Žebříčky Přehledy

Novinky v oblasti platebních karet a mobilního bankovnictví


27.10.2014  |  Zdeněk Bubák

Minulý týden se konala v Kongresovém centru České národní banky konference na téma „Budoucnost platebních karet“. Přinášíme Vám několik postřehů z toho, co na konferenci zaznělo, a současně přidáváme informace o aktuálním dění na trhu platebních karet a v oblasti mobilního bankovnictví, které se s platebními kartami stále více provazuje.


Konference Budoucnost platebních karet, kterou pořádalo vydavatelství Ekonomia a na které mimo jiné vystoupil guvernér České národní banky Miroslav Singer, náměstkyně ministra financí Simona Hornochová, generální ředitel MasterCard pro ČR, SR a Rakousko Miroslav Lukeš a mnoho dalších osobností, připomenula skutečnost, že platebním kartám je právě 100 let. Pavel Juřík ze Sberbank popsal historii platebních karet a dalších platebních nástrojů od jejich vzniku do současnosti.

První platební karta byla vydána v USA v roce 1914 společností Western Union pro její zákazníky. Tehdy platební karta ještě nevypadala jako dnes. První společností, která začala vydávat karty pro zákazníky jiných společností byla Diners Club, a stalo se tak v roce 1950.

V roce 1958 vydala první kreditní kartu Bank of America.

Víte jak funguje kreditní karta? Otestujte se

Podle statistik online banky Zuno si kreditky nejčastěji pořizují vysokoškolsky vzdělaní muži ve věku 26-35 let pracující v soukromé firmě. Kreditní kartu aktivně využívají zejména klienti, kteří pracují v soukromém sektoru. Dá se předpokládat, že jedním z důvodů je výše příjmu. Méně vydělávající klienti se spoléhají spíše na povolené přečerpání na účtu,“ říká mluvčí banky Zuno Vladimír Michna.

Karetní asociace, čipové karty a bezkontaktní karty - jak šel vývoj?



V roce 1966 vznikla první karetní asociace jménem MasterCharge, která se později změnila na MasterCard. První bankomat se objevil v roce 1967 ve Velké Británii a za jeho uvedením stála Barclays Bank. První online bankomat v ČR byl nainstalován v roce 1992 a jen o rok dříve Česko zažilo první standardní platební kartu (pomineme-li skutečnost, že již v roce 1968 se stal ČEDOK obchodním zástupcem společnosti Diners Club a mohl tak distribuovat její karty).

První čipová karta byla vyvinuta pro telefonní automaty v roce 1987, ale brzy se jí chopily i karetní asociace a banky a začaly ji využívat pro běžné placení. V ČR se čipová karta začala využívat až v roce 2003.

I u nás se postupně karty rozšířily a vyrostla síť bankomatů. V současnosti se rychle rozšířily bezkontaktní platební karty (v ČR od roku 2011), které ale mají svůj původ v USA v jedné z tamějších sítí benzínových pump. Až posléze si jich všiml bankovní sektor.

Česko ne vždy jen dohání vyspělé státy. Ukazuje to skutečnost, že V ČR byla jako první na světě provedena platba mobilním telefonem (byli jsme u toho - více zde).

Podle Miroslava Lukeše, generálního ředitele MasterCard pro ČR, SR a Rakousko v Česku došlo k nejrychlejší penetraci trhu bezkontaktními kartami na světě. Kromě placení kartami u obchodníků a v restauracích se bezkontaktní platební karty budou dále rozšiřovat do oblasti dopravy, na poštu, do veřejného sektoru, do divadel a na sportoviště. První parkovací automat s možností placení bezkontaktní platební kartou již byl zprovozněn v Prostějově.


Žebříčky a přehledy:

Bude zítřek bez hotovosti?



Již dnes uvažují některé státy díky mohutnému rozvoji bezhotovostních platebních nástrojů a rozšíření míst, kde se dá platit bezhotovostně, o zrušení hotovosti. Jsou to například Norsko nebo Austrálie.

Miroslav Lukeš také připomněl, že aktuálně se k technologii NFC přihlásil i gigant v prodeji mobilních zařízení Apple a uvedl na trh i celý svůj ekosystém pro bezkontaktní placení. Nicméně v ČR tvoří zařízení s IOS (operační systém od Apple - pozn. reakce) pouze 15 % trhu. Na systém Android pak připadá mnohem větší podíl, a to 70 %.

Simona Hornochová, náměstkyně ministra financí, informovala, že 16 % českého hospodářství tvoří šedá ekonomika. Ministerstvo financí proto vítá trendy vedoucí k většímu rozšíření bezhotovostního placení a potlačování hotovostních transakcí. Připravuje možnost placení daní kartami jak na finančních úřadech, tak přes internet. K omezení šedé ekonomiky by podle Hornochové měly přispět i zvažované registrační pokladny.

