Žebříčky Přehledy

Zloději se zaměřují na kočárky, jak se vypočte náhrada škody a další aktuality z oblasti pojištění


30.5.2014  |  Zdeněk Bubák

Přinášíme Vám aktuální informace z oblasti pojištění. Dozvíte se, že se v současnosti stávají oblíbeným terčem zlodějů dětské kočárky a také to, jak se proti krádeži kočárku pojistit. Dále se věnujeme nástrahám při aplikaci nového občanského zákoníku v situacích, kdy zaviníte škodu jiné osobě. Nakonec se dočtete o tom, co je dnes možné reklamovat při nevydařené dovolené.



Dětské kočárky jsou oblíbeným cílem zlodějů



Zatímco porodnost klesá, ceny dětských kočárků naopak stoupají. Podle dat Allianz pojišťovny bohužel stoupá i počet těch, které zmizí, ať už z uzamčených sklepů a kočárkáren, nebo společných prostor domů. V roce 2012 registrovala Allianz 56 takových událostí, v loňském roce jich bylo 71. „Nejčastěji se v hlášeních vyskytují krádeže kočárků ze společných prostor bytových domů, ale také z aut na parkovištích u obchodních center, nebo dokonce před mateřskými školami,“ uvádí Hana Jurová z likvidace majetkových škod Allianz pojišťovny.

Nejlacinější a nejjednodušší modely kočárků začínají zhruba na 3 tisících, nejprodávanější kombinované kočárky pak stojí 10 – 15 tisíc korun, značkové kočárky s bohatou výbavou a doplňky od 18 do 25 tisíc a ty luxusní, často navržené módním návrhářem, se pak mohou vyšplhat i na částky téměř dvojnásobné. Kočárek tedy není rozhodně levnou záležitostí.

„Právě proto, že rodiče častěji při koupi kočárku sahají hlouběji do kapsy, dávají na něj větší pozor a lépe si jej také chrání pojištěním. Ne všichni vědí, že dětský kočárek není třeba nijak zvlášť připojišťovat, je pojištěn v rámci domácnosti a pod ochranou je v místě pojištění, ať už jde o byt, nebo jeho příslušenství – sklepy, komory nebo kočárkárny,“ vypočítává specialistka majetkového pojištění Allianz Monika Hotová.


Žebříčky a přehledy:


Pojistná částka na kočárek je obvykle závislá od celkové pojistné částky na domácnost či od zvolené varianty pojištění a kočárky je třeba zabezpečit podobně jako například kola - pod zámkem ve sklepě nebo v jiné místnosti určené k jejich skladování. Takže při likvidaci škody z běžného pojištění domácnosti se u krádeže vždy zkoumá způsob, jakým pachatel překonal překážku - tedy například odvrtal zámek od kočárkárny, vylomil mříž ve sklepě atd.

Allianz pojišťovna kryje v pojištění domácnosti Exkluziv u dětských kočárků, které se nacházejí v domě, kde je pojištěná domácnost, i krádež prostou. Právě proto, že na ně jsou jejich uživatelé odkázáni.

„Uvědomujeme si, že jsou na ně jejich uživatelé trvale odkázáni, a proto hradíme i krádež kočárku nebo vozíku umístěného ve společných prostorách domu. Ze stejné varianty tohoto pojištění domácnosti pak zaplatíme i odcizení kočárku z automobilu. Do něho už se však pachatel musí dostat násilím. Limit v obou pojištěních je 10 % z celkové pojistné částky, takže pokud má majitel domácnosti pojištěné věci například na 500 tisíc Kč, je limit plnění 50 tisíc korun. Pro většinu škod na kočárcích je zcela dostatečný,“ doplňuje Monika Hotová.

Jak se nezruinovat po aplikaci nového občanského zákoníku při poškození jiné osoby



Povinnost zaplatit jinému člověku náhradu za ublížení na zdraví nebo škodu na majetku vás může potkat velice snadno i při sebevětší opatrnosti: stačí voda vyteklá z vaší pračky a vytopený soused o patro níž, zkrat na rychlovarné konvici, který zapříčinil požár v okolních bytech, nebo váš pes, který pokousal náhodného kolemjdoucího. „Upozorňujeme, že nový občanský zákoník výrazně zvětšuje prostor pro nároky poškozených. Náhrady škod na zdraví i na majetku proto mohou představovat značnou zátěž pro rodinný rozpočet. Pokud ovšem nemáte pojištění proti rizikům z běžného občanského života. Pojištěný klient naopak může tyto starosti nechat na nás, škody za něj uhradíme. Za pojistné přitom platíte od pouhé jedné koruny za den,“ říká Lucie Ponertová, produktová ředitelka Slavia pojišťovny. 

