Žebříčky Přehledy

Cyklistická sezóna začíná. Na co si dát pozor, když sedáte na kolo?


27.3.2017  |  Zdeněk Bubák, zprávy Allianz a Slavia pojišťovny

S příchodem jara začíná sezóna cyklistů. Cyklistika je v České republice druhým nejoblíbenějším sportem hned po fotbalu. V českých domácnostech najdeme podle Slavia pojišťovny kolem čtyř milionů jízdních kol. Bohužel, i při běžné cyklistice dochází k defektům a nehodám. U Allianz mohou cyklisté nově získat podobné asistenční služby, jako mají motoristé. Co vám na kole hrozí a jak rizikům předcházet?


Rostoucí počet cyklistů vede k růstu dopravních nehod. Uživatelé jízdních kol se tak v případě nehody nebo defektu mohou dostat do podobné situace, do jaké se dostávají řidiči automobilů. Allianz proto připravila novinku v podobě asistenční služby pro cyklisty.

„Sjednáním Allianz DOMOVA může klient získat nejenom asistenční pomoc pro cyklisty, ale například i právní ochranu, nebo IT asistenci a další služby,“ říká produktová specialistka Allianz Hana Lafatová. „Asistenční služba ale nenahrazuje první pomoc cyklistům, v případě úrazů je třeba se vždy obracet na záchranné složky,“ dodává.



Asistence pro cyklisty se vztahuje nejen na případnou nehodu, ale rovněž na situaci, kdy se kolo stane nepojízdným. „V praxi to vypadá tak, že cyklista, který má nárok na asistenci, zavolá na naši linku a my mu zajistíme odvoz pro něj i jeho kolo do místa nejbližší opravny kol nebo na místo, které si sám určí. Třeba k jeho automobilu, který nechal zaparkovaný ve vzdálenějším městě,“ upřesňuje Hana Lafatová. Pojistit přitom lze nejen jednotlivce. Lidé mohou tímto způsobem zabezpečit i celou svoji rodinu.

Přehled pojištění domácnosti a odpovědnosti, v rámci kterého lze pojistit rizika vyplývající z jízdy na kole

Cyklistická sezóna začíná. Nepodceňte přípravu, ochráníte své zdraví i peněženku



Vždy, když sedáme na kolo, je užitečné připomenout si, že právě cyklisté jsou spolu s chodci nejohroženějšími účastníky silničního provozu. Také podle statistik Policie ČR se počtem úrazů i úmrtí cyklistů každoročně zvyšuje. „Škody zaviněné cyklisty se pohybují v řádech statisíců. Cyklisté však, na rozdíl od řidičů aut, nemají žádné povinné ručení, které by je chránilo. Proto, pokud způsobí nehodu, a nemají-li uzavřené pojištění odpovědnosti, musí vzniklé škody uhradit,“ říká Jan Vlček, obchodní ředitel Slavia pojišťovny. Jak se na cyklistickou sezónu připravit a jaká opatření podniknout, abychom předešli nehodám a užili si výlety na kole ve zdraví a bez zbytečných nepříjemných následků?

Nejčastější příčiny nehod cyklistů



V rámci silničního provozu nejsou případy, kdy je viníkem nehody cyklista, ojedinělé. Potvrzují to jak policejní statistiky, tak pojišťovny. „Cyklista jel z kopce vysokou rychlostí, v zatáčce nezvládl řízení a dostal se do protisměru, kde projížděl osobní automobil. Tomu se podařilo cyklistovi vyhnout, ale oba účastníci nehody skončili mimo silnici. Kolize si vyžádala zranění řidiče automobilu s újmou na zdraví ohodnocenou lékařem na 50 000 Kč a škodu na majetku ve výši 160 000 Kč. Kompenzace byla hrazena z pojištění odpovědnosti cyklisty,“ popisuje typickou nehodu, která bývá předmětem plnění pojišťovny, Jan Vlček, obchodní ředitel Slavia pojišťovny.

Podle sdružení BESIP mezi nejčastější důvody nehod cyklistů patří:
  • nezvládnutí jízdy – nezvládnutí řízení, vyjetí do protisměru nebo mimo komunikaci často v nepřiměřené rychlosti
  • nepozornost – při seřizování kola, jídle nebo pití za jízdy
  • nedodržení pravidel silničního provozu – nejčastěji nedání přednosti v jízdě
  • nerespektování bezpečného odstupu – jak u jedoucích vozidel, tak při objíždění stojících vozidel
  • nedostatečně označený/osvětlený cyklista - zejména při snížené viditelnosti
  • kolize se zvířetem – nejčastěji s volně pobíhajícím psem
  • špatně zvolená trasa jízdy – v hustém dopravním provozu s množstvím nákladních automobilů 

Žebříčky a přehledy:

Zabezpečte se pro případ zavinění nehody



Škody způsobené cyklisty nejsou zanedbatelné a mohou dosáhnout až stovek tisíc korun. Pokud jako cyklista způsobíte nehodu, jste povinen uhradit vzniklou škodu. A to jak v případě, kdy porazíte chodce či ohrozíte dalšího cyklistu např. na cyklostezce, tak v situaci, kdy se střetnete s motorovým vozidlem v běžném dopravním provozu. Právě v těchto případech bývají škody nejvyšší.