V budoucnu se obejdeme bez zadávání PINu. Bude stačit otisk prstu



Platební karta Zwipe MasterCard je první bezkontaktní platební karta na světě, která se ověřuje pomocí otisků prstů. Obsahuje biometrické čidlo a zabezpečenou biometrickou technologii autentizace Zwipe, jež uchovává biometrická data držitele karty. Její součástí je i zabezpečený prvek technologie EMV a bezkontaktní aplikace MasterCard. Nová karta byla úspěšně testovaná s norskou bankou Sparebanken DIN, která je členem skupiny Eika.

Údaje o otiscích prstů držitele jsou uloženy přímo na kartě, nikoli v externí databázi. Kartu Zwipe MasterCard lze používat k bezkontaktním platbám po aktivaci prostým načtením otisku prstu. Biometrické ověření nahrazuje zadávání PIN kódu, díky čemuž mohou držitelé na rozdíl od ostatních bezkontaktních plateb na trhu platit jakékoli částky.

VISA platební karta zwipe

Zwipe nyní připravuje příští generaci karty, která bude mít stejný formát jako standardní karta a bude fungovat se všemi platebními terminály. Na trh by měla být uvedena v roce 2015. Nová karta bude čerpat energii z platebních terminálů, a nebude tedy vyžadovat baterii.

„Již brzy MasterCard plánuje uvést biometrické bezkontaktní platební karty v Polsku, kde nyní probíhají jednání s bankou,“ říká Richard Walitza, ředitel pro rozvoj mobilních plateb a inovací MasterCard Europe ČR, SR a Rakousko.

Kim Humborstad, zakladatel a generální ředitel společnosti Zwipe, dodal: „Náš pilotní projekt se Sparebanken DIN byl přijat velmi příznivě. Držitelům karet se líbí snadné ovládání karty i zvýšená úroveň zabezpečení. Mimořádně dobré reakce máme i ze strany maloobchodníků, kteří se ověřovacího projektu zúčastnili. Našim partnerům projekt umožnil získat cennou zpětnou vazbu od zákazníků, zkušenosti i nejlepší postupy pro fáze zavádění a nasazení technologie do provozu.“

Související články:

Visa plánuje v Evropě cílené bonusové nabídky pro držitele karet



Visa zahájila spolupráci se společností edo Interactive. Ta je jedním z lídrů prudce se rozvíjejícího sektoru CLO (Card Linked Offers – propojení platební karty a nabídek obchodníků). Díky tomuto partnerství bude možné v Evropě představit inovativní, cílenou nabídku CLO, která bude zákazníkům platícím kartami Visa přinášet personifikované slevy a bonusy. Prvním trhem, kde se nabídka CLO již koncem roku uvede v praxi, bude Velká Británie. Postupně se však budou přidávat i další trhy, včetně středoevropského.

„Doba, kdy se reklama a zákaznický marketing spokojily s univerzálním řešením pro všechny, dávno minula. Spotřebitelé chtějí přístup uzpůsobený na míru a žádají bonusy, které odrážejí jejich výběr oblíbených značek a produktů,“ uvádí Crispin Rogers, ředitel oddělení pro cílená marketingová řešení Visa Europe.

Ve Velké Británii, kde již brzy odstartuje pilotní fáze projektu, se kartami Visa zaplatí každá třetí libra. „Británie má v tomto ohledu před ostatními zeměmi náskok. V České republice se prostřednictvím karet Visa zaplatí 1 euro z každých 12,50 eur, v Evropě je to z každých 6,50 eur. Očekáváme, že toto číslo nadále poroste. Jen za první pololetí tohoto roku se totiž prostřednictvím našich karet utratilo přes 87 miliard korun, což je meziročně o sedm miliard více.

Díky hloubce a šíři dat o prováděných transakcích dokážeme marketérům poskytovat vysoce relevantní informace. Ty umožňují vytvářet efektivní individualizované nabídky. CLO nabídka tak bude uvedena i ve střední Evropě,“ informoval Marcel Gajdoš, regionální ředitel Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

V České republice společnost Visa již v minulosti realizovala několik kampaní založených na odměňování zákazníků za používání jejích karet. „Spolupracovali jsme například se společnostmi Shell a Kaufland, tento měsíc navazujeme spolupráci s významným českým eshopem,“ potvrzuje zájem spotřebitelů o podobné akce Marcel Gajdoš.

Internetové bankovnictví České spořitelny nově umožňuje kompletní správu platebních karet



Internetové bankovnictví České spořitelny SERVIS 24 je nejvyužívanějším internetovým bankovnictvím v ČR. Česká spořitelna v něm nově zavádí kompletní správu platebních karet.

„Z posledních průzkumů opakovaně vyplynulo, že právě možnost spravovat si platební kartu přes internetové bankovnictví je mezi klienty nejvíce žádaná. Díky novým funkčnostem tak vycházíme vstříc našim klientům a zároveň uvolňujeme ruce poradcům v našich pobočkách. Dosud totiž více než 50 % těchto operací řešili klienti právě v pobočkách. Nyní si vše vyřídí pohodlně z domova,“ uvedl David Lorenc, ředitel úseku přímého bankovnictví České spořitelny.

