Žebříčky Přehledy

On-line zrušení účtu - v tom banky stále pokulhávají


24.4.2014  |  Zdeněk Bubák

Zřízení bankovních produktů přes internet není dnes žádnou novinkou. Pokud chce ale klient zrušit běžný účet, musí se většinou vydat na pobočku. Přes internet, pomocí infolinky nebo emailem je účet možné zrušit u čtyř bank, poštou v osmi případech.


Běžný účet si zřídíte bez návštěvy pobočky u více bank. Doručení smluvních dokumentů, které vyžadují klientův podpis, prostřednictvím kurýra můžeme nalézt u Air Bank, České spořitelny (pouze iÚčet), Equa bank, Fio banky, mBank, Raiffeisenbank a Zuno Bank. Zcela on-line sjednání účtu umožňují Česká spořitelna (pouze iÚčet), mBank, UniCredit Bank a ZUNO Bank.

Při zrušení účtu ale musíte pobočku navštívit téměř vždy. Výjimkou jsou pouze čtyři banky, kde to jde prostřednictvím internetu (Air Bank, Wüstenrot hypoteční banka, ZUNO Bank), emailu nebo pomocí infolinky (Air Bank,Equa bank, ZUNO Bank).

Poštou sice účet zrušíte u osmi bank, ale šestkrát z toho je nutné žádost opatřit úředně ověřeným podpisem. Uvedená zjištění vyplývají z průzkumu agentury Datank v rámci výzkumu Nejlepší banka 2014 a Nejlepší pojišťovna 2014.

„Zajímalo nás, jak obtížné je pro klienta zrušit běžný účet. Obeslali jsme tak e-mailem dvacet bank působících v České republice, které nabízí běžný účet pro retailovou klientelu. Zjišťovali jsme, jaké způsoby zrušení běžného účtu klientovi nabízí, zda se pokouší zjistit důvod zrušení, případně se snaží nabídnout lepší služby, osobní schůzku a podobně,“ říká analytička agentury Datank Radka Krůtová.

Na pobočce zrušíte účet kromě 3 bank vždy



Nejčastější možností zrušení účtu je návštěva pobočky. Tu nabízí 17 bank, z čehož 10 z nich informuje klienta pouze o tomto způsobu. Většinou je potřeba s sebou mít doklad totožnosti a platební kartu. V případě Raiffeisenbank nebo Sberbank je nutné odevzdat i elektronický klíč k internetovému bankovnictví.

Šest ze 17 bank nabízí kromě pobočky také zrušení účtu poštou, Citibank pak nabízí pouze tento způsob a Wüstenrot hypoteční banka umožňuje korespondenční zrušení společně s infolinkou. V šesti případech si však klient cestu na úřad neušetří. Dokument totiž musí být doplněn úředně ověřeným podpisem.

"Ve většině případů je limitujícím faktorem služeb jejich technická stránka. Bariéry zrušení účtu však nebývají pouze technické - často se jedná o procesní omezení. A to platí nejen v bankovnictví, ale také v mnoha jiných odvětvích," říká Roman Mentlík, ředitel pro finanční instituce společnosti IBM Česká republika.

U Air Bank a ZUNO Bank zrušíte účet přes internet, u Equa bank emailem



Z pohodlí domova může zákazník zrušit účet pouze u čtyř bank. Air Bank a ZUNO Bank toto umožňují pomocí internetového bankovnictví či infolinky, Wüstenrot hypoteční banka infolinkou a Equa Bank e-mailem.

Možnosti zrušení účtu


Banka Internetové
bankovnictví
Infolinka
nebo E-mail
Korespondenčně Pobočka
Air Bank Ano
Ano Ano
Citibank Ano
Česká spořitelna Ano
ČSOB Ano * Ano
Equa bank Ano Ano Ano
Evropsko-ruská banka Ano
Fio banka Ano * Ano
GE Money Bank Ano
Komerční banka Ano
LBBW Bank Ano
mBank Ano * Ano
Oberbank Ano
Era / Poštovní spořitelna Ano
Raiffeisenbank Ano
Raiffeisenbank im Stiftland Ano
Sberbank Ano * Ano
UniCredit Bank Ano
Wüstenrot hypoteční banka Ano Ano *
Waldviertler Sparkasse Bank Ano * Ano
ZUNO Bank Ano Ano
* pouze s úředně ověřeným podpisem
Zdroj: Datank

Banky se nesnaží klienta udržet



Stejně jako není obvyklé zrušení účtu online, není samozřejmostí ani snaha bank udržet si klienta, případně zjistit důvody odchodu. Pouze v 7 odpovědích z 20 vyjádřila banka lítost nebo se snažila zjistit důvody rušení účtu, případně nabídla klientovi nějaké jiné řešení (Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Raiffeisenbank, Air Bank, Poštovní spořitelna, Waldviertler Sparkasse Bank).

„Elektronizace bankovnictví bude postupně poskytovat větší komfort klientům ve více a více oblastech, rušení účtu se to nevyhne. V každém případě by se ale banky měly snažit identifikovat nespokojeného klienta dříve než při jeho odchodu. Je smutné zjištění, že podle výsledků průzkumu se tak mnohdy neděje ani v těchto případech,“ uvádí Zdeněk Tůma, Partner odpovědný za služby pro finanční sektor, KPMG Česká republika.

Variantou zrušení účtu může být kodex mobility, kdy mohou klienti využít služeb banky, ke které chtějí přejít. Ta všechny potřebné kroky podnikne místo klienta. Přesto však klient musí na pobočku, protože podle pravidel kodexu mobility nelze účet zrušit korespondenčně. Další problémy pak mohou nastat s inkasy. I tak je ale kodex mobility rozhodně vstřícnou cestou, která klientům ušetří čas.






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.