Žebříčky Přehledy

Jaké zaměstnanecké benefity jsou v kurzu? Jde Váš zaměstnavatel s dobou?


6.8.2013  |  Zdeněk Bubák

Penzijní reforma zahýbala nabídkou zaměstnaneckých výhod. Penzijní připojištění nabízí o 6 % méně společností než loni, celkem 68 % firem. Navíc nejistá budoucnost nového důchodového systému odradila mnohé od II. pilíře, do kterého u 79 % firem nevstoupil žádný zaměstnanec. Růst o 10 procentních bodů naopak zaznamenalo životní pojištění, se kterým se setkáme již u 53 % společností. Top benefity se ale příliš nemění – patří mezi ně mobilní telefon a vzdělávání, jehož význam i nadále poroste, a stále populární stravenky. Vyplynulo to z pravidelného průzkumu ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR, kterého se tentokrát zúčastnilo 155 českých firem.


Od ledna 2013 mají Češi v rámci změny penzijního systému možnost dobrovolného spoření na důchod v důchodových fondech penzijních společností. Se zájmem o vstup do tzv. II. pilíře se ovšem setkala pouhá pětina firem, a to většinou u méně než 5 % zaměstnanců. Politická i celospolečenská nejednotnost názoru na nový systém se podepsala i na nabídce penzijního připojištění jako zaměstnaneckého benefitu. To letos nabízí jen 68 % podniků. „Penzijní připojištění patřilo po mnoho let k benefitům, jejichž popularita rostla. Letos poprvé jsme zaznamenali pokles. Pojistné produkty jsou však již nedílnou součástí nabídky firem a zájem se tak od zajištění na penzi přesunul k ochraně života před nepředvídatelnými událostmi a vytváření rezerv,“ komentovala výsledky Kateřina Štěrbová, ředitelka Employee Benefits ING Pojišťovny. To se týká především životního pojištění, které zaznamenalo v meziročním srovnání 10% nárůst. Aktuálně na něj v rámci nabídky zaměstnaneckých benefitů přispívá 53 % společností.

Vzdělávání stále vzkvétá, z mobilu se stává standard



Přestože ekonomická situace většiny tuzemských společností nevykazuje letos známky výrazného zlepšení, nabídka zaměstnaneckých benefitů se oproti loňskému roku rozrostla. V současnosti firmy nabízejí v průměru 10 benefitů, ty v lepší kondici či s větším počtem zaměstnanců dokonce 11. Mezi top benefity se dlouhodobě drží mobilní telefon a vzdělávání, které svým zaměstnancům poskytuje 87 %, respektive 85 % firem. Stejně jako v předchozím roce pak vzdělávání vykazuje největší dynamiku růstu a 14 % firem jej plánuje rozšiřovat. „Vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovníků je pro firmu klíčem, jak čelit konkurenci a jak dosahovat růstu. Zaměstnanci je touto formou navíc vysílán signál, že s ním zaměstnavatel počítá i do budoucna, a to se v této době velmi cení,“ uvedl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost.

Nabídka zaměstnaneckých benefitů reaguje ale i na další aktuální potřeby firem. „Mobilní telefon začíná postavení benefitu postupně ztrácet. Souvisí to především s rušením pevných linek, kdy se tak mobilní telefon stává standardním pracovním nástrojem zaměstnance. Zajímavá situace nastala i v případě nabídky služebních vozidel. Zatímco v minulosti bylo služební auto poměrně běžným vybavením středního a vyššího managementu, dnes je poskytováno pouze těm, kdo je nezbytně potřebují k výkonu pracovní činnosti,“ dodává Radek Špicar. Služební vůz v současnosti poskytují tři čtvrtiny společností, přičemž na pomyslném žebříčku oblíbenosti ho letos předběhly ještě stravenky a pitný režim (shodně 82 %).

Zaměstnanecké benefity Procento poskytujících firem
2010 2011 2012 2013
Mobilní telefon
80 % 84 % 75 % 87 %
Vzdělávání
70 % 78 % 82 % 85 %
Pitný režim
71 % 79 % 71 % 82 %
Stravenky
75 % 68 % 81 % 82 %
Služební automobil
75 % 80 % 75 % 76 %
Lékařské prohlídky - - - 75 %
Věcné dary / jednorázové odměny
57 % 64 % 64 % 71 %
Příspěvek na penzijní připojištění
60 % 71 % 74 % 68 %
Příspěvek na životní pojištění
39 % 54 % 43 % 53 %
Kultura 29 % 28 % 33 % 41 %
Sport
33 % 32 % 39 % 40 %
13. plat
32 % 37 % 37 % 39 %
Zaměstnanecké půjčky
31 % 32 % 36 % 38 %
Zdraví (vitamíny, rehabilitace atd.)
24 % 31 % 35 % 36 %
Očkování proti chřipce
24 % 28 % 25 % 35 %
Příspěvek na dovolenou
 20 % 24 % 28 % 32 %
Dny volna tzv. sick day - - - 30 %
Flexi – poukázky
14 % 13 % 12 % 24 %
Příspěvek na cestování do zaměstnání 14 %
20 % 15 % 22 %
Zdroj: ING Pojišťovna

Do nabídky se dostávají i méně obvyklé benefity, trendem jsou sick days



Vedle stálých výhod české firmy začínají svým zaměstnancům nabízet i méně tradiční benefity. Meziročně tak například vzrostla nabídka příspěvků na kulturu z 33 % na 41 %. Do nabídky se ale dostávají i benefity související s legislativními změnami, například lékařské prohlídky. „Hitem se stávají tzv. sick days, neboli dny volna, které si zaměstnanci neodečítají z dovolené a zároveň jim umožní nevybírat si nemocenskou. Tento benefit u nás využívá již třetina firem,“ poznamenal Radek Špicar a uzavřel: „Jistě zajímavý je trend nárůstu počtu firem, které poskytují svým zaměstnancům 13. plat. Jejich 39% podíl koresponduje se stejným 39% podílem firem, které podle našeho červnového konjunkturálního zjištění letos očekávají nárůst zakázek.“






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.