Internetové bankovnictví SERVIS 24 nově umožní například blokaci, odblokování nebo vydání náhradní karty v případě ztráty či odcizení, objednání karty s vlastním designem či dodatkové karty, banka také vylepšila transakční historii u karet.

Obdobné funkčnosti nabízí nově i aplikace BUSINESS 24 určená pro podnikatele a firemní klienty. Tuto službu pro firmy banka rozšířila také o nové funkčnosti, které do té doby byly dostupné pouze pro retailové klienty: změna limitů ke kartě, služba 3D Secure či možnost sjednat si pojištění.

Uživatelé SERVIS 24 Mobilní banky mohou nově využívat tuto aplikaci na více mobilních zařízeních.

Řeč čísel:
  • SERVIS 24 je nejvyužívanějším internetovým bankovnictvím v ČR, využívá ho už 1,6 milionu klientů
  • Česká spořitelna vydala 3,15 milionu platebních karet, což je nejvíce ze všech bank v ČR
  • Každý měsíc si nechává zablokovat kartu v průměru více než 6 500 klientů
  • Za první pololetí 2014 si nechalo více než 57 tisíc klientů vyrobit kartu s vlastním designem

Zuno představuje mobilní aplikaci pro Windows Phone



Mezi banky, které nabízejí mobilní bankovnictví i pro operační systém Windows Phone, se nově zařadila i banka Zuno. Ta v ČR jako jediná banka funguje úplně bez fyzických poboček. Kromě Zuno nabízejí mobilní bankovnictví pod Windows Phone i Komerční banka, UniCredit Bank, ČSOB a Fio banka.

Aplikace Zuno pro Windows Phone (verze 8.1) nabízí většinu funkcí, se kterými se uživatelé setkávají při používání operačních systémů iOS a Android. Patří mezi ně například:
  • kompletní finanční přehled zůstatků v grafu za posledních 12 měsíců
  • správa karet a kreditek prostřednictvím blokace a nastavování limitů
  • neustálý přehled finančních transakcí
  • založení účtu vyfocením občanského průkazu
  • lokátor bankomatů fungující na principu GPS a kamery v telefonu
Mobilní bankovnictví ZUNO pod Windows Phone
Autor: ZUNO

„Mít banku v mobilu je dnes již běžné. Klienti s platformami iOS nebo Andriod ji v Zuno využívají skoro dva roky. Považovali jsme však za nezbytné obsáhnout dnes všechny relevantní mobilní platformy a zajistit tak uživatelům Windows Phone komfort při kontaktu s námi. Poptávka po této aplikaci byla opravdu veliká, a proto jsme rádi, že ji naši zákazníci už můžou plnohodnotně využívat,“ říká Peter Lakata, ředitel online banky Zuno Česká republika.

Mobilní aplikaci Zuno si stáhlo už 70 000 uživatelů a každý osmý klient ji aktivně využívá. Od začátku roku 2014 provedli klienti prostřednictvím mobilního bankovnictví Zuno 250 000 transakcí v hodnotě 1,6 miliardy Kč.

„Aplikaci pro mobilní bankovnictví jsme od začátku postavili na jednoduchosti, přehlednosti a efektivních nástrojích, protože to je zároveň podstatou online bankovnictví. Předpokládáme, že i díky tomu se Zuno aplikace těší velké oblibě, vždyť jen za rok 2014 stoupl počet jejích uživatelů o 60 %,“ říká Andrej Čársky, šéf vývoje a elektronického bankovnictví v Zuno.



Kampaň Zuno na mobilní aplikace odhaluje Největší horor na světě



Zuno rozjíždí novou kampaň pod názvem Největší horor na světě propagující její mobilní aplikace. Potrvá tři týdny a cílem je ukázat funkce a výhody, které zákazníkům tato intuitivní a jednoduchá banka v mobilu přináší.

Tématem kampaně je hororový comics. Ten na speciální microsite nejvetsihoror.cz nabídne sérii situací, které jsou pro uživatele moderních technologií tou největší noční můrou.

ZUNO - horror 

„Návštěvník stránky bude proveden hororovými stupni, které má za úkol rychle vyřešit. Pro překonání každého stupně musí použít tu správnou aplikaci Zuno. Buď Zuno Mobile Banking, Zuno Dokumenty nebo Vyhledávač bankomatů,“ popisuje marketingová expertka online banky Zuno Ewa Golińska.

Na konci se hráč dozví, co je největší horor na světě. Vítěz může získat Samsung Galaxy S4 Mini a externí nabíječku.

Kampaň poběží na online bannerech, PPC a na sociálních médiích Zuno. Autorem kampaně je agentura Zaraguza a interním tým Zuno.

ZUNO horror









Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.