Rakousku je zase nutné vozit v dosahu, tedy ne v kufru, kromě vesty také lékárničku a trojúhelník. A u našich severních sousedů je povinný hasicí přístroj pro osobní auta registrovaná v Polsku.

Vhodné doplňky povinné výbavy



Vedoucí oddělení likvidace motorových vozidel pojišťovny Generali Marek Heyda ale stejně doporučuje doplnit povinnou výbavu o několik nezbytností, které v kritických situacích mohou pomoci. Chybět by tak nemělo tažné lano s oky a červeným výstražným praporkem, práškový hasicí přístroj, pracovní rukavice, startovací kabely, manometr, svítilna a destilovaná voda.

„Také si nezapomeňte vytisknout euroformulář o dopravní nehodě, který lze stáhnout na internetových stránkách pojišťovny,“ připomněl Heyda. Je dobré mít s sebou taktéž zelenou kartu ve dvou vyhotoveních. Originál a duplikát, které klient od pojišťovny vždy dostává. V případě dopravní nehody je totiž zelená karta klientovi odebrána, a pokud by měl pouze jedno vyhotovení, byl by v tom okamžiku bez dokladu, za což hrozí pokuta. Hodit se podle něj může i teplá deka, hadr nebo kanystr s palivem. „Poslední položku ale raději vynechte při cestě do Itálie. Nesmí se tam totiž vozit kanystry s pohonnými hmotami,“ poznamenal Heyda.

Svícením většinou nic nezkazíte



Na rozdíl od povinné výbavy jsou pravidla upravující denní svícení skoro v každé zemi jiná. „Rozhodně nic nezkazíte, když i po překročení našich hranic budete dál svítit. Je to rozhodně lepší, než si pamatovat dopravní předpisy různých států, případně riskovat pokutu,“ prohlásil vedoucí oddělení likvidace motorových vozidel pojišťovny Generali Marek Heyda.
 
Celoroční svícení je povinné na Slovensku a ve Slovinsku. Naopak v Rakousku a Německu musí šoféři svítit během dne jen za špatné viditelnosti a v Chorvatsku pouze v období zimního času, tedy od poslední neděle v říjnu do poslední neděle v březnu. „Ještě jinak to mají v Maďarsku a Itálii, tam svítí po celý rok, ale jen mimo obec a všude na dálnicích,“ vysvětlil Heyda.

Země Povinné svícení
Chorvatsko V období zimního času
Itálie Celoročně mimo obec a na dálnicích
Maďarsko Celoročně mimo obec a na dálnicích
Německo V případě snížené viditelnosti
Polsko Od 1. listopadu do 1. března
Rakousko V případě snížené viditelnosti
Slovensko Celoročně
Slovinsko Celoročně
Zdroj: pojišťovna Generali

Nejjistější je řídit se heslem, že alkohol za volant nepatří



Absolutní zákaz řízení pod vlivem alkoholu platí vedle České republiky také v Maďarsku a na Slovensku, přičemž v Polsku jsou povolené jen 0,2 promile. V ostatních státech mohou šoféři sednout za volant s 0,5 promile, ale rozhodně ne všichni.

„Třeba v Chorvatsku nesmí za volant s alkoholem v krvi šoféři do 24 let, profesionální řidiči a řidiči s auty nad 3,5 tuny,“ konstatoval vedoucí oddělení likvidace motorových vozidel pojišťovny Generali Marek Heyda. Podobné je to v Německu, kde tolerance neplatí pro motoristy do 21 let nebo starší šoféry s praxí kratší než dva roky. „Pokud si chcete dát před jízdou zhruba jedno pivo, musíte mít alespoň dva roky starý řidičák také v Rakousku a Slovinsku,“ poznamenal Heyda.

Vedoucí oddělení pojištění motorových vozidel pojišťovny Generali Radek Bureš nicméně zdůraznil, že by řidiči po požití alkoholu, byť je v dané destinaci částečně povolen, neměli usedat za volant vůbec. Tresty jen za mírné překročení povoleného limitu jsou totiž dost citelné. „V Německu při 0,5 až 1,1 promile dostanete pokutu 500 eur, přijdete na měsíc o řidičák a ještě vám přidělí čtyři trestné body,“ poznamenal Bureš. V Itálii se podle něj pokuty za alkohol pohybují od 328 do 1 312 eur a ještě hrozí odebrání řidičského oprávnění a dokonce i vězení. „V Rakousku může finanční sankce přesáhnout i 3 000 eur,“ dodal Bureš.

Postihy za překročení rychlosti bývají přísné



Rychlostní limity jsou v zahraničí podobné jako v Česku. Mimo obec je buď devadesátka či stovka a na dálnicích až 130 km/h.

„Stejně jako u alkoholu všude postihují překračování maximální povolené rychlosti hodně přísně,“ řekl vedoucí oddělení pojištění motorových vozidel Generali Radek Bureš. Například v Chorvatsku se pokuty pohybují v přepočtu od 1 000 korun za překročení o 10 km/h až po víc než 50 tisíc korun, pokud řidič jede v obci o 50 km/h rychleji. „Nebo může být šofér odsouzen až k dvouměsíčnímu trestu odnětí svobody,“ doplnil Bureš

Německá policie trestá překročení rychlosti ve městě o 21 až 25 km/h pokutou 80 eur, mimo obec 70 eur a v obou případech udělí jeden trestný bod. Při těžších přestupcích pak sankce stoupají až na 1 000 eur, čtyři trestné body a zákaz řízení. „Přísní jsou také ve Slovinsku. Třeba za překročení o 20 až 30 kilometrů za hodinu v obci je pokuta přes 250 eur a sankce za ještě rychlejší jízdu může být až dvojnásobná,“ upřesnil Bureš.

Buďte pojištění



Při cestě na dovolenou se kromě povinné výbavy a znalostí předpisů nevyplatí podceňovat ani pojištění auta. Rozšířená asistenční služba se může také hodit. Ta v případě dopravní nehody nebo poruchy zajistí bezplatnou asistenci včetně tlumočení po telefonu při jednání s úřady či policií, což může pomoci předejít značným problémům.

Nepodepisujte dokumenty, kterým nerozumíte



„Bohužel, často se stává, že lidé po autohavárii podepíší zahraniční doklad, kterému nerozumí. Při uplatnění škody se pak nestačí divit, protože vina je po překladu dokumentu uvedena zcela opačně. Někteří policisté v zahraničí zároveň mají tendenci určovat viníka nehody podle mezinárodní poznávací značky, nikoliv podle skutečného zavinění,“ uvedl vedoucí oddělení likvidace motorových vozidel pojišťovny Generali Marek Heyda.

Vyplatí se také havarijní pojištění, které pomáhá řešit finanční následky škod na vlastním vozidle.

Lékařská péče nebývá zadarmo, pomůže cestovní pojištění



Češi coby občané EU sice mají nárok na stejnou lékařskou péči v každé zemi unie, tedy už i v Chorvatsku, jako tamní lidé, ale to neznamená, že se dočkají bezplatného ošetření. „Ve většině států Evropy není veřejná zdravotní péče zadarmo. Podléhá řadě regulačních poplatků, které jsou často mnohem vyšší než u nás,“ upozornil vedoucí oddělení pojištění privátních rizik pojišťovny Generali Pavel Sivák.

Cestovní pojištění na rozdíl od běžné zdravotní pojistky kryje všechny výdaje spojené s léčbou a celou pojistnou událostí. Týká se to jak regulačních poplatků, tak nákladů na převoz domů či případných nároků, které prostřednictvím žalob vymáhají poškození účastníci nehod.






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.