Žebříčky Přehledy

Vývoj ceny běžného účtu - podrobně po čtvrtletích od roku 2010 až do dneška


22.1.2014  |  Zdeněk Bubák

Vedení běžného účtu v bance včetně souvisejících transakcí a služeb nás koncem roku 2010 stálo v průměru 1 635 korun. V závěru roku 2013 už to bylo jen 1 466 korun. Údaje vyplývají z nedávno zveřejněné studie společnosti Scott & Rose. Pokud bychom ve vypočteném průměru zohlednili i velikost bank, byly by náklady celkově vyšší.


Průměrné náklady na vedení běžného účtu vážené podle velikosti bank od konce roku 2011 až do poloviny roku 2012 stoupaly. Pak se však tyto náklady vydaly opačným směrem a až do poloviny roku 2013 klesaly. Nicméně koncem roku 2013 se jejich trať změnila opět na stoupavou. Je třeba říci, že rozdíly v letech 2011 až 2013 nejsou u váženého průměru velké a celkové průměrné vážené náklady na vedení běžného účtu se pohybují mezi 1 900 až 1 927 korunami za rok.

Poněkud jiný pohled se naskýtá u tzv. internetového klienta, tj. u toho co všechny transakce provádí přes internet nebo mobilní telefon, nechodí na pobočku, a pokud vybírá hotovost, tak z bankomatu vlastní banky. Náklady internetového klienta na vedení jeho účtu v bance se totiž snižovaly kontinuálně, přičemž se pokles dokonce zrychloval, a to z 1 202 korun koncem roku 2010 na 828 korun v závěru roku 2013. U internetového klienta klesal i vážený průměr, a to postupně z 1 207 korun koncem roku  2011 na 878 korun koncem roku 2013.

Výsledky analýzy jsou v souladu s pozorováním toho, že banky postupně v čase zlevňují elektronické transakce a zdražují transakce prováděné na pobočce nebo s hotovostí. Proto náklady tzv. internetového klienta na vedení jeho účtu klesají prudčeji a pokles je znatelný i v průměrných nákladech internetového klienta vážených velikostí bank, tj. i tehdy, kdy náklady na účet u větších bank mají vyšší váhu než náklady na účet u bank menších.

Tlak na pokles poplatků ze strany nových nízkonákladových bank po jejich nástupu v polovině roku 2011 na náklady standardního klienta se projevil na celkovém bankovním trhu spíše až v polovině roku 2012.

Kolik nás stálo roční vedení účtu v bance od roku 2010?



Standardní klient


Čtvrtletí Roční vedení účtu
bez vah*
Roční vedení účtu
s váhami**
4Q/2010 1 635 -
1Q/2011 1 589 -
2Q/2011 1 661 -
3Q/2011 1 646 -
4Q/2011 1 604 1 908
1Q/2012 1 587 1 927
2Q/2012 1 599 1 931
3Q/2012 1 520 1 913
4Q/2012 1 522 1 911
1Q/2013 1 560 1 904
2Q/2013 1 482 1 900
3Q/2013 1 473 1 903
4Q/2013 1 466 1 911
Zdroj: Scott & Rose
* průměrné náklady na vedení běžného účtu nebo balíčku v bance za rok podle cen k ultimu daného čtvrtletí (součet všech poplatků souvisejících s účtem včetně poplatků za transakce), a to prostý průměr za všechny banky a jimi nabízené produkty
** průměrné náklady na vedení běžného účtu nebo balíčku v bance za rok podle cen k ultimu daného čtvrtletí (součet všech poplatků souvisejících s účtem včetně poplatků za transakce), a to vážený průměr podle velikosti banky (počtu jejích klientů), hodnoty jsou k dispozici až od 4. čtvrtletí 2011

Internetový klient


Čtvrtletí Roční vedení účtu
bez vah*
Roční vedení účtu
s váhami**
4Q/2010 1 102 -
1Q/2011 1 040 -
2Q/2011 1 109 -
3Q/2011 1 017 -
4Q/2011 1 074 1 207
1Q/2012 1 052 1 206
2Q/2012 1 056 1 206
3Q/2012 986 1 142
4Q/2012 968 1 131
1Q/2013 1 000 1 117
2Q/2013 920 1 112
3Q/2013 873 1 038
4Q/2013 828 878
Zdroj: Scott & Rose
* průměrné náklady na vedení běžného účtu nebo balíčku v bance za rok podle cen k ultimu daného čtvrtletí (součet všech poplatků souvisejících s účtem včetně poplatků za transakce), a to prostý průměr za všechny banky a jimi nabízené produkty
** průměrné náklady na vedení běžného účtu nebo balíčku v bance za rok podle cen k ultimu daného čtvrtletí (součet všech poplatků souvisejících s účtem včetně poplatků za transakce), a to vážený průměr podle velikosti banky (počtu jejích klientů), hodnoty jsou k dispozici až od 4. čtvrtletí 2011

Uvedená čísla se týkají tzv. standardního a internetového modelového klienta, kteří provádějí určitý počet operací daného typu - více v grafické příloze ve fotogalerii (chování standardního klienta).

Ve fotogalerii najdete i grafy odpovídající výše uvedeným tabulkám.






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.