Hrozí několikanásobně vyšší náhrady škod oproti minulosti



Pojištění občanské odpovědnosti se vám bude hodit v nejběžnějších životních situacích, například při vedení domácnosti nebo zábavných rekreačních aktivitách - cyklistice, jízdě na koni nebo třeba lyžování. „Vezmeme-li nyní v potaz pouze újmy na zdraví, maximální výše náhrad určená vyhláškou ministerstva zdravotnictví bývala silně podhodnocená. Například těžkému otřesu mozku odpovídala částka pouhých 7 200 korun. Nový občanský zákoník však umožňuje soudci, aby částku za odškodnění i několikanásobně navýšil, uzná-li to za vhodné. Při určování výše náhrady může zohlednit i fakt, zda je poškozenou osobou například dvacetiletá matka-samoživitelka nebo čtyřicetiletý podnikatel. Paušální limity pro výpočet náhrad za ublížení na zdraví už neplatí,“ informuje Lucie Ponertová, produktová ředitelka Slavia pojišťovny.

Nevinné venčení sousedova psa se vám může nepěkně prodražit



Pojištění občanské odpovědnosti se vztahuje i na újmy na zdraví, které způsobí vaše nebo vámi opatrované domácí zvíře. K častým případům patří pokousání náhodného kolemjdoucího psem.  Nový občanský zákoník tyto události, oproti staré verzi, výslovně upravuje. „Pokud váš pes zraní během venčení nějakého člověka, dá se dle pravidel zdravého rozumu správně předpokládat, že zodpovědnost ponesete vy jakožto vlastník zvířete. Náhradě škody se však nevyhnete ani tehdy, když někoho zraní pes, kterého venčíte svému kamarádovi a nejste prokazatelně jeho majitelem,“ upozorňuje Lucie Ponertová ze Slavia pojišťovny.



Nový občanský zákoník pomůže při reklamacích dovolené



Díky přijetí nového občanského zákoníku je v letošním roce očekáván výrazný nárůst reklamací zájezdů cestovních kanceláří. K nejproblémovějším destinacím v loňském roce patřilo Tunisko, Turecko, Egypt, Řecko a Bulharsko. Nejčastěji byly reklamovány zájezdy s ubytováním ve tříhvězdičkových a čtyřhvězdičkových hotelech v hodnotě 30 tisíc korun pro dvě osoby. Vyplývá to z databáze společnosti Vaše nároky.cz, která poškozeným pomáhá získat za zkaženou dovolenou od cestovních kanceláří odpovídající odškodnění.

„V průměru se nám daří pro naše klienty získat odškodnění ve výši 10 tisíc korun. Cestovní kanceláře se přitom v první fázi snaží klienty odbýt i desetinásobně nižšími částkami nebo pouhou slevou na další zájezd,“ popisuje svoji zkušenost Petr Novák, právník z Vaše nároky.cz. „Na vyšší plnění jsou obvykle ochotné přistoupit až ve chvíli, kdy je kontaktuje právní zástupce poškozeného. I tak ale řada případů nakonec končí až u soudu,“ doplňuje.

Nejčastěji si čeští turisté stěžují na ubytování. Závady jako špína na pokoji, plíseň v koupelně, proleželé a špinavé matrace, hluk, zápach nebo hmyz nejsou u reklamovaných zájezdů žádnou výjimkou. Problematická bývá také strava, které je často jednotvárná, v některých případech dokonce zdravotně závadná. „Řešíme i závažné případy, kdy ke klientovi kvůli otravě z jídla musel být přivolán lékař. Další klient zase za celou dovolenou u moře nemohl vylézt na sluníčko, protože byl na pokoji opakovaně pokousán neznámým hmyzem,“ uvádí Petr Novák.