Povinné ručení pro cyklisty neplatí, mohou si však pojistit svou odpovědnost, buď samostatně, nebo v rámci pojištění domácnosti. Pak jsou proti škodám, které způsobí dalším osobám, nejen na kole, ale např. i na lyžích nebo při dalších sportech a činnostech, chráněni všichni členové domácnosti, včetně dětí a domácích zvířat. Pojištění odpovědnosti, které cyklisty před uvedenými riziky dokáže ochránit, nabízí většina pojišťoven a pohybuje se v řádech stokorun za rok (u Slavia pojišťovny od 315 Kč za rok).
 
Jedním z nejčastějších důvodů plnění v rámci pojištění odpovědnosti bývají právě újmy na majetku nebo na zdraví způsobené cyklisty. V souvislosti s novým občanským zákoníkem navíc došlo k navýšení nároků na odškodnění, které dopadá na viníky dopravních nehod. Nový občanský zákoník umožňuje podstatně navýšit částku za odškodnění. Zohledněny jsou přitom nejen náklady spojené s kompenzací vzniklých hmotných škod a výdaje vynaložené na léčení poškozených, ale také jejich ušlý zisk za období pracovní neschopnosti a další související náklady.

Z policejních statistik

Podle policejních statistik došlo na pozemních komunikacích v ČR v roce 2016 k 98 64 nehodám, při kterých bylo 545 osob usmrceno, 2 580 osob těžce zraněno a 24 501 zraněno lehce. Způsobená hmotná škoda podle odhadu dosáhla výše 5 804 mil. Kč. Na silnicích v roce 2016 přišlo o život 39 cyklistů. Současně řidiči nemotorového vozidla, tedy zejména cyklisté nebo koloběžkáři, zavinili 2 625 nehod, při kterých zahynulo 24 osob. Nejvíce nehod se přitom odehrálo v Praze, Středočeském a Ústeckém kraji. Nejčastěji se bouralo v pátek, v obci, na silnicích II. třídy. Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno 4 373 nehod, při kterých zemřelo 52 lidí.   

Zkontrolujte povinnou výbavu



Možnost nehody eliminujete, pokud budete mít správně seřízené kolo, které odpovídá bezpečnostním předpisům. Všichni cyklisté mladší 18 let mají povinnost používat při jízdě ochranou přilbu, policisté však doporučují přilbu i dospělým. Riziko úmrtí po pádu bez přilby je 19krát vyšší. Pro posílení bezpečnosti a předcházení nehodám je důležité, aby byl cyklista dobře vidět. Na kolo oblékejte pestrobarevné oblečení, používejte reflexní pásky a před cestou zkontrolujte povinnou i doporučenou výbavu kola.

Jízdní kolo musí být vybaveno:
  • zadní odrazkou červené barvy, která může být kombinována se zadní červenou svítilnou
  • přední odrazkou bílé barvy
  • odrazkami oranžové barvy na obou pedálech
  • na paprscích kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy na každé straně kola
  • dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovaným ovládáním brzdového účinku, dětské kolo pro děti předškolního věku by mělo být vybaveno protišlapací brzdou - nemusí být vybaveno přední brzdou
  • volné konce řídítek musí být zaslepeny
  • matice nábojů kol musí být uzavřené, nejsou-li křídlové případně rychloupínací.
Výbava kola za snížené viditelnosti:
  • světlomet svítící dopředu bílým světlem, referenční osa světelného toku musí protínat vozovku nejdále 20 m od světlometu
  • zadní svítilna červené barvy, může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy
  • zdroj elektrického proudu, který musí svou kapacitou zajistit svítivost předchozích světel po dobu minimálně 1,5 hodiny bez přerušení
Doporučené vybavení jízdního kola:
  • účinné blatníky
  • zvonek
  • kryt řetězu
Zdroj: Policie ČR

Dodržujte zásady bezpečného provozu



Cyklisté jsou účastníky silničního provozu, a i když nepotřebují pro jízdu na kole speciální oprávnění, jsou povinni dodržovat platné předpisy. Měli by jezdit vždy vpravo, a to i na cyklostezce, musí zachovávat dostatečný odstup od překážek a měli by předvídat dění kolem sebe. Důležitá je také ohleduplnost k ostatním účastníkům provozu a pozornost věnovaná stavu komunikace. Na změnu směru jízdy by cyklista měl své okolí upozorňovat včas a vhodným způsobem. Zvláštní opatrnost pak zaslouží situace, kdy cyklisté na kole převážejí náklad, mají tašky zavěšené na řídítkách nebo vezou např. nářadí nebo jiné objemnější předměty. Každý cyklista by také měl znát číslo na Policii ČR (158) a záchrannou službu (155), aby v případě potřeby dokázal přivolat pomoc.

Na kolo zásadně bez alkoholu



Cyklisté by neměli zapomínat na nulovou toleranci hladiny alkoholu, která je kontrolována Policií ČR. Už po jednom malém pivu hrozí cyklistovi dvojnásobně větší riziko pádu z kola. Alkoholem ovlivněný člověk má horší odhad vzdáleností i pomalejší reakce. Při vyšších dávkách dochází k poruše rovnováhy i soustředění a nebezpečí vzniku nehody tak dále výrazně narůstá. Zároveň, pokud dojde ke kontrole cyklisty, který je pod vlivem alkoholu, řeší Policie ČR situaci stejně jako v případě řidiče motorového vozidla. Tedy, každý cyklista je povinen podrobit se dechové zkoušce a za jízdu pod vlivem alkoholu mu hrozí pokuta až do výše 50 000 Kč.






Související články:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.