Za reklamace zájezdů ale nemohou jen majitelé ubytovacích zařízení, ale i cestovní kanceláře. Často totiž ve svých katalozích nebo na webových stránkách uvádějí mylné informace. Slibují například vyšší úroveň hotelu nebo menší vzdálenost od moře. „Podle nového občanského zákoníku mají klienti nárok na to, aby jim byly poskytnuty přesně takové služby, jak jsou uvedeny ve smlouvě o zájezdu a nabídce v katalogu či na internetových stránkách pořadatele zájezdu. V opačném případě mají právo zájezd reklamovat a žádat slevu, která se obvykle pohybuje od 5 do 50 % z ceny zájezdu v závislosti na závažnosti nedostatků,“ komentuje práva klientů cestovních kanceláří Petr Novák.

Kromě finanční kompenzace plynoucí z reklamace zájezdu lze navíc nově žádat také odškodnění za újmu za narušení dovolené, někdy nazývanou jako náhradu za zkaženou dovolenou nebo ztrátu radosti z dovolené. „V českém právu se jedná o zcela nový institut, který má poškozeným nahradit nemajetkovou újmu, která je spojená zejména s pocitem zklamání a stresem vyvolaným danými komplikacemi. Díky tomu lze za zkaženou dovolenou ve vyhrocených případech získat dokonce vyšší odškodnění, než jaká byla původní cena zájezdu,“ uzavírá právník z Vaše nároky.cz.

Co všechno lze reklamovat:

  • jiný než slíbený hotel
  • jiné umístění hotelu
  • jiný druh nebo úroveň ubytování
  • pokoj bez výhledu na moře, pokud byl přislíben
  • pokoj bez balkonu nebo klimatizace, pokud byly přislíbeny
  • nefunkční toaletu a další vybavení
  • nedostatečný úklid
  • plíseň či hmyz na pokoji
  • hluk během dne i noci
  • zápach
  • jednotvárná, zkažená nebo žádná strava
  • špinavá pláž nebo bazén
  • chybějící lehátka a slunečníky, pokud byly přislíbeny
  • chybějící hlídání dětí, pokud bylo přislíbeno

Jak správně postupovat při reklamaci zájezdu?


  1. Vady zájezdu řešte přímo na místě s delegátem. Máte nárok na to, aby vám byly poskytnuty takové služby, jaké jsou uvedeny ve smlouvě o zájezdu a nabídce v katalogu či na internetových stránkách pořadatele zájezdu.
  2. Pokud pořadatel, kterým je většinou cestovní kancelář nebo agentura, neodstraní vady zájezdu, můžete nápravu zjednat sami a následně žádat náhradu účelně vynaložených nákladů po pořadateli. Konkrétně to znamená, že se můžete přestěhovat do jiného hotelu odpovídající úrovně, sami si zajistit stravování, cestování, chybějící či nedostatečné vybavení pokoje (např. klimatizaci) a následně požadovat kompenzaci nákladů, které jste v této souvislosti museli vynaložit.
  3. Jestliže během zájezdu nedojde k nápravě k vaší spokojenosti, pořiďte si důkazy, s nimiž budete po návratu z dovolené zájezd reklamovat. Doporučujeme provést zejména následující:
  • Sepište s delegátem protokol o vadách zájezdu a nechte si jej od něj podepsat.
  • Vyfoťte si nedostatky, které se během zájezdu vyskytly (např. špinavé stoly v jídelně, plíseň na pokoji, nedostatky hotelu apod.). Můžete také pořídit videozáznam.
  • Promluvte si s ostatními hotelovými hosty. Jsou taktéž nespokojení? Vyměňte si na sebe kontakt, budete mít svědky a lépe tak prokážete svůj nárok na kompenzaci.
  1. Po návratu z dovolené zájezd písemně reklamujte u jeho pořadatele. K reklamaci přiložte podklady prokazující váš nárok, zejména kopii protokolu o vadách zájezdu, fotografie nebo výpovědi svědků. V souvislosti s účinností nového občanského zákoníku je nutné uplatnit reklamaci do 1 měsíce od skončení zájezdu. Pozor, zde došlo ke zkrácení původní tříměsíční lhůty! Pořadatel zájezdu musí ze zákona vyřídit vaši reklamaci do 30 dnů a o jejím výsledku vás informovat.
  2. Můžete rovněž nárokovat újmu za narušení dovolené, někdy také nazývanou jako náhradu za zkaženou dovolenou. Díky tomu můžete za zkaženou dovolenou ve vyhrocených případech získat i vyšší odškodnění, než jaká byla původní cena zájezdu.






Související články